Musse Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Tja, normal arbeidslyd vil jeg nå som sagt ikke kalle lyden på min motor ihvertfall- Dette da den er såpass høy og gnagende i forhold til når lyden er borte at det fremstår som skikkelig irriterende og motoren kan ikke på noen måte sies å være stille når lyden "slår inn". At importøren svarer som han gjør det skjønner jeg jo, ingen ekstrakostnad for importør og det må ikke gjøres noe da det er intet som havarerer. Bare en skokk med Suzukieiere som i større eller mindre grad må leve med dette irritasjonsmomentet på ellers etter mitt skjønn meget bra påhengsmotorer. Link to post
playball Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Har lignende lyd på min 60hk 2010 model. Hørte lyden første gang i sommer etter ca 200 timer - har nå gått 280. Lyden er bare tilstede når motoren er varm og på lave turlall (hører ikke noe på høyt turtall). Typisk rett etter at jeg går ut av plan og ligger på rundt 1000-2000 omr. Tenkte å ta det opp med forhandler nå i høst. Link to post
FredrikW Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jeg hadde akkurat samme lyd på min 2004-modell DF140. Kom innimellom når jeg gikk fra marsjfart til tomgang. Spurte på Oslo Marineservice om motoren burde få en sjekk pga. dette, og fikk da til svar at lyden er helt normal og helt ufarlig. Men at den er irriterende er det lite tvil om... Link to post
Musse Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Hi-Ho---Silver ! Her kan leses det meste om problemet. Ser ut for at det er best å la det være hvis det ikke er for ille. Når den tid kommer at jeg skal skifte impeller så skal jeg sørge for å skifte dette lageret. Frem til det skjer skal jeg "røykje ut" hvilken grease vi skal bruke slik at dette lageret holder kjeft "for ever". Det finnes heldigvis ekstreme smøremidler :-) Forøvrig takk til alle som har bidratt i tråden. Skulle jo ønske at dette problemet ikke var så vanlig og tydeligvis så vanskelig å bli kvitt :-( Hadde Suzuki vært seriøse så hadde de løst problemet og bydd alle eiere som hadde dette problemet en minnelig løsning der de stilte de ny og oppgradert del gratis og at man evt delte på arbeidsutgiften etter hvor gammel og mye timer motoren har gått. De er sikkert ikke problemfrie de heller, men da blir det kanskje Honda eller Yamaha neste gang allikevel da, ....for min del kan Suzuki få sitte der med "kvinendene" sine og tape salgsandeler så det griner etter. http://www.suzukiout...y-df-175-a.html Redigert 10.August.2012 av Musse (see edit history) Link to post
motor Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Det jeg ikke forstår helt er at det er en foring/lager som er enkel å smøre opp. Forstår det slik som at hele motorblokka må av ved skifte. Hvorfor er det foring/lager her, jeg trodde i utgangspunket at akslingen gikk inn i veiva på splines. Dette må altså være en form for hylse som er litt for trang slik at saltbelegg legger seg på akslingen og subber hylsa. Problemet var jo ikke tilstede iflg. det ene inlegget, når motorene kjøres i ferskvann. Har prøvd å finne problemdelen på deleskisser, uten hell. Er det noen som har bilde av synderen? Redigert 11.August.2012 av motor (see edit history) Link to post
Lensepumpe Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Min forståelse er at lageret/foringen er del 7 på deleskissen av "driveshaft housing" for DF175, og del 5 på deleskissen for DF140. For begge disse motorene ser det ut som det kun er ekstra lang (XL) stamme som har denne foringen. Man kommer til lageret/foringen ved å ta ned undervannshuset (f.eks. ved kontroll/skifting av impeller). Når man først har fått denne ulyden, er det mulig å få den til å forsvinne ved å kjøre motoren i ferskvann en tid for å slippe å ta ned undervannshuset? Kanskje man kan unngå å få ulyden ved å skylle gjennom motoren etter hver bruk i saltvann. Redigert 11.August.2012 av Lensepumpe (see edit history) Link to post
Lensepumpe Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) Forresten, denne foringen vil vel være under vann når motoren er tiltet ned. Kanskje man kan fjerne ulyden ved å la motoren være nedtiltet en periode (også i saltvann) for å løse opp eventuelle saltavleiringer i foringen? Redigert 11.August.2012 av Lensepumpe (see edit history) Link to post
motor Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Takk Lensepumpe. Dette er nok synderen ja. En form for ekstra støtte til akslngen. Denne er vel lett tilgjengelig så snart gearet demonteres så får jeg ånden over meg tar jeg en titt til høsten etter opptak. Link to post
Helge Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 (redigert) Akkurat ja, en gnægelyd i ei opplagring som ikke går i filler av den grunn, men som pga en "designfeil" eller en dårlig lot med lagre montert helt og holdent fucker opp det at disse motorene er meget stillegående. Om dette er akkurat den samme lyden jeg hadde på tomgang (svært lave turtall) en sommer for noen år siden på min nå 8 år gamle Suzuki DF140 så går det absolutt an å få den bort. Lyden var en slags gnissende lyd som om noe var "tørt" og da jeg beskrev dette og når den typisk opptrådde så kjente serviceverkstedet igjen dette og fikk lyden bort ved service på motoren den sommeren. Siden dette har jeg ikke hatt denne lyden på min DF140. Jeg er ingen motorekspert og husker ikke nøyaktig hva de sa det var, men det var noe opplagring eller pakkboks eller et eller annet i forbindelse med akslingen ned fra motoren tror jeg det var. Denne trengte visstnok smøring. Redigert 13.August.2012 av Helge (see edit history) Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
micore550 Svart 18.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2014 Fant du ut hva som laget den lyden? Jeg har en ny (2013) med samme lyd Df100a. Kjenner igjen lyden dere beskriver. Irriterende, så jeg skrur fort ned gearhuset hvis det er en foring der som lager lyden. Håper du svarer :-) Link to post
Kennethe Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 (redigert) Jeg har en mariner efi som også "hyler" på tomgang når motor er varm. Tips?? Redigert 10.Juli.2014 av Kennethe (see edit history) Link to post
Kennethe Svart 10.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2014 Jeg har en mariner efi som også "hyler" på tomgang når motor er varm. Tips?? Link to post
Folk I Båt Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 (redigert) Føler meg nesten litt uttafor med en 2012 DF140 som timemessig har omlag 50/50 full spiker/dorgefart. Uten noen lyd. Må jo være en årsak til at noen motorer får denne lyden og andre ikke? Om det da ikke ble gjort noen grep under siste modelloppdatering? Redigert 11.Juli.2014 av Folk I Båt (see edit history) Link to post
micore550 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Feilen hos meg var den IAC ventilen. Står for air inlet... ett eller annet. Den regulerer luftmengden motoren skal ha på tomgang og opp til ca 1000 omdr. Motoren fikk rett og slett pustebesvær. Har ikke byttet den enda siden den stod så lenge i rest hos leverandør, men har kjørt med den gamle til nå. Lyden har ikke vært der siden, men jeg tror den driver å henger seg opp av og til, da motoren av og til vil stoppe etter å ha kjørt på marsj en lengre periode. Hvis jeg drar av den litt sakte, så stopper den ikke. Da får den liksom tid til å brenne seg rein først. Håper det er denne ventilen som forårsaker alt. Etterlyste den senest i går, og ble lovet å ha den til helga. Så da er jeg spent. Link to post
micore550 Svart 11.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2014 Vi forøvrig tro at det er flere motortyper og andreforskjellige feil og lyder. Vanskelig å beskrive alle lydene her inne. Link to post
Kennethe Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Vi forøvrig tro at det er flere motortyper og andreforskjellige feil og lyder. Vanskelig å beskrive alle lydene her inne. Link to post
Kennethe Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har litt høyt tomgangsturtall. Kan det ha sammenheng med ulyd? Evt. Hva gjør at jeg får høyt turtall. Ca 1200 på varm motor. Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Når det gjelder lyden som ser ut til å forekomme på de større Suz motorene (100+?) er den visstnok relatert til en feilaktig "guide" for registerkjedet og denne må visstnok byttes for å bli kvitt lyden - om ikke en gjenganger ser det ut til å være en del av dette. Om jeg husker riktig så er detpå Youtube en (tysker?) som plukker opp motoren og bytter denne "guiden" selv. Når det gjelder den raske tomgangen skyter jeg kun fra hofta: På Honda motorer kan manglende skifte av filtre / avtapping av vannutskiller medføre at tomgangen heises til 1500 o/min . Sjekk filtrene dine uansett. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
micore550 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Hvis du hører på denne lyden, så er det denne som var på min. Nå har den ikke vært på en stund, så jeg vet ikke hvorfor. Har du link til denne youtube reparasjonen av tyskeren som skiftet guide i registeret selv? Link to post
micore550 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har et spørsmål til også jeg. Jeg har funnet ut at det er kun fire forskjeller på df100a og df115a. Jeg bestillte delene fra usa for å spare litt. Det var elektronikk og en bankesensor samt en flamearrester. Den sistnevne var bare for at motoren skal få mere luft. Måtte bytte ledningsnettet også pga banke sensoren. Dette fungerte veldig bra. Nå kjører jeg med en stålproppell på 3"større stigning. Sparer meg ca 600 omdr på mars. Og det er ganske mye. Ble en helt annen kjøreopplevelse. Men, det er kun en ting. Tilt meteret virker ikke når 115 elnikken står på. Den virker så snart jeg setter på den gamle 100 elektronikken. Skal tro om denne kan programmeres via dataen til å virke? Vet disse motorene kan koples opp via nettverk og få digital visning på lcd skjermer. Så jeg lurer på om dem kan være ferdig programmert med nmea2000 signal fra fabrikk? For det er jo ingen annen forskjell, samt at den virkef med bytte tilbake til 100 elektronikken... Link to post
micore550 Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Ang lyden, så har jeg byttet til en annen olje. Tror faktisk den ble bedre av det. Kjørte først på Valvoline sin outboard olje. Den var 10-30. Så byttet jeg til 10-40 og da ser deg ut for at lyden ble borte. Kanskje hørt antydningen på kald motor en gang. Så for meg virker deg som om at deg kan være for trang passasje i smørekanaler en plass, slik at det blir bedre med tynnere olje. Forøvrig var begge oljene anbefalt til motoren. Link to post
Tampeservice Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Vår forrige båt med Yamaha F115 var også den lyden der på lavt turtall. Under oljepumpa som sitter under under blokka er det en gummiforing/simmring som lager denne lyden. Akslingen går gjennom dette og snurrer uansett om motoren er i fri eller gear og følger turtallet på motoren. Denne må smøres for å bli kvitt lyden. Vet ikke om det er samme konstruksjonen på Suzuki men tipper det er noenlunde likt... Ser iallefall for meg lyden du beskriver. Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 (redigert) Hvis du hører på denne lyden, så er det denne som var på min. Nå har den ikke vært på en stund, så jeg vet ikke hvorfor. Har du link til denne youtube reparasjonen av tyskeren som skiftet guide i registeret selv? Det kan være at jeg blander sammen 2 videoer. Skal prøve å finne ut av det. Tror kanskje den andre var en V6 Redigert 15.Juli.2014 av Bay_liner (see edit history) Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Ang lyden, så har jeg byttet til en annen olje. Tror faktisk den ble bedre av det. Kjørte først på Valvoline sin outboard olje. Den var 10-30. Så byttet jeg til 10-40 og da ser deg ut for at lyden ble borte. Kanskje hørt antydningen på kald motor en gang. Så for meg virker deg som om at deg kan være for trang passasje i smørekanaler en plass, slik at det blir bedre med tynnere olje. Forøvrig var begge oljene anbefalt til motoren. Kan godt hende at oljen har en del å si. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 15.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2014 Har et spørsmål til også jeg. Jeg har funnet ut at det er kun fire forskjeller på df100a og df115a. Jeg bestillte delene fra usa for å spare litt. Det var elektronikk og en bankesensor samt en flamearrester. Den sistnevne var bare for at motoren skal få mere luft. Måtte bytte ledningsnettet også pga banke sensoren. Dette fungerte veldig bra. Nå kjører jeg med en stålproppell på 3"større stigning. Sparer meg ca 600 omdr på mars. Og det er ganske mye. Ble en helt annen kjøreopplevelse. Men, det er kun en ting. Tilt meteret virker ikke når 115 elnikken står på. Den virker så snart jeg setter på den gamle 100 elektronikken. Skal tro om denne kan programmeres via dataen til å virke? Vet disse motorene kan koples opp via nettverk og få digital visning på lcd skjermer. Så jeg lurer på om dem kan være ferdig programmert med nmea2000 signal fra fabrikk? For det er jo ingen annen forskjell, samt at den virkef med bytte tilbake til 100 elektronikken... Denne kan jeg ikke hjelpe deg men men om du søker på amerikanske Suz forum vil jeg tror du kan finne ut av det. Kanskje Lundins i Sverige kan svare deg på det. Ser it til å være flere her som har "gymmet" boksene sine der. Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn