Gtir_man Startet 6.August.2012 Link til dette innlegget Startet 6.August.2012 Hei der. Vi sitter allerede igjen med tanke på å bytte båt. Vi har stor kost oss i båten i hele sommer men savner litt mere fart for å komme oss raskt til stedene vi liker. Marex 770'en vi har i dag er en kanon båt, men syns den mangler 5-10 knop på marsj fart. Vi ser etter en som har sengeplasser til 4 , går greit med å re opp salongen forran til 2. Trenger ikke være akterkabin og heller ikke større båt .. Men diesel er å foretrekke. Helst aksel. Pris klasse ca 250.000. Helst ikke mye over. Men i den prisklassen og fart er det mye og velge mellom. Mest med drev . Så vi trenger folkets mening om hva som kan være greit. Hvorfor drev? Hvorfor ikke? Osv osv. Har sett litt på nett og vil begynne allerede mot høsten for og kikke på diverse båter for å få inntrykk av str. Har sett på: Joda 7900 . - drev + diesel,fart og ok str Marex 27 suncruiser . - ? + diesel,fart og str. Scand baltic. - ikke alle med god fart + diesel og god str Scand tropic. - noe smal for str ? + diesel, god uteplass og fart Scand adriatic. Sand nordic. Nidelv 28. - fart + god plass fin båt Hva ville dere valgt og hvorfor ? Hva anser dere som fordeler og ulemper med drev? Jeg stor koser meg i 9 knop på marex'en men kjerring og unger vil helst ikke bruke 2 timer + til kragerø og nedover. Spesielt hjem turen etter en helg er kjedelig sier de. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 (redigert) Fjord 880 AC....... Marsjer i 16-17kn Sengeplass til 4 God uteplass Plass til stoler og bort på taket av aktercabin(vår flybridge). Dette er en uteplass å regne med i godt vær. Akseldrift Stoort kjøkken Enorm aktercabin for en 30-foter Litt lavere pris enn 29 Baltic Jeg måtte jo bare nevne det siden jeg er i salgs-modus om dagen..... Redigert 6.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Gtir_man Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Ja alle båter som er innafor på hva vi leter etter er aktuelle.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Nordan Summer family Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Gtir_man Svart 6.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Nordan har vel for liten fart. Liner heller ikke løsningen i forcabin, men harikkr vært ombord i en. Kun sett bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.August.2012 Link til dette innlegget Svart 6.August.2012 Anbefaler Nidelv 28. Mulig å gjøre et meget godt kjøp nå. God plass, men ingen megafart. Avhengig av motor marsjer du på 11-14/15 knop. Klikk deg inn på sidene i min signatur og les deg glad på det å ha en Nidelv 28....he, he. Og kom gjerne med spørsmål. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Gtir_man Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Liker nidelv 28 ja, men det er det med farta da, er ikke alle som marsjer >15knop. Noen som har erfaringer med scand nordic, tropic, adriatic eller nautic ? Hva er den store forskjellen på disse ? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Ikke noen egen erfaring men vil påpeke noen åpenbare forskjeller som du bør være obs på: Scand Nautic og Tropic er stort sett samme båt med den vesentlige forskjellen at Nautic har fast aksling (halvplaner) og akterkabin mens Tropic har drev (helplaner) og midtkabin/stikkkabin. Begge er 27 fot LOA som betyr at de er vesentlig mindre enn Nordic og Adriatic som har netto skroglengde på 27 fot (gamlemåten og måle på). Scand Nordic og Adriatic er også stort sett samme båt med den vesentlige forskjellen at Nordic har fast aksling (halvplaner) og akterkabin mens Adriatic har drev (helplaner) og midtkabin/stikkkabin. En kompis av meg har forøvrig denne til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36270049 god båt i bra stand, båten ligger i Stavanger og har vært brukt på ferie til sørlandet hvert år i hans eie. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gtir_man Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Så det er Adriatic en skal se på for større fart. Nordic for akterkabin. Selv liker jeg Adriatic bedre. minuset her er panetry inne i båten .. Nautic syns jeg ikke var no spes , ligger på grensa når det gjelder fart. Tropic var finere. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Uten erfaring forørig så har jeg sett mye på Adriatic.. Synes den sofaløsningen ser bra sosial ut..+ God fart med 200 hk og oppover-.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Oteren Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Nautic er bare litt større enn Marex 770. Har hatt Nautic i noen sesonger, men blir fort trang. Nordic/ Adriatic er betydelig større, men ville definitivt gått for "orginalen" Baltic (Atlantic) dersom mulig. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Fjord 880 er foreslått ovenfor. Dette er en stor og robust båt. Fordelen med disse kontra disse Scand-båtene er motoren og farta. Fjord 880 har som regel en Ford 2728T 200 HK. Disse er ofte "skrudd opp" litt til f eks 225 HK. Disse motorene er, etter mitt hode, langt å fortrekke fremfor disse VP motorene på 158 HK. Disse Fordene er svære og tunge, men også veldig solide. De går ikke varme slik VP fra den tida har en sterk tendens til. Også får du jo mye bedre fart enn f eks Scand Baltic med VP 158 HK. Min Fjord 880 har en slik Ford. Denne har en maxfart på 24-25 knop og marsjfart på 20 knop. Ikke så mange halvplanere fra 80-tallet som kan matche det? Sitér dette innlegget Link to post
No Angel Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Er du heldig Thomas kan du få en 29 baltic til 250.000. Ligger ute til rett i underkant av 300.000. Jeg måtte ned 25% på Sunseekeren som jeg fikk solgt på fredagen så ikke umulig å prute en del på båt om dagen Sitér dette innlegget Speed Changes You Link to post
SF Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Så det er Adriatic en skal se på for større fart. Om du ikke har betenkeligheter med å gå for drev så er det det ja. Selv hadde jeg vært litt skeptisk til en båt med VP Motor og drev fra 80 tallet. Det begynner å bli veldig gammelt og kan fort bli et kostnadssluk. Finn heller en med nyere motorpakke der forrige eier alt har tatt dette tapet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gtir_man Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Fjord 880 har jeg ikke sett. Er det noen til salgs ? Finner ingen. Har lest litt på forumet ang drev vs aksel og det er like mye meninger som mygg i Norge. Baltic har jeg også kikka på, men de med større motor enn 158hk som jeg har lest at går for tregt ligger høyere i pris . Da ikke medberegnet pruting så klart. Så alt er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Fjord 880: http://www.finn.no/f...nnkode=35664170 http://www.finn.no/f...nnkode=35541117 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35362904 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34621154 http://www.finn.no/f...nnkode=34690969 i forskjellige prisklasser og utgaver. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Gtir_man Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Di lå jo 100.000+ over mitt budsjett. De 2 som var innafor lå på andre siden av Norge og var langt mindre pene enn de andre . Liker heller ikke løsningen med panetry i akterkabin. Men er vært å se på om det dukker opp noe i nærheten innafor prisen min Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det kommer en til på FINN til neste uke, den er nok priset noe nærmere din limit og ligger ikke så langt unna geografisk Pantry i akterkabinen skal du ikke bekymre deg for, det er skyvevinduer på begge sider og det pantryet har mer oppbevaringsplass enn du streng tatt behøver. Det er også 85 liters kjøleskap som rommer det de trenger, inklusive 1,5 liters brusflasker i døren...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
grønningen Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 tror du sparer deg for mye arbeid vist du går for båt med fast aksling fremfor drev. spesielt eldre drev. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
Gtir_man Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Er det virkelig så ille med drev ? Vedlikehold er vel nøkkelen her som med alt annet . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.