BåtGeir Startet 5.August.2012 Del på Facebook Startet 5.August.2012 Har 2 stk VP 41A i Alicraft 31. På fredag var det karftig sjø og jeg gikk 2800 - 3000 omdreininger i ca 20-22 knop da båten begynte å dette ut av plan og hastigheten sank. Hadda da kjørt i over 1 time i plan. Så stoppet den ene motoreren. Jeg begynte å¨få litt lite diesel på tankene(separat system) så jeg tenkte det var grunnen. Så da var det Inn på Vallø for å fylle. Og motoren startetda igjen med endel gasspåddrag og litt kinning med starteren. Motoren starter igjen lett på søndag uten gasspådrag, og jeg tøffer ca 2 timer i lav fart. Alt funker. Spiser lunsj, og starter opp igjen. Ligger da nesten 1 time i 20-22 knop uten sjø ogekstra belasting på motorene, før jeg pånytt kommer ut i kraftigere sjø i plan og motorene må begynne å jobbe litt. Da begynner akkurat det samme å skje igjen. synkende fart, og lavere turttall. Og motoren stopper tilslutt påny. Når jeg kommer hjem etter 5 timer i 6 knop på en motor prøver jeg å starte. Den starter med fullt gasspådrag og med litt kinning. Jeg sjekker grovfilter på diesel, og det ser helt fint ut. Her skulle jeg gjerne hatt noen råd om hva årsaken kan være? Kommentar fra moderator: endret tittelen, var 'VP AGAD 41A stopper ved høy belastning'.Antar iallfall at det er AQ som er korrekt. (har betydning for senere søk) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Høres veldig ut som grums på tanken som virvles opp i sjø og tetter filter/stigerør Jeg ville tatt sjauen og bytta filter (både grovfilter og finfilter) og sugd opp slam fra bunnen av tanken. Alternativt har du et sted som suger luft når båten slår i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 5.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2012 (redigert) Det var det det jeg tenkte også. Men jeg sjekket grovfilteret, og for meg(ikke så veldig mye peiling på motor) så det bra ut. Burde jeg ikke sett at det hadde vært mye "dritt" i filteret(sånn pappfilter). Har glass i grovfilter også, og det ser helt klart og fint ut. Hva kan suge luft? Nå er jo tanken nesten helt full. Kan det være noe med diselpumpen? Redigert 5.August.2012 av BåtGeir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Sjekk finfilteret på motoren også Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 har vert borti det samme tidligere , jeg har en kad43 , feilen var matepumpen som var full av drit , feilen kom når jeg kjørte i store bølger , byttet pumpen og feilen var vekk . Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Da har jeg hatt en mekaniker til å se på det. Og i og med at han kjenner båt og motor godt fra før, og har gjort en god del jobb på disse motorene i vinter, var han ganske sikker på at det var matepumpen. Filterene var nye i år, og så helt fine ut. Begge matepumpene blir byttet før helgen :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.