Musse Startet 6.August.2012 Del på Facebook Startet 6.August.2012 (redigert) Har nettopp anskaffet båt med en 2008 Suzuki DF140 på. Den har gått ca 130 timer og har hatt alle servicer inkl en foreskrevet justering/shimsing av veivaksel ? ...på service etter noen timers gangtid fra ny. På helt varm motor har det plutselig begynt å dukke opp en...hva skal man si...en slags litt gnagende hvinelyd når motor går på tomgang/dorgefart. Meget irriterende og forholdsvis høy lyd. Den forsvinner hvis man gir gass ca over 950-1000 og er også fraværende når motor har stått en stund og blitt halvvarm. Når man så starter og får motor gjennomvarm igjen så dukker lyden opp igjen. Så at en med brukernavn "motor" her inne har stilt samme spørsmål for et par år siden, men intet svar fra noen som vet i den tråden. Noen som har peiling på hva dette kan skyldes ? Redigert 6.August.2012 av Musse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 (redigert) Vi har en Suzuki DF150 (På Ibiza 20 Touring) som også noenganger får en lav "hvinelyd" på tomgang og lave turtall. Dette har alltid vært slik og jeg har en kamerat med samme motor som også er akkurat slik. Så det skal vel være slik? Ellers har vi hatt motoren siden ny i 2008 og den har fungert problemfritt de 350 timene den nå har gått. Den er servet av merkeforhandler når det har trengtes (hvert år) og ligger varmt lagret inne. Redigert 6.August.2012 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Musse Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Takker for svar Jeg er litt motorkyndig, men har ennå ikke klart å finne ut hva det er som forårsaker lyden mens vi er ute på sjøen. Vanskelig å få lyttet rundt hele motoren når man ligger utpå. Jeg tror ikke det er noe alvorlig galt, men jeg synes siden disse motorene er så utrolig stille på lave turtall at denne lyden blir ekstra irriterende når den starter opp med "gnæget" sitt Har ikke hatt motoren mer enn et par uker og dette vil jeg til bunns i. Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Kan det tenkes at det er registerreima eller lager i strammehjulet til den reima som lager den ulyden? kjenner ikke motoren, men går da ut i fra at det er et strammehjul til reg reima. ~~maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Kan jo tenkes det er ei spennrulle, men i så fall bak registerdekslet da disse motorene har registerkjede og jeg synes det er rart at det skal begynne å låte allerede etter 115 timer på ei rulle som går i oljebad. Tlsvarer jo ca 5000 km på en bilmotor dvs knapt nok innkjørt. Sitter her og pønsker uten å kunne få prøvd, men jeg tror jeg skal lette av plastikkåpa over svinghjul&starter for å se etter gnag og evt kjøre uten den neste gang jeg får anledning til å være utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Gislus Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Hei, Jeg har en 2010 modell samme motor og denne lyden har vært der fra den var ny. Jeg har spurt litt rundt og fått til svar at det er normalt. Men motoren er så stille at denne lyden høres så godt. Men jeg skulle gjerne fått et svar på hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) sånn lyd er det på Mercury også.. tror ikke det ernoe galt, min motor har lavt timetall hos meg dukker den opp etter den er satt i fri svak lit sånn summing Redigert 7.August.2012 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
maskinisten71 Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ok, så det er kjede og ikke reg. reim på disse motorene, er lyden tilstede hvis du kopler gearet i fri? I så tilfelle kan det nok være spenn/strammehjulet som er problemet. Litt resonering: Kjenner som nevnt tidligere ikke disse motorene, men hvis registeret ligger på toppenden av motoren vil sansynligvis ikke registeret og strammehjul ligge i konstant oljebad, men derimot bli smurt via oljedyser og/eller kanaler. Hvis vi går ut ifra at registeret er i toppenden på motorblokka, og således får smøring via kanaler eller dyserør, kan det tenkes at det blir ujevnt smøreoljetrykk på den rullen når motor blir varm, oljen vil jo hele tiden strømme letteste vei, og når den blir varm og samtidig turtallet lavt vil oljen muligens bli så tynnflytende at det blir litt lite trykk til den rullen/strammehjulet eller for såvidt kjedet også. Skulle ikke forbause meg om det finnes en mottrykk/justeringsventil for mengdejustering av smøreolje til register/kam osv.. et eller annet sted i motoren, finnes ikke det da må man vel bare leve med ulyden og håpe at smøringen er tilstrekkelig. Her bør noen som har drevet service og kjenner disse motorene kjenne sin besøkelsestid og komme med kommentarer.. ~~maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
TurboThomas Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) registeret ligger under motoren i oljebadet i bunnpannen. her er det en hydraulisk sylinder som strammer opp kjedet. https://baatplassen.n...06_12.42.09.jpg dette er fra min df115 Redigert 7.August.2012 av TurboThomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Takker for alle svar så langt. Til maskinisten71: Lyden er der uansett om den er i gir eller ikke. Den oppstår kun på driftsvarm motor i mitt tilfelle, ihvertfall frem til nå i. Får motor stå i et kvarter-halvtime så tar det litt tid før den blir så varm at det begynner med "surre-hvine-gnæge-lyden" igjen. Takk til TurboThomas for bilde ! Ikke umulig at det er en "register-lyd" selv om det ikke er sedvanlig "chatter-klatter" regkjede lyd. Dette kan vel også komme av at hele registeret da tydeligvis ligger i oljebad i bunnpanna og evt lyd blir betydelig dempet i oljebadet, noe som jo ikke er tilfelle på feks en bilmotor. Men egentlig skal nå kjeden bli strammere på varm motor når alublokk & topp utvider seg forholdsvis mye, men oljen blir jo da tynnere og føder kanskje ikke strammesylinderen som gir seg svakt pga indre lekkasje i den. Da slakkes kjeden litt og da kan det vel bli en slags litt sånn dempet registerlyd. Men nei, det høres da ikke sånn ut heller. Har da lyttet til gudvethvormange slags forskjellige motorer opp gjennom årene inkl rasle-ule-fresende luftkjølte bokser-seksere og dette høres for meg ikke ut som noen lyd forårsaket av maskindeler av metall. Snarere mer som en slags gnagende reimlyd. Så hadde det vært regreim hadde jeg tippet på den rimelig med en gang. Hva sier du Gislus, er du enig i min beskrivelse av lyden ? Forøvrig helt enig med Gislus at denne motoren er så stille på tomgang at det merkes meget godt selv om lyden ikke er så veldig høy, bare sånn ca tre ganger høyere enn tomgangslyden av motoren ...og ja....det er sinnsykt irriterende. Jeg kan aldri i verden tro at konstruktøren mente at det var greit med en såpass høy "gnage/-hvinelyd" så snart motoren slippes på tomgang når den er driftsvarm. Derfor skal det ikke være slik og jeg håper vi kan finne ut av hva dette er for her er nok mange Suzuki-eiere som irriterer seg over dette vil jeg tro. Jeg tror nok ikke at det er noe alvorlig feil, men snarere en liten design-barnesykdom som muligens ennå ikke er funnet ut av. For de som får til svar av forhandler at dette er helt vanlig på disse motorene vil jeg si at, joda, det er nok vanlig...men skal det være slik...Not ! Dette blir ren spekulasjon, men kan det muligens være noen forhandlere som vet godt hva dette kommer av, men kanskje er det litt mye arbeide å fikse ?.......Derfor er det selvpålagt "munnkurv på hele bunten" så man skal slippe rennet av Suzuki-eiere som vil ha dette ordnet på garantien. Er det tilfelle vil jeg nå bare si at det kan være dumt å evt ha en slik holdning da det er stor sannsynlighet for at en del kjøper annet merke neste gang det skal anskaffes motor. Sitér dette innlegget Link to post
Gislus Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Jeg lo litt da du beskrev lyden fordi den var egentlig godt beskrivende. Jeg er enig i at det er en lyd som ikke hører hjemme der, men jeg er sikker på det ikke er noe som er funksjonelt galt. Den er heller ikke en høy lyd og den kommer og går litt. Du får litt lyst til å ha en oljeflaske for å sprøyte på en rem eller gummimembran en plass slik at det forsvinner, men det er ingen plass å sprøyte:-). Folk som er med meg i båten reagerer ikke på lyden, så den er nok mest påtalemde for eieren. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Gummidemper lyden dere mener? Jeg har df115. Har ellers ingen ulyd. Min er 2011 gått 110t nå dog ca 50 av disse på tomgang. PS: Kjører jeg den forresten for mye på tomgang? :) Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 boati ! Skjønner vel ikke heeeelt hva du mener med "gummdemperlyden ? Disse motorene går stille, men at det skal kunne komme noen slik lyd fra en gummidemper synes jeg nå var snodig.. og forresten, hvilken gummidemper ? Motorfestene du mener da eller ? Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 boati !Skjønner vel ikke heeeelt hva du mener med "gummdemperlyden ? Disse motorene går stille, men at det skal kunne komme noen slik lyd fra en gummidemper synes jeg nå var snodig.. og forresten, hvilken gummidemper ? Motorfestene du mener da eller ? Ja jeg vet ikke, motorfestene ja. Vet ikke helt hva som er gummiopphengt men må vel være endel det. Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Nå vet jeg jo ikke hvor høy lyden er på feks Gislus sin motor, men på min er den ihvertfall såpass høy at det blir stor forskjell. Om de som evt skulle være med meg på tur har et snev av motorkyndighet så er jeg rimelig sikker på at de ville reagere på forskjellen mellom tilnærmet "lydløst" ...akkompagnert av en svak skvalprelyd av kjølevannsstrålen og denne "gnægelyden" når den starter opp. At som boati sier...at motorfestenes gummiputer skulle kunne lage noen slik lyd har jeg dog vanskelig for å forstå ?? Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Naboen hadde en splitter ny Tohatsu med en lignende lyd som du beskriver. Etterhvert fikk de problem med å oppnå max turtall. Da forhandler åpnet opp undervannshuset for å sjekke gearet og lagrene der, skjønte de plutselig årsaken til både lyden og manglende turtall. Var et lager som hadde tatt kvelden, og det hadde vert varmt nok der nede til at det var et fint blåskjær i akslingen. Dette skjedde når motoren var under 1 år, og 40-50 timer.. Redigert 7.August.2012 av Stiffler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gislus Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Denne lyden er jeg sikker på ikke har noe med undervannshuset og lager i girhus å gjøre. Ei heller noe gummioppheng. Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Dere får filme lyden da :) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Jeg sjekket med Susuki importøren og fikk til svar at lyden kommer fra øvre lager/akslingen som går ned til gearet. De mente alt var som det skulle og at det ikke var unormalt. Gjaldt min da helt nye Susuki 150 hk er . Har nå kjør over 1400 nm mil med båten og lyden er der fremdeles noen ganger. Det bekymrer ikke meg lenger.. Om det var en feil så ville det garantert ha resultert i trøbbel etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Takk til deg motor for input ! Akkurat ja, en gnægelyd i ei opplagring som ikke går i filler av den grunn, men som pga en "designfeil" eller en dårlig lot med lagre montert helt og holdent fucker opp det at disse motorene er meget stillegående. Og så er de frekke nok til egentlig si fra seg alt ved å si at det er som det skal og ikke unormalt.. Og dette mener altså importøren ikke er unormalt bare fordi det er på de fleste motorene !!! Nettopp det jeg fryktet og som jeg var inne på lenger opp her i ettermiddag. Til sammenligning kan man jo lure på hvor mange biler Toyota hadde fått solgt hvis drivverket i de fleste hadde vært så dårlig oppjustertr det ulte i det når man kjørte slik som på en gammel traktor, men uten at det gikk i filler av den grunn. Og dette mener altså importøren at Suzuki-eiere skal sitte å høre på når de dorger. Men, det var altså som jeg trodde ...det blir nok en kraftig alvorsprat med importøren trur eg. Spørsmål til deg motor ! Er denne lyden på din DF150 også bare tilstede når den er helt driftsvarm, men forsvinner helt når den får kjølt seg ned litt ? Og videre...forsvinner den på turtall over ca 1000 ? Sitér dette innlegget Link to post
maskinisten71 Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 Hmmmm... På ingen måte for å kverulere, men etter mitt skjønn ser det ikke ut som om registeret kommer langt nok ned til å bli liggende konstant i oljebad, oljesumpen kommer som en egen seksjon under motorhodet, oljepumpa suger opp oljen fra sumpen via et ganske langt rør med sil på enden. Min påstand underbygges ytterligere hvis man ser for seg peilepinne og rør, som også etter det jeg forstår går et godt stykke nedi oljesumpen.. Ganske enkelt å sjekke for de som har denne motoren, dra opp peilepinnen og hold den på utsiden og nedover fra der den skal sitte.. ~~maskinisten Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Ja Musse lyden er bare tilstede når motoren er helt varm og har blitt kjørt på litt turtall over tid. Jeg kjøpte min båt og motor i Sverige og gidder ikke å kjøre en evnt. reklamasjonssak over grensa. I Sverige er garantitiden 5 år så jeg har fremdeles tid igjen om noe skulleskje, dog jeg er rimelig trygg på motoren og legger ut på lange ferieturer. Så er det dette da at om man kjøpe en vare, så hender det av og til at de har små avvik vi ikke liker uten at det dermed er grunnlag for reklamasjon. Å ja hører lyden bare på veldig lavt turtall. Redigert 7.August.2012 av motor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Musse Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ok, da vet vi det. Ja du har vel rett i det med en vare og dens beskaffenhet, men når man betaler såpass mye for noe som feks skal gå stille, være behagelig osv osv så er det ikke å stikke under en stol at man blir irritert når det ikke fungerer helt etter hensikten. Jeg kjører ikke Mercedes S-klasse og synes at det er greit at det støyer like mye inni den som i en eller annen billigbil bare fordi fabrikken har vært uheldig og feks montert et par lyddempeplater feil. Da får de jaggu fikse det opp for egen regning....ikke min ! Ei heller synes jeg at påhengsmotorer man betaler en bråta med penger for, ja opptil flere hundre tusen kroner, for at leverandør skal få lov å bortforklare feil sånn uten videre selv om det ikke er noe som akkurat skjærer seg. Som i dette tilfelle...en hvinelyd som er så fremtredende og irriterende at når man dorger lurer selv mor og jentungen på hva som er blitt feil med motoren siden den plutselig begynte å bråke slik. Det kan nå hende enkelte leverandører graver sin egen grav hvis de er for avvisende da. Det har man vel sett flere eksempler på, skjønt det kan ofte hende de berger seg også fordi det alltid vil være en skokk med - unnskyld uttrykket - tullinger som allikevel handler med de. But...I got your point Har ikke sett etter,men vet du om det er enkelt å løsne stammen og lett komme til dette lageret for å spraye noe ekstra grease i dette lageret ? Vil tro det burde tie stille hvis man fikk til det når det ikke er konstant lyd uansett temp osv. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Nei har ikke sjekket om eller hvordan man kan komme til lageret. Forsto det på importøren som om det ikke var noen hensikt med utbedringsforsøk fordi dette var normal arbeidslyd. Nå trodde jeg egentlig at dette bare gjaldt på 150 hesteren så det overrasker meg at det også er slik på 140 hesteren. Merkelig at det ikke er flere som kjennenr til problemet da 140 hesteren jo er lik 90 og 115 motoren konstruksjonsmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Baker1 Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Hei. Har samme lyd på min 50 df 07 mod.Må vel bare venne seg til den:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.