Jump to content

Finnes det en liste over alle båter Eivind Amble har tegnet?

Wankel

Recommended Posts

Husker spesielt runabouten Gatsby 520 som ble bygget i to eksemplarer av to av lærerne på båtbyggerlinja i Risør, Leif Nilsen og Espen Sommerfeldt. En nydelig båt!

Ellers synes jeg Eivind Amble sto bak det meste nye båter som ble presentert i Båtmagasinet på 90-tallet, men mulig jeg husker det slik siden han var skribent i bladet på den tiden. Han har i alle fall konstruert et stort antall båter, flere av dem skikkelig gode design :smiley:

Vi får prøve å sette opp en liste her da...:

De jeg kommer på i farta:

Pioner 235 ?

Pioner 325

Pioner 14 (80-tallet) ?

Wester 18

Scand 550

Rana 630 og 640

Saga 7000 og 8000

KMV 2100, 2300, 2500

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det jeg forbinder messt med Evind Amble er Fjordbåtene og den fantastiske tiden da han var sjefskonstruktør i Fjord! Grovt sett er det jo lite som har skjedd med den moderne daycruiser/cabincruiser siden introduksjon av Fjord 21/24 DC/Weekender. Materialer og motorer har jo blitt litt bedre. Synes de klassiske linjene til Fjord båtene er meget vakkre. Ellers vil jeg si at jeg har lært masse av artikklene han har skrevet i Båtmagasinet alt fra hydrodynamikk til de forskjellige skrogs fungsjon og konstruksjon. jeg begynte som 12 åring å bla igjennom alle bladene til BM siden dem starta i 85-86. spessielt interessant er hans arikkler!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Og en del er beskrevet på:

http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/3ABA3D9DAB530D9FC125761800481C19?OpenDocument

Fra 1968 markerer ansettelsen av Eivind Amble et ønske om å konstruere egne modeller. Ambles første båt var en 24-foter, Fjord 24 Weekender og 24 Cabin som representerte epokegjørende løsninger og ble kopiert over alt. Samtidig kom en ny 21-foter, Fjord Holiday, 21 Weekender og Fjord 21 DC og HT. Fjords to braksuksesser var Fjord 24 Weekender og Fjordwing, som kom i 1968. Fjordwingen ble også brukt i racing, blant annet av konstruktøren selv som delte båt med Johan Koefoed, nå styreformann i Norges Båtbransjeforbund, og som jobbet i Fjord fra 1965. At Koefoed var en av fem eksportsjefer sier litt om dimensjonene ved bedriften som samlet nær sagt hver eneste øy i Stillehavet når de hadde salgsmøter på Fevik.

Jan H. Linges konstruksjoner ble i løpet av 1969 erstattet med en ny Amble-konstruert 30-foter, kalt Fjord 30 Cabin og senere Fjord 32 Cabin. Så kom Fjord 30 Weekender og i 1971 Fjord 38. Amble jobbet også med en motorseiler på 31 fot, senere forlenget og produsert under navnet Fjord MS 33.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...