Jump to content

VP AQAD 41A stopper ved høy belastning


BåtGeir

Recommended Posts

Har 2 stk VP 41A i Alicraft 31. På fredag var det karftig sjø og jeg gikk 2800 - 3000 omdreininger i ca 20-22 knop da båten begynte å dette ut av plan og hastigheten sank. Hadda da kjørt i over 1 time i plan. Så stoppet den ene motoreren. Jeg begynte å¨få litt lite diesel på tankene(separat system) så jeg tenkte det var grunnen. Så da var det Inn på Vallø for å fylle. Og motoren startetda igjen med endel gasspåddrag og litt kinning med starteren. Motoren starter igjen lett på søndag uten gasspådrag, og jeg tøffer ca 2 timer i lav fart. Alt funker. Spiser lunsj, og starter opp igjen. Ligger da nesten 1 time i 20-22 knop uten sjø ogekstra belasting på motorene, før jeg pånytt kommer ut i kraftigere sjø i plan og motorene må begynne å jobbe litt. Da begynner akkurat det samme å skje igjen. synkende fart, og lavere turttall. Og motoren stopper tilslutt påny. Når jeg kommer hjem etter 5 timer i 6 knop på en motor prøver jeg å starte. Den starter med fullt gasspådrag og med litt kinning. Jeg sjekker grovfilter på diesel, og det ser helt fint ut.

 

Her skulle jeg gjerne hatt noen råd om hva årsaken kan være?

Kommentar fra moderator: endret tittelen, var 'VP AGAD 41A stopper ved høy belastning'.

Antar iallfall at det er AQ som er korrekt. (har betydning for senere søk)

Link to post
Share on other sites

Høres veldig ut som grums på tanken som virvles opp i sjø og tetter filter/stigerør

 

Jeg ville tatt sjauen og bytta filter (både grovfilter og finfilter) og sugd opp slam fra bunnen av tanken.

 

Alternativt har du et sted som suger luft når båten slår i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det var det det jeg tenkte også. Men jeg sjekket grovfilteret, og for meg(ikke så veldig mye peiling på motor) så det bra ut. Burde jeg ikke sett at det hadde vært mye "dritt" i filteret(sånn pappfilter). Har glass i grovfilter også, og det ser helt klart og fint ut.

 

 

Hva kan suge luft? Nå er jo tanken nesten helt full.

 

Kan det være noe med diselpumpen?

Redigert av BåtGeir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt en mekaniker til å se på det. Og i og med at han kjenner båt og motor godt fra før, og har gjort en god del jobb på disse motorene i vinter, var han ganske sikker på at det var matepumpen. Filterene var nye i år, og så helt fine ut.

 

 

Begge matepumpene blir byttet før helgen :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...