Hank Startet 5.Februar.2005 Del på Facebook Startet 5.Februar.2005 Hei, Har en Albin 25 plastsnekke med en kjølskade jeg skal reparere . Det dypeste hakket, som er midt under kjølen, er ca 1 cm dypt. Er det noen som vet hvor tykt laminatet pleier å være i kjølen på slike plastsnekker? Kanskje det varierer endel mellom ulike modeller. Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom... Henrik Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 ...... Uansett håper jeg det ikke er like før det er hull tvers igjennom...Jeg tror du kan ta det ganske med ro, Hank. Albin 25 ble støpt på 70-tallet - muligens frem til 80-tallet. På den tiden sparte man ikke med hverken polyester eller glassfibermatter. Spesiellet kjølen har sikkert enda 2/3 deler å gå på....... Må innrømme at jeg ikke kjenner til A 25 spesiellt, men støtter meg til erfaring med båter generellt fra den tidsepoken. Men har du ikke en eller annen skroggjennomføring / kjølevannsinntaket, hvor du kan måle tykkelsene? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hank Svart 5.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Hei og takk for svar! Kan nok måle ved en skroggjennomføring, men regner med at tykkelsen er mindre der enn midt under kjølen. Håper i alle fall at laminatet er tykkere her enn ellers i skroget. Ville jo være logisk også, med tanke på at de fleste skader oppstår nettopp under kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Pøh - svenskene lagde evigvarende båter på 70 tallet. Skogtykkelse målte de ikke i cm, men i tommer. Båten min f.eks er 1 3/4" foran kjølen. Solid nok.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hank Svart 5.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Betryggende! Da er det bare å tette hullet med sparkel til våren.. Hva slags båt har du? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 1. Jeg ville satset på en 2 komp. epoxy sparkel, eller til nød en glassfibersparkel m tråder i. 2. Jeg har en Joker S30, forløperen til Albin Ballad. Seilbåt mao. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hank Svart 5.Februar.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Har kjøpt biltemas glassfibersparkel, den langtrådete utgaven. Den fikk godt skussmål fra folk her i alle fall. Har ikke gjort slike reparasjoner før, men hvis det ikke går på sikkerheten løs hadde det vært gøy å reparere selv. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Din plan er etter mitt skjønn perfekt. Dette går på INGEN måte på sikkerheten løs. Moro å få til ting, er det også. Biltema sine produkter, er neppe dårligere enn andres, bare lavere priset. Suzuki - har brukt 1360 kr på Biltema idag... Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JohanPaaSnippen Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 1. Jeg ville satset på en 2 komp. epoxy sparkel, eller til nød en glassfibersparkel m tråder i. 2. Jeg har en Joker S30, forløperen til Albin Ballad. Seilbåt mao. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Her gir vel expoxy'n best styrke, men dårlig feste for gelcoat (?). mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Her gir vel expoxy'n best styrke, men dårlig feste for gelcoat (?). mvh johan <{POST_SNAPBACK}> Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig.. Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JohanPaaSnippen Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Åffer i all verden skal man bruke gelcoat på epoxy ? Den er jo langt mer vanntett en polyester noengang kan få blitt, og under båten er farge neppe noe problem. Jeg ville heller lagt på primer, før epoxyen var utherdet, og bunnstoff oppå der igjen. Bang ferdig.. Men spm. var polyestersparkel fra Biltema, og den er neppe epoxybasert.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Der det er synlig :-) Under kjølen spiller det vel liten rolle. mvh johan Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 Der det er synlig :-) Under kjølen spiller det vel liten rolle. mvh johan Jaggu bra det ikke bare er meg som svarer før jeg her lest spm. Det ville blitt kjedelig... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
JohanPaaSnippen Svart 7.Februar.2005 Del på Facebook Svart 7.Februar.2005 (redigert) Jaggu bra det ikke bare er meg som svarer før jeg her lest spm. Det ville blitt kjedelig... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det jeg mente er at merkene etter reparasjonen ikke er synlig under kjølen. Da kan man like gjerne bruke epoxy, som gir en sterkere forbindelse. Så vidt jeg tolket dette var det under kjølen skaden var. mvh johan Redigert 7.Februar.2005 av JohanPaaSnippen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.