Jump to content

Laminattykkelse


Hank

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Albin 25 plastsnekke med en kjølskade jeg skal reparere :smash: . Det dypeste hakket, som er midt under kjølen, er ca 1 cm dypt. Er det noen som vet hvor tykt laminatet pleier å være i kjølen på slike plastsnekker? Kanskje det varierer endel mellom ulike modeller. Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom... :diving:

 

Henrik

Link to post

...... Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom...

Jeg tror du kan ta det ganske med ro, Hank. Albin 25 ble støpt på 70-tallet - muligens frem til 80-tallet. På den tiden sparte man ikke med hverken polyester eller glassfibermatter. Spesiellet kjølen har sikkert enda 2/3 deler å gå på.......

 

Må innrømme at jeg ikke kjenner til A 25 spesiellt, men støtter meg til erfaring med båter generellt fra den tidsepoken. Men har du ikke en eller annen skroggjennomføring / kjølevannsinntaket, hvor du kan måle tykkelsene?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Her gir vel expoxy'n best styrke, men dårlig feste for gelcoat (?).

 

mvh johan

<{POST_SNAPBACK}>

Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig..

 

Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig..

 

Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Der det er synlig :-)

 

Under kjølen spiller det vel liten rolle.

 

mvh johan

Link to post

Jaggu bra det ikke bare er meg som svarer før jeg her lest spm. Det ville blitt kjedelig... :rolleyes:

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det jeg mente er at merkene etter reparasjonen ikke er synlig under kjølen.

Da kan man like gjerne bruke epoxy, som gir en sterkere forbindelse.

 

Så vidt jeg tolket dette var det under kjølen skaden var.

 

mvh johan

Redigert av JohanPaaSnippen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...