Jump to content

Laminattykkelse


Hank

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Albin 25 plastsnekke med en kjølskade jeg skal reparere :smash: . Det dypeste hakket, som er midt under kjølen, er ca 1 cm dypt. Er det noen som vet hvor tykt laminatet pleier å være i kjølen på slike plastsnekker? Kanskje det varierer endel mellom ulike modeller. Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom... :diving:

 

Henrik

Link to post

...... Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom...

Jeg tror du kan ta det ganske med ro, Hank. Albin 25 ble støpt på 70-tallet - muligens frem til 80-tallet. På den tiden sparte man ikke med hverken polyester eller glassfibermatter. Spesiellet kjølen har sikkert enda 2/3 deler å gå på.......

 

Må innrømme at jeg ikke kjenner til A 25 spesiellt, men støtter meg til erfaring med båter generellt fra den tidsepoken. Men har du ikke en eller annen skroggjennomføring / kjølevannsinntaket, hvor du kan måle tykkelsene?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei og takk for svar!

 

Kan nok måle ved en skroggjennomføring, men regner med at tykkelsen er mindre der enn midt under kjølen. Håper i alle fall at laminatet er tykkere her enn ellers i skroget. Ville jo være logisk også, med tanke på at de fleste skader oppstår nettopp under kjølen.

Link to post

Din plan er etter mitt skjønn perfekt.

Dette går på INGEN måte på sikkerheten løs. Moro å få til ting, er det også. Biltema sine produkter, er neppe dårligere enn andres, bare lavere priset.

 

Suzuki - har brukt 1360 kr på Biltema idag...

No boat needed..

Link to post

Her gir vel expoxy'n best styrke, men dårlig feste for gelcoat (?).

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig..

 

Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig..

 

Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Der det er synlig :-)

 

Under kjølen spiller det vel liten rolle.

 

mvh johan

Link to post

Jaggu bra det ikke bare er meg som svarer før jeg her lest spm. Det ville blitt kjedelig... :rolleyes:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg mente er at merkene etter reparasjonen ikke er synlig under kjølen.

Da kan man like gjerne bruke epoxy, som gir en sterkere forbindelse.

 

Så vidt jeg tolket dette var det under kjølen skaden var.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...