Jump to content

Takk til hjelpsomme båtfolk

Indy

Recommended Posts

Vil gjerne rette en takk til våkne og hjelpsomme båtfolk på Vestfoldkysten!

Nå på søndag var vi på vei nordover fra Havna, og gikk i marsjfart etter å ha kommet ut av Røssesund. Så skjer det som man minst ønsker seg - motoren fusker først, og når den trekkes tilbake til tomgang stopper den og er ikke til å få i gang igjen.

Søndag blåste jo en del, 10-12 m/s fra sør. Heldigvis skjedde dette innaskjærs, men avdriften var ganske stor, og bølgene store nok til å gjøre det ukomfortabelt å drive på tvers.

Jeg fikk ut drivanker, og allerede i denne operasjonen 3-4 minutter etter motorstoppen var det en båt på pletten og spurte om vi trengte hjelp. Jeg vurderte situasjonen som ufarlig ennå, vi hadde god klaring til land og grunner, og jeg hadde god til å prøve å bytte dieselfilter. Så jeg takket for tilbudet, men lot ham dra videre.

Bytte av dieselfilter og lufting tar litt tid i en båt som ruller i sidebølger (drivankeret klarte ikke å få baugen mot vinden). Og attpåtil fikk jeg ikke håndpumpen på forfilteret (som jeg vanligvis bruker til lufting) til å virke, så luftingen tok lenger tid enn godt var. Så vi nærmet oss etter hvert land og vurderte hele tiden å ankre. Men, det var litt dypt for det, og det så ut til at vi skulle drive klar av holmen vi nærmet oss.

Da fikk mannskapet (som ikke sto på hodet i motorrommet) øye på en mann, tydeligvis fra en hytte på holmen, som kom ut i en landstedbåt. Han fikk forklart situasjonen, og holdt seg da i beredskap i nærheten slik at han skulle kunne trekke oss klar av land dersom det trengtes.

Men da ble motoren startet igjen, slik at situasjonen var avverget. Så hjemturen kunne fortsette, og nå blir det rens av dieseltank neste.

Situasjonen var aldri farlig, og vi hadde to ankere som kunne brukes om det ble påkrevd, VHF var for hånden (med lisens og sertifikat). Men hadde det inntruffet på et annet sted i verre vær kunne det blitt annerledes. Så jeg slapp med lærepengen: ikke vent for lenge med rens av dieseltank.

Men igjen, takk til de to våkne båtfolkene som så situasjonen og ilte til assistanse. Godt å se at båtfolk tar vare på hverandre.

En historie - som tross den ubehagelige oppplevelsen for deg - varmer mitt gamle båthjerte. Med slik medmennneskelig hjelpsomhet ønsker jeg å opptre når andre er litt eller mye "i nød" - og slik synes jeg vi alle burde hjelpe hverandre når noen har problemer. En solskinnshistoroe altså .....

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Veldig bra!

Litt utenom ditt tema, men når ankom Stavern lørdag aften med min Nidelv 26, det var bra vind i området, jeg var alene ombord og dro meg inn i havnebassenget, der fikk jeg ut fendere og gjorde klar fendere, deretter siktet jeg meg mot en ledig plass på flytebrygga og la meg longside.

Til og med min snekke kan være vrien å få fortøyd kjapt nok når vinden sto på. Men det gikk bra altså. Det som forundret meg var alle som satt i sine båter og fulgte med, uten å komme å hjelpe meg. Straks etter jeg var ferdig og fikk satt meg ned kom det en seilbåt som skulle ha den andre ledige plassen, da kom det mange folk for å hjelpe til.

Greit nok at jeg har liten båt, men skal det være sånn?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Veldig bra!

Litt utenom ditt tema, men når ankom Stavern lørdag aften med min Nidelv 26, det var bra vind i området, jeg var alene ombord og dro meg inn i havnebassenget, der fikk jeg ut fendere og gjorde klar fendere, deretter siktet jeg meg mot en ledig plass på flytebrygga og la meg longside.

Til og med min snekke kan være vrien å få fortøyd kjapt nok når vinden sto på. Men det gikk bra altså. Det som forundret meg var alle som satt i sine båter og fulgte med, uten å komme å hjelpe meg. Straks etter jeg var ferdig og fikk satt meg ned kom det en seilbåt som skulle ha den andre ledige plassen, da kom det mange folk for å hjelpe til.

Greit nok at jeg har liten båt, men skal det være sånn?

Her i Østfoldskjærgården har jeg sjelden opplevd å ikke få hjelp. Jeg er iallefall nøye med å hjelpe til når noen kommer inn, rib eller yacht.

Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017

Lå på Oscarsborg i helgen, og på Søndag kom det to stk. Storebro 420, som skulle legge til. Jeg lå innerst på brygga, og de skulle legge seg langt ut.(der var det flere folk) Ikke en kjeft reiste seg for å hjelpe til, så jeg måtte rusle bort for å ta i mot. Dette er mer og mer vanlig bortover har jeg registrert, og er litt i samme leia som å gi blaffen i fartsbegrensningene ved f.eks. havner/uthavner, eller å droppe fendere når de skal inn i gjestehavner. Tror båtfolket har blitt litt som vi er i trafikken, og det er ikke bra.

Jeg må innrømme at med våre planer om langt større båt gruer jeg meg litt. Har ved selvsyn sett at det er en sammenheng mellom båt-størrelse og hjelpen man får.

Jeg sto for øvrig som eneste mann på brygga og holdt i tauene da en Princess 50 la til i sommer. Brygga var full av båter med "navlebeskuende" båteiere.

Da båten gikk dagen etterpå tok det 30 minutter før den var tilbake, slept inn av en 17 foter og med bare trusterne som eget maskineri. Ingen av motorene ville gå i gir !

Da kom det litt flere å hjalp til, men de så vel at den ble tauet......

Det som er ille er at jo større båten er, jo flere hender trenger man. Jeg kommer jo aldri til å tørre å reise på tur med bare kona til hjelp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det har skjedd en endring med åra, jeg har feriert i båt de siste 30 årene, og før var det unntaket hvis man ikke fikk hjelp til å legge til i havner og også i utehavn, nå virker det ettersom det blir trangere i utehavnene er det dårlig med hjelp å få med å finne plass, og hjelpe til med å ta i mot tauet,

Som sakt før var dette helt naturlig og det kom mange hyggelige samtaler ut av det også, var jo mye av kosen med båtlivet .

Det virker som mange er seg selv best,

Men heldigvis er det unntak og hjelp å få.

Hilsen aanton

som savner litt av det gamle båtlivet

Man skal ALLTID være beredt til å hjelpe til dersom man er tilgjengelig, men ikke alle trenger det.

Å avvente et spørsmål om hjelp er greit, men man må jo posisjonere seg slik at de ankommende forstår at man kan spørres.

Ellers må jeg jo si at med 2 motorer og baugpropell skal det svæært mye til før tillegging er vanskelig.

Øve, øve, jevnt og trutt........

Jeg skal nok ikke helt opp til 50 fot jeg heller, men det er nok noe sant i det aanton sier om trangere om plassen.

Selv blir jeg ofte beskyldt for å være "havnevakt" av fruen, da jeg pleier å tilby hjelp til alle jeg ser, men jammen har det blitt mange hyggelige samtaler av det også.

Sist gang jeg var på Ø. Bolæren hadde jeg vanskelige forhold og en annen kom til og hjalp med 2 barn som også hjalp godt til(det blåste godt vekk fra brygga).

Jeg takket pent for hjelpen og ble gjort oppmerksom på, av han som hjalp til, at jeg hadde hjulpet han en drøy uke tidligere. Slik skal det være !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da jeg lå ute på Trondheimsfjorden å slikket sol her om dagen så jeg en alubåt på Ca 14 fot som rodde. Jeg lå å dreiv og tilfeldigvis dreiv jeg helt bort til de som rodde. Så da jeg nærmet meg at de sto å dro i motoren.. Spurte om de trengte slep, og de takket lettet ja. De hadde et stykke igjen å ro motstrøms opp elva... Slepte de til plassen og de takket pent og ville betale. De var hyggelige og takket pent og det holder:) var bare 5-10 min i 5 knop..

Det som forundret meg var at ingen hadde spurt de før.. Så ut som de rodde en stund i liten båt, to voksne og en unge på Ca 10 år.

Jeg tar det som et tegn på at jeg er litt mere båtfolk enn folk i båt;))

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Når folk ikke hjelper til ved tillegging, tar jeg det som et tegn på misunnelse.

Vi som er båtfolk og ferdes på sjøen skal jo selvsagt hjelpe hverandre.

Tilbyr alltid hjelp til alle som skal legge til i nærheten av oss.

Ser ikke an hverken båttype eller menneskene i båten.

Hyggelig å lese at noen er så omtenksomme og hjelpsomme som beskrives her.

-G-

I vår så kom det en princess eller var det fairline på ca 50fot og skulle legge seg longside ved flytebryggen i Yarmouth , det blåste om jeg ikke husker feil frisk bris liten kuling kanskje og det var litt småknotete å komme til.

De gjorde klart, kona sprang som et pisket skinn og ordnet med tau og fendre og mannen sto bak spakene, greit nok det er vel ikke uvanlig.

Hun sleit veldig med å håndtere og mestre tilleggingen stakkar.

Historien høres sikkert ikke unormal ut men det satt 5-6 voksne mann i salongen i den båten og så på mens hun svettet og jobbet, de gjorde ikke en drit, de bare satt der og så på.

Redigert av Enzo (see edit history)

En selvfølge å hjelpe til. Opplever ofte at folk er hjelpsomme i havn også.

På vannet hjelper vi alltid, uansett. Om situasjonen er uavklart ligger jeg stand by. En situasjon utvikler seg fort fra udramatisk til uoversiktlig. Er godt for de som er i trøbbel å ha assistanse i nærheten

Må berømme trådstarter for bra håndtert situasjon!

Jeg ønsker å benytte denne tråden til å takke.

Var på vei sørover rett etter havstensund i ferien og motoren pep og sa at det var høy temprereatur på motoren. Vi slapp dreggen og etter en stund uten at motoren ville gå uten alarm, vinket vi nødtegnet. Dette er jo i " E6" langs svenskekysten så båter var det nok av. Men første og nærmeste båt, en skjærgårdsjeep, kom sporenstreks bor og tauet oss til Havstensund.

Takk så mye for hjelpen til dem.

Og til dem som i en annen tråd er livredde for kryssholtene.... Denne jeepen på 17 for trakk min baltic uten at båten gikk i stykker... ;-)

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)

Må jo legge til at jeg er mekaniker av bakgrunn, om enn uten så mye profesjonell praksis de siste tiårene. Og jeg kjenner båt og motor og har skiftet filtrene noen ganger før, vet hvilket verktøy jeg trenger og hvor jeg har det. Så det skulle bare mangle at jeg skulle klare den situasjonen.

Men det måtte jo litt kreativitet til når håndpumpa på forfilteret ikke ville. Da var det å kople på en slangestubb og gi'n en real blowjob til filteret var fullt...

Opplever for øvrig oftest hjelpsomhet i havner ved tillegging under vanskelige værforhold, og gir selvsagt slik assistanse selv også. I stille og pent vær klarer jo de fleste seg helt fint alene. Prøver å ha et øye på de som ankommer og se an om de vil ha nytte av min hjelp.

Jeg også ønsker å benytte denne muligheten til å takke.

Vi lå på sydvestsiden av Løkholmen ved Grebbestad i begynnelsen av juli da vestavinden kom med 15 sekundmeter og gjorde det utrivelig for oss ombord. Da dukker det opp 4 hyggelige fredrikstadmenn (Gressvik?) fra andre siden av fjellet og lurte på om vi ikke vilel ligge sammen med dem for da slapp vi å sitte oppe om natten. Som sagt så gjordt, vi kastet fortøyninge på land, og de bar den til andre siden av holmen. Akkurat når jeg skulle bakke ut greide jeg selvsagt å få dreggtauet i propellen, slik at dette røyk. Det flaueste var at reservedreggen lå glemt i garasjen hjemme, så gutta måtte låne meg en. Flott gjordt dette gutter!! Da var det veldig hyggelig at jeg fikk lov å spandere på dere noen velfortjente aquaviter på dere, og vi lå fantastisk stille og deilig hele natten. Det hører til historien at jeg greide å finne igjen dreggen dagen etter, slik at turen videre nedover svenskekysten kunne fortsette uten at jeg måtte kjøpe ny

Nok en gang, tusen takk for hjelpen!

Vennlig hilsen Ola

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...