Jump to content

Hva koster det å ha båt? (per.år)

hydrolift17

Recommended Posts

Hva båt koster er helt avhengig av type båt, hvor båten ligger og hvor mye du gjør selv. Det eneste som er sikkert er at det generelt koster mer enn man tror. For å ta noen eksempler: Å leie en båtplass kan koste alt fra noen få tusen til mange titalls tusen pr. år. Motorservice og vinterkonservering trenger ikke koste mye hvis du gjør det selv, men jeg hører også om dem som betaler 25 000 kroner for at andre skal gjøre det. Den største kostnaden er nok knyttet til verditapet. Kjøper man f.eks. en ny skjærgårdsjeep til 350 000 kroner, vil verditapet alene fort kunne beløpe seg til 60-70 000 første året.

Jeg kjenner ikke til hvilken gjennomsnittsbåt som evt. koster 14 000 i året og kjenner heller ikke til hvilke kostnader som er tatt med i dette regnestykket, men jeg tror neppe det er lurt å legge slike tall til grunn for vurderingen av hva det koster å ha båt.

Service eller konservering eller hva man velger å kalle det på en slik motor koster noen kroner. Har selv en 90hk Suzuki og den årlige høstsjekken/bytte oljer og plugger/anoder og konservering har kostet 4400/4700/5100 på tre forskjellige verksteder i henholdsvis Kongsberg, Asker og Lier og for henholdsvis 2,3 og 4 år siden. En større motor og i dag (2012) vil neppe koste mindre. Når det gjelder hva en båt egentlig koster så juges det over en lav sko!

Og ingen tør å nevne hva det vil koste deg å ha et ordentlig problem eller skade for da flyr tusenlappene fortene enn Usain Bolt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vil tro mitt vil ligne det. Litt usikker på forsikringen da båten gjør mer enn 50 knop...

Er det stor forskjell på kasko-delkasko? I pris og hva det dekker.

Ja, og har du en båt som gjør mere enn 50 knop så er du rett og slett fuck....d!

Firskjellene på typoe forsikring og dekning ser du f.eks her:

https://www.gjensidige.no/Privat/Forsikring/Kjoretoy/Batforsikring

Pris og om de i det hele tatt vil forsikre båten din finner du kun ut ved å snakke med de enkelte selskaper.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Min billige forsikring er norske sjø, full kasko, 2750 i året. Fikk rabatt om jeg tok inspeksjon av takstmann. Den kosta 500.. Rabatten var også 500, så da fikk jeg sjekka båten og..

Vilkår: 38 knop, verdi 160000, osv.

Må være medlem i knbf for å få forsikre der.. Koster ikke mye det heller.. Jeg var medlem fra før gjennom v

Båtforreninga...

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Har nå vert i kontakt med Gjensidige om forsikring. Først fikk jeg mail tilbake, hvor han ikke var sikker på om de kunne forsikre denne type båt og at han skulle høre med fagansvarlig..

Noen timer senere fikk jeg mail tilbake hvor han hadde sendt ved forsikrings papirer, 2200kr var alt han skulle ha :thumbsup: noe som ganske billig for denne type båt ved tanke på fart, over 50knop. :clap:

Chrisrik, yep! var overasket selv, fikk litt avslag grunnet diverse ting som vakt i havn osv. :wink:

Hvis man gjør et godt kjøp og holder båten ved like er det ikke sikkert det blir så stort verditap ellernoe overhodet. Spørs hvor dyr båt man har, og etterspørselen etter den, selvfølgelig.

Redigert av hydrolift17 (see edit history)

Vil tro at det er hel kasko ja, sendte inn båtforsikringsskjema inn til Gjensidige og da sendte han tilbake et langt skriv med tilbudet på, som sagt fikk jeg litt avslag(25% tror jeg), men veldig billig til å være sånn type båt. Forsikringen dekte alt jeg kunne kommet på og mer! :giggle:

Verdi på båten satt jeg som 70 000 og det kommer 20 000 ekstra i løse gjenstander i båten, vil tippe det er for gps, vester, tau og alt sånn.

Så tilsammen 90 000.

Min sjekte på 22 fot.

Båtplass: Privat så 0 kr

Vinteropplag: Hjemme i hagen kr 0

Forsikring: 1200 kr ca

Service: ca 500 kr med olje og filter

Leie av kranbil: 800 vær vei'

+ kanskje en 1000 lapp til div polering og andre dubbeditter som tar kvelden

Diesel = 1-2 tanker på 30 liter i året

Er da ikke så dyrt! Men båt er dyrt generelt etter min mening

Velvære og helse kan ikke måles i penger.

Båt er både helse og velvære :giggle:

Båt kan også være en kilde til frustrasjoner og psykisk nedtur.. for de uheldige :pray:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Båt kan også være en kilde til frustrasjoner og psykisk nedtur.. for de uheldige :pray:

Jeg kjøpte en båt som var totalvrak(ble lurt) og den har gitt meg mye frustrasjon og depresjon. Måtte kjøpe en til for å få litt livsglede, så jeg går Ca i null nå..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...