Jump to content

Hvilke båt skal vi velge neste gang ? Valgets kval

Gtir_man

Recommended Posts

Hei der.

Vi sitter allerede igjen med tanke på å bytte båt. Vi har stor kost oss i båten i hele sommer men savner litt mere fart for å komme oss raskt til stedene vi liker.

Marex 770'en vi har i dag er en kanon båt, men syns den mangler 5-10 knop på marsj fart.

Vi ser etter en som har sengeplasser til 4 , går greit med å re opp salongen forran til 2. Trenger ikke være akterkabin og heller ikke større båt .. Men diesel er å foretrekke. Helst aksel.

Pris klasse ca 250.000. Helst ikke mye over.

Men i den prisklassen og fart er det mye og velge mellom. Mest med drev . Så vi trenger folkets mening om hva som kan være greit. Hvorfor drev? Hvorfor ikke? Osv osv.

Har sett litt på nett og vil begynne allerede mot høsten for og kikke på diverse båter for å få inntrykk av str.

Har sett på:

Joda 7900 . - drev + diesel,fart og ok str

Marex 27 suncruiser . - ? + diesel,fart og str.

Scand baltic. - ikke alle med god fart + diesel og god str

Scand tropic. - noe smal for str ? + diesel, god uteplass og fart

Scand adriatic.

Sand nordic.

Nidelv 28. - fart + god plass fin båt

Hva ville dere valgt og hvorfor ? Hva anser dere som fordeler og ulemper med drev?

Jeg stor koser meg i 9 knop på marex'en men kjerring og unger vil helst ikke bruke 2 timer + til kragerø og nedover. Spesielt hjem turen etter en helg er kjedelig sier de.

Fjord 880 AC....... :wink:

Marsjer i 16-17kn

Sengeplass til 4

God uteplass

Plass til stoler og bort på taket av aktercabin(vår flybridge). Dette er en uteplass å regne med i godt vær.

Akseldrift

Stoort kjøkken

Enorm aktercabin for en 30-foter

Litt lavere pris enn 29 Baltic

Jeg måtte jo bare nevne det siden jeg er i salgs-modus om dagen.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ikke noen egen erfaring men vil påpeke noen åpenbare forskjeller som du bør være obs på:

Scand Nautic og Tropic er stort sett samme båt med den vesentlige forskjellen at Nautic har fast aksling (halvplaner) og akterkabin mens Tropic har drev (helplaner) og midtkabin/stikkkabin.

Begge er 27 fot LOA som betyr at de er vesentlig mindre enn Nordic og Adriatic som har netto skroglengde på 27 fot (gamlemåten og måle på).

Scand Nordic og Adriatic er også stort sett samme båt med den vesentlige forskjellen at Nordic har fast aksling (halvplaner) og akterkabin mens Adriatic har drev (helplaner) og midtkabin/stikkkabin.

En kompis av meg har forøvrig denne til salgs: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36270049 god båt i bra stand, båten ligger i Stavanger og har vært brukt på ferie til sørlandet hvert år i hans eie.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Fjord 880 er foreslått ovenfor. Dette er en stor og robust båt. Fordelen med disse kontra disse Scand-båtene er motoren og farta. Fjord 880 har som regel en Ford 2728T 200 HK. Disse er ofte "skrudd opp" litt til f eks 225 HK. Disse motorene er, etter mitt hode, langt å fortrekke fremfor disse VP motorene på 158 HK. Disse Fordene er svære og tunge, men også veldig solide. De går ikke varme slik VP fra den tida har en sterk tendens til. Også får du jo mye bedre fart enn f eks Scand Baltic med VP 158 HK.

Min Fjord 880 har en slik Ford. Denne har en maxfart på 24-25 knop og marsjfart på 20 knop. Ikke så mange halvplanere fra 80-tallet som kan matche det?

Så det er Adriatic en skal se på for større fart.

Om du ikke har betenkeligheter med å gå for drev så er det det ja. Selv hadde jeg vært litt skeptisk til en båt med VP Motor og drev fra 80 tallet. Det begynner å bli veldig gammelt og kan fort bli et kostnadssluk. Finn heller en med nyere motorpakke der forrige eier alt har tatt dette tapet :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Fjord 880 har jeg ikke sett. Er det noen til salgs ? Finner ingen.

Har lest litt på forumet ang drev vs aksel og det er like mye meninger som mygg i Norge.

Baltic har jeg også kikka på, men de med større motor enn 158hk som jeg har lest at går for tregt ligger høyere i pris . Da ikke medberegnet pruting så klart. Så alt er mulig.

Det kommer en til på FINN til neste uke, den er nok priset noe nærmere din limit og ligger ikke så langt unna geografisk :thumbsup:

Pantry i akterkabinen skal du ikke bekymre deg for, det er skyvevinduer på begge sider og det pantryet har mer oppbevaringsplass enn du streng tatt behøver. Det er også 85 liters kjøleskap som rommer det de trenger, inklusive 1,5 liters brusflasker i døren......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...