Jump to content

Hva koster det å ha båt? (per.år)

hydrolift17

Recommended Posts

Heisann båtfolk,

Har lenge tenkt på å kjøpe meg båt, og nå nærmer det seg..

Det jeg lurer på er hvor mye det ca vil koste meg i året og eie en båt.

bensin, opplag og båtplass regnes ikke med.

Men alt fra forsikringer til service!

Båttype og motor å regne ut fra er: Hydrolift t20 og Mercury 150 efi v6 2003 modell.

Hvis du har noe lignende så kom gjerne med utgiftene på det! ;)

Takker på forhånd!!

Dette er en av de tingene i livet man ikke børe tenke så mye på.

Det er bedre å redusere andre kostnader og holde kontroll på dem om nødvendig :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Noe av det viktigste dersom du vil spare kroner, er å holde deg langt unna alle nettbutikker, bugnende kataloger og båtsjapper. For der går det penger. Mye penger.

Men på den annen side, måler man i økt livskvalitet samtidig som man fornekter de virkelige kostnadene, da er båtlivet noe av det beste man kan bruker kronene på.

Hvis feks båten din gjør 40 knop er forsikring inkl kasko kanskje rundt 7000 kr. Mye lavere hvis den gjør feks bare 30 knop.

Service 3000-5000kr avhengig av type service og om hvor hyggelige folk er.

Småting forøvrig inkl polering etc 1000-2000kr.

Men feks må du ha ny kallesje er det kanskje mellom 5-15000 kr etc. Så du bør regne inn en buffer per år til slike ting.

I det sosialdemokratiske norge krever jeg å få betale dette gjennomsnittet for vårt båthold :thumbsup:

Et rimelig krav siden du jo har den helt typiske gjennomsnittlige båten.

Ellers så er vel en gjennomsnittlig vurdering her å likestille med å ha beina i en bøtte med varmt vann og en pose med is på hodet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

På en sånn type båt som du beskriver så er det jo som nevnt tidligere i tråden bensin som vil være den største utgiftsposten,og det styrer du jo selv.

Ellers så bør du jo scecurmerke båten,det koster et par lapper.

En div post bør du å ha,tenker da på eventuelle mekaniske feil som kan oppstå.

Bitteliten, jeg vil ta den et skritt lenger. Krever refundert av Staten det jeg har betalt for mye de siste tre årene. :lol:

Jeg vil ha fradrag for at jeg må ha større båt pga mitt legems høyde. Hadde jeg vært 160 cm høy, kunne jeg klart meg med en langt mindre og billigere båt. Skal tro om dette er noe man kan få støtte til gjennom hjelpemiddelsentralen? For meg er det et handycap på være 189 cm.

Av en eller annen grunn kom jeg nå på hva som var overskriften til Dagbladet 22. Juli 2011, før klokken 15:20. Jens Stoltenberg hadde fått en båt til drøyt 500.000 i bursdagsgave av LO og AP uten å oppgi denne i likningen.... Hmmm det er statsminister man skulle vært..

Huff...ble litt mye rødvin...

Fra og med neste år skal jeg antagelig fòre 740 hk i stedet for 200hk......

I tillegg skal jeg være medlem i RS, HMF, TB, OF og kjøpe havneleie hos Dockspot. Jeg skal også betale lisens for VHF og ha abonnement på Riskstv.

Jeg skal sannsynligvis også ha fast timeavtale hos psykolog en gang i uken siden det kommer til å blåse og regne hele sommeren, men jeg krummer nakken og ser positivt på det.

Jeg bidrar jo til at det vil bli en og annen ledig plass på flyene som går til syden og det gagner jo de som er avhengig av fly for å finne paradis !

Båtliv koster masse penger, men jaggu tror jeg det er verdt det :yesnod:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vil ha fradrag for at jeg må ha større båt pga mitt legems høyde. Hadde jeg vært 160 cm høy, kunne jeg klart meg med en langt mindre og billigere båt. Skal tro om dette er noe man kan få støtte til gjennom hjelpemiddelsentralen? For meg er det et handycap på være 189 cm.

Av en eller annen grunn kom jeg nå på hva som var overskriften til Dagbladet 22. Juli 2011, før klokken 15:20. Jens Stoltenberg hadde fått en båt til drøyt 500.000 i bursdagsgave av LO og AP uten å oppgi denne i likningen.... Hmmm det er statsminister man skulle vært..

Huff...ble litt mye rødvin...

Må mere rødvin i en stor mann.. Jeg støtter ditt forslag! Er selv 200 cm og synes vi burde fått støtte til innkjøp av en større båt, minst 40 fot!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

17 fot skjærgårdsjeep, fart 34 knop

Forsikring full kasko: ca 4500

Båtplass, ca 2500, pluss depositumet på ca 30' (engangs)

Polering, bunnstoff, oljer ca 1500,- pr år

Event service, om en ikke gjør selv, legg til ca 2000 på regnestykket.

Dvs ca 8500,- pr år, før variable utgifter, som bensin, nettshopping osv...

Bensin, regn med ca 20-25liter i timen i snitt, dvs ca 300 kr/time. Og så kan du gange det med hva du antar å kjøre. Om det er en time i uka, eller en time om dagen...

TA

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...