Skarp Startet 4.August.2012 Link til dette innlegget Startet 4.August.2012 Hei. Kom fra ferie i dag og måtte kjøre de siste 30 nautiske på 1/3 fart. Har en Skarpnes 9100 med en Volvo Penta KAD 43P fra 2001. Den har gått ca 450 timer. Midveis i ferien begynte oljetrykket å oppføre seg unormalt. Når motoren kommer over 2500 o/min detter oljetrykket fra noe over 400 kPa og nesten ned til 0. Når jeg drar gassen helt ned kommer trykket tilbake igjen. Motoren blir kjørt rolig til den er varm. Lenke til testkjøring Leste i verkstedhåndboken at trykket begrenses av en omløpsventil (reducerventil) når oljepumpen leverer for mye olje, dvs. ved høye turtall. Tenkte derfor at det kan være denne som gir disse problemene. Noen som har erfart dette? Og er det mulig å skru ut og sjekke denne uten å demontere oljefordelingsblokka? Har kjørt mye dorgefart i første del av ferien, så ventilen har sikkert ikke vært åpen i lengre perioder, men burde vel tåle dette. Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 faller trykket rolig med stigende turtall eller plutselig? har vært borti tette oljefiltre som kan gi lignende symptomer, når motoren krever mer olje så flower ikke filteret nok. samme med oljekjøler egentlig. har du sjekket måleren? Sitér dette innlegget Link to post
-stig- Svart 4.August.2012 Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 nå fikk jeg sett videoen og... har faktisk sjekka at det er nok olje på motoren? at det ikke renner unna når du får litt guff på båten? og sjekk den giveren, så en smule rart ut, veldig raske trykkforandringer... Sitér dette innlegget Link to post
Skarp Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Hei og takk for svar. Sjekket olja umiddelbart etter at dette skjedde første gang og også senere. Den er på max streken. Som du ser av videoen begynner trykket å droppe over 2500 o/min for så å øke litt igjen om jeg gir på mer og så detter/varierer det igjen. Har hatt båten i 3 år uten at dette har skjedd tidligere. Teorien er derfor at omløpsventilen har delvis kila seg og når jeg har høyt tortall og slipper av på gassen så er ventilen åpen og slipper gjennom olje. Når jeg tar turtallet helt ned får ventilen nok kraft til å stenge ignen. Har også tenkt på måleren, men siden den er med hele tiden ellers er vel det et godt tegn for den. Hadde jeg hatt en trykkmåler hadde jeg nok sjekket den først. Ser på sprengskissa at det er mulig å ta ut fjæra og kanskje ventilen uten for mye demontering, så jeg tenkte jeg skulle begynne der. Det er fortsatt litt igjen av ferien så jeg håper jeg slipper full runde med utløfting av motor mm. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Oljetrykket bør måles med manometer,så er elfeil utelukka.Biltema har eit sett med forskjellige overganger slanger og manometer.På KAD43 kobles dette på i kanalen nede ved oljekjøler. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 (redigert) Går alarmen? På min KAD300 så er det 2 givere for olje. 1 for instrumentet og 1 som er til alarm (lavt oljetrykk). Hvis det er samme på din så burde alarmen gå, hvis ikke så er det trolig giveren til instrumentet som er defekt. På KAD300 så sitter giverene på holderen til oljefilteret. Edit: Fant tegningen til KAD43 nå og ser at det skal være 2 givere til den også: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-22-3422.aspx Redigert 5.August.2012 av Kalle74 (see edit history) Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Skarp Svart 5.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Mange takk. Har sett trykket helt ned mot 0 (i korte perioder) uten at alarmen har gått. Da blir det sjekk av oljetrykk med manometer i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 5.August.2012 Link til dette innlegget Svart 5.August.2012 Alarmen skal gå på 0.7bar. Så hvis du har sett ned mot null så er det vel mye som tyder på at giveren til instrumentet er defekt. Jeg hadde motsatt problem på begynnelsen av sesongen, alarmen gikk når oljen ble varm selv om jeg hadde trykk på instrumentet. Byttet alarmgiveren og da ble alt bra. Mener jeg ga ca. 700,- for giveren. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Skarp Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Da er oljemålersett innkjøpt hos Biltema og trykket målt. Manometeret viste 5 bar når instrumentet viste 100 til 200 kPa (1 til 2 bar) så da er det som flere av dere foreslo giveren til instrumentet som er defekt. Glad for å konstantere dette da de andre alternativene var langt mer omfattende å reparere. Håper jeg får tak i en giver før sesongen er over... Oljetrykksmåleren fra Biltema var noe tungvind da den har tilbakeslagsventil og måler makstrykk. En må trykke på en knapp for å blø av trykket når lavere trykk skal måles. Når den blør av trykket kommer litt olje ut og man må holde en fille rundt avbløingsknappen. Vi var to som utførte testen og jeg måtte be den andre blø av trykket når jeg så at Volvomåleren datt, ellers ville ikke testmåleren måle lavere trykk. Måleren fra Biltema kommer også i en utgave for kompresjonstest, så det er vel forklaringen på hvorfor den har denne tilbakeslagsventilen for å måle makstrykk. Takk til alle som har svart og hjulpet å løse problemet mitt Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Godt det ikke alltid er så galt som frykta Sitér dette innlegget Link to post
Skarp Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Men så enkelt var det likevel ikke. Byttet giver og la ut på en prøvetur. Som sist når motoren blir varm og jeg gir gass for å komme i plan detter plutslig trykket Kobler inn et voltmeter over instrumentet og det viser at spenningen synker når trykket synker. Kobler så av kontakten til giveren og setter på et ohmmeter på giveren. Instrumentet som er frakoblet viser da maks trykk hele tiden. Tar så en prøvetur og kan ikke se at motstanden synker ved høyt turtall. ser derimot at instrumentet som er frakoblet begynner å dette? For å gjøre historien kort viste det seg at ledningene til oljetrykksinstrumentet var forlenget og skjøtet med sukkerbit. Dro til skruene i sukkerbiten og så var problemet løst. Noen som trenger en lite brukt oljetrykkstester og en nesten ny oljetrykksgiver Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Flott det løste seg! Anbefaler å bytte ut sukkerbit med skikkelige kabelsko Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.