torbi Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Forsikring kr 3700 pr år Båtplass kr 2700 pr år pluss diesel, vedlikehold bla bla, eg gidder ikke å regne mere, bruke mine penger til båt med gleder. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Dalton Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Ikke noe poeng å regne på så lenge det ikke koster mer enn vi har råd til, og kona og jeg syns det er verdt det. Bruker båten som hytte og rekreasjon hele sommeren, så på sett og vis sparer vi faktisk penger på å ha båt. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Cruiseliner Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Blir spennende å se hva virkeligheten vil bli når du gjør opp status etter f.eks tre år. Ja, egentlig vet man ikke hva en båt har kostet før man skal selge den igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Ja, egentlig vet man ikke hva en båt har kostet før man skal selge den igjen. Eller rettere sagt før den er solgt! Utrolig mange som ikke tar inn over seg at markedet har endret seg betydelig. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Cruiseliner Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Utrolig mange som ikke tar inn over seg at markedet har endret seg betydelig. Ja, når man ikke engang nevner verditapet som en del av kostnadene ved båt, er det åpenbart mange som ikke har tatt dette inn over seg. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Jeg fører regnskap over alle utgifter jeg har med båten - diesel som ikke er så mye. Har regnet inn at jeg har et verditap på 10 % til båten er 10 år gammel, og 7% etter dette. Holder dette regnskapet mest for moroskyld, men ville tippe det kan værre greit å ha når man skal selge båten. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Båt er uansett ikke er like attraktivt økonomisk som for noen år siden. For noen av oss er det slik at vi skal ha båt uansett, for andre er båt ett av flere valg når det gjelder fritid og rekreasjon. Bil er fortsatt det største pengesluket, men er noe de fleste må ha. Båt er det få som MÅ ha. Har også inntrykk av at bobil kan være et alternativ fot båtliv. Campingvogn og grilldress er også blitt mer populært igjen. Og litt opp i prisklasse vil jeg tro at for en million så er en hytte et tryggere økonomisk valg enn båt. Om det nå viser seg at trenden med at båt går mye ned i pris fortsetter, så vil kanskje en del av de som har flere valgmuligheter, og som tenker økonomi, vurdere andre måter å bruke penger på. Det KAN bety at ennå flere vil selge, med dertil store mengder båter til salg og stort prispress. Om båtsalget går ned, både på nytt og brukt, vil det også få dramatiske konsekvenser for båtforhandlere og -produsenter. En båtforhandler jeg snakket med her en dag brukte ordet krise når han omtalte salget i sommer og utsiktene for de nærmeste år. Samtidig har vi rekordhøye lønninger og rekordlav rente. Et lønnsnivå som gjør det vanskelig å produserer båter her, men også å drive lønnsom båtforretning, Men å kjøpe og holde båt har de fleste råd til... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Marwin Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 For meg, ca 10 lapper i året. Inkluderer båtopplag i hus, utsett, medlemskap, forsikring og båtplass, inkl. 3 lapper i bensin. Fiskeustyr og stæsj kommer i tillegg. Samt reise i et kvarter med bil mellom hjem og båt. Drar jeg ekvipasjen til NordNorge eller Risør, kommer 3-4 lapper i tillegg. Minst :-) Og DET er det sannelig verd! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.