Jump to content

Hva koster det å ha båt? (per.år)

hydrolift17

Recommended Posts

Båt er uansett ikke er like attraktivt økonomisk som for noen år siden. For noen av oss er det slik at vi skal ha båt uansett, for andre er båt ett av flere valg når det gjelder fritid og rekreasjon. Bil er fortsatt det største pengesluket, men er noe de fleste må ha. Båt er det få som MÅ ha. Har også inntrykk av at bobil kan være et alternativ fot båtliv. Campingvogn og grilldress er også blitt mer populært igjen. Og litt opp i prisklasse vil jeg tro at for en million så er en hytte et tryggere økonomisk valg enn båt.

Om det nå viser seg at trenden med at båt går mye ned i pris fortsetter, så vil kanskje en del av de som har flere valgmuligheter, og som tenker økonomi, vurdere andre måter å bruke penger på. Det KAN bety at ennå flere vil selge, med dertil store mengder båter til salg og stort prispress. Om båtsalget går ned, både på nytt og brukt, vil det også få dramatiske konsekvenser for båtforhandlere og -produsenter. En båtforhandler jeg snakket med her en dag brukte ordet krise når han omtalte salget i sommer og utsiktene for de nærmeste år.

Samtidig har vi rekordhøye lønninger og rekordlav rente. Et lønnsnivå som gjør det vanskelig å produserer båter her, men også å drive lønnsom båtforretning, Men å kjøpe og holde båt har de fleste råd til...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For meg, ca 10 lapper i året.

Inkluderer båtopplag i hus, utsett, medlemskap, forsikring og båtplass, inkl. 3 lapper i bensin.

Fiskeustyr og stæsj kommer i tillegg. Samt reise i et kvarter med bil mellom hjem og båt.

Drar jeg ekvipasjen til NordNorge eller Risør, kommer 3-4 lapper i tillegg. Minst :-)

Og DET er det sannelig verd!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...