Jump to content

Anbefalt turtall marsjfart utenbordsmotorer


roesok

Recommended Posts

Selvsagt varierer dette etter båttype og motorstørrelse. Men er det allikevel noen felles regler og anbefalinger for dette? Hadde tidligere en Skibsplast 655 med Honda 115 hk og kjørte denne stort sett på 3500 - 4000 RPM i marsjfart. Det betydde 20-25 knop. Har idag en mindre båt med Mercury 60 hk. Var litt uvant i begynnelsen å kjøre med høyere omdreining, men har funnet fram til en marsjfart på 20 knop ved ca 4500 RPM. Men vet ikke om dette er det mest fornuftige kjøremønster.

 

Kriteriene må altså være den mest drivstoffgunstige marsjfart (lavest forbruk per nautisk mil) og ved omdreininger som ikke betyr større påkjenninger for motor. Ser i en annen tråd om VP motorer at det diskuteres 200 RPM under maks som marsjfart. På utenbordsmotorer vil dette tilsvare ca 5800 RPM. Min umiddelbare følelse er at dette er for høyt, men kanskje ikke? Noen som har meninger eller innspill rundt dette?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Du må ikkje blande maks tillatte marsjfart som skiltet indikerer med det du spør om som egentlig er beste økofart. Noe fasit turtall finnes jo sjølvsagt ikkje men så fort at båten er godt i plan og går lett og fint i sjøen uten å dra på noe mer enn det er nesten alltid mest økonomisk mht l/nm

Link to post

Har 5200 på maks og trekker ned til 3800-4000 hvor riktig det er vet jeg ikke men lydbilde blir rolig og jeg marsjer da med 22-24 knop noe som er behagelig på min båt ved rolig sjø, forbruk 1liter+ pr mil. Motor evinrude vro 90 hk

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Jo, det er beste økofart som er interessant. Den båten jeg har nå planer greit ved 15 knop. Toppfart er ca 30 knop ved 6000 RPM, en fart som aldri benyttes. Men hva med f.eks. 5500 RPM. Om vi ser bort fra forbruk, vil slik omdreining være mer skadelig for motor enn f.eks. 4500 RPM?

 

Uansett er min subjektive opplevelse at 4-4500 RPM er den mest behagelige marsjfarten, og kanskje også den mest økonomiske.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Minst 5 knop under toppfart bør man legge seg i marsjfart.

Jeg får 5800 på min Honda 90 med anbefalt turtallsområde 5300-6300. 5800 er også turtallet der motoren yter oppgitt effekt.

VTEC-systemet kobler inn på 5200 og da øker støy/forbruk. Så rundt 5000 er greit om man vil ha litt god marsjfart.

Videre har motoren Lean Burn funksjon for lavest mulig forbruk men det funker optimalt rundt 3500. Så forbruksmessig bør jeg ligge under 4000. Så er det bare å velge.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er det kun jeg som plages med at fontstørrelsen noen ganger automatisk blir mindre enn normalt og man må styre noe veldig for å få all teksten normal igjen ? :giggle:

 

Forøvrig gir denne testen svar på det meste trådstarter spør om http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/($all)/D55009C49A0BC6C0C12576F1004B9A11?OpenDocument

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Forøvrig gir denne testen svar på det meste trådstarter spør om http://80.239.2.36/b...11?OpenDocument

Dette var en oppklarende test. Og etter det jeg kan lese vil en 60 hk ha en ideell marsjfart på minus 1500 RPM på topp turtall. Altså ca 4500 RPM. Da var min subjektive følelse riktig :smiley:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Forbruket i liter/nm er nesten identisk for 4400 og 4900 rpm så 4900 i akkurat den testen går jo også greit. Og over 4 knop høyere fart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har selv en Vernøy 480 med Mercury 30 EFI, denne går til 6250rpm, både i følge boken, og turtalsmåleren. Får mest behagelig gange på rundt 5000rpm, men planer ned til 4250rpm. Bruker båten i hovedsak til og fra jobb, og da blir det til at jeg ligger på rundt 5000. Er det litt sjø er det faktisk mer behagelig og ligge høyere en 5000rpm. Men blir sjøen for gale så tar jeg bilen til jobb isteden. Uansett, mest bensingjerrige 30 HK eg noengang har vært borti...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...