magnumlars Startet 6.August.2012 Del på Facebook Startet 6.August.2012 Halco 29'en er solgt og eg driv å trålar finn etter ein betre erstattar. Halcoen var ein bra båt på mange måtar, men komplett håplaus som turbåt på overnattingsturar då den ikkje hadde fornuftig køyearrangement. I min neste båt ynskjer eg følgande: Vestlandsbåt dvs. Tett bakvegg. Prisklasse rundt 500k 4 skikkelige køyeplassar Størrelse 28-35 fot Strak aksling og ror Marsjfart min. 18 knop Har sett mykje på ulike båtar som nb 840 og Viksund 925, men det virkar som viksunden er det mest fornuftige valget med tanke på plass. Nb 840 med aksling er heller ikkje dagligdags i denne prisklassen. Eg er int i å høyre andre sine betraktningar rundt dette. Det går vel eindel Viksund 925 rundt om, so håpar nokon her sitter på litt erfaring. Tips om andre relevante båttypar er og velkomne Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 7.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2012 Ingen med erfaring med denne båten? Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 7.August.2012 Del på Facebook Svart 7.August.2012 (redigert) Hei Vi har hatt en 925 Bravo siden 2007 og er veldig godt fornøyd med båten. Har brukt den til både helgeturer og lengre ferier. Tror båten vil passe de fleste kriteriene dine, men skal du marsje på 18 knop bør du nok opp i motorstørrelse.Vår båt har 165 hk Yanmar og marsjer på 15, med maksfart på rundt 18. Ang. sengeplasser kommer det litt ann på om det er 4 voksne som skal sove der. Det er god plass til 2 voksne i den doble stikk-køyen. Pga. sandwich skroget er det også alltid svalt og godt nede i båten selv på varme dager. Køyen lengst forut er lang og grei for en voksen, eller 2 små barn. Så dersom du trenger køyeplass til 4 voksne må du re opp salongen nede, her vil det være plass til 2. Båten er god i sjøen og føles trygg. Veldig barnevennlig synes jeg. Du har svært god utsikt fra salongen oppe og førerplass. Vi har valgt å bygge om litt og lage en U-salong oppe, da har vi også 3 sitteplasser i fartsretning. Det er greit med lagringsplass på kjøkken, bad, under benker. Stor plass ute under dekk, hvor vi har både stoler, bord , grill og barnevogn etc. Stor god badeplattform. Minuset er at det er litt lite "skap" til tøy og litt lite toalettrom. Totalt sett er vi er superfornøyde med båten, og synes den er veldig praktisk og grei. De tekniske tingene kan event. min mann skrive om, om du har spørsmål om de :-) Hilsen fru Viksund. Redigert 7.August.2012 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
magnumlars Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 Takk for svar! Når eg skreiv 4 køyeplassar tenkteneg vel mest på 2 voksne og 2 barn. Ser du nevner at det er god plass til voksne i stikkøya, men er det ikkje lett for at det blir litt klamt i eit slikt lite krypinn? Motormessig må eg nok opp i størrelse. Ser der er eindel båtar med 222hk yanmar. Denne eller Cummins 210 hk burde vel forhåpentligvis sørge for marsjfarten eg ønsker. Korleis oppfører båten seg i 18 knop? Står nasa rett til himmels? :) Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 Heisann! Svar fra gubben denne gangen :-) Midtkabinen føles romslig. Det er god bredde (135) og god høyde ved overkroppen. Luftevindu over hodet. Ståhøyde ved siden av sengen. Vi brukte kun denne før 2 småtroll også kom ombord. Ser det er mange med Yanmar 222hk ja. Det er en relativt lett motor, og båten virker ikke baktung. Så føler ikke baugen er spesielt høy i marsjfart. Justerer dette med trimflaps. Baug ned i motsjø, og opp i medsjø, så går det så fint at :-) Ved 18 knop går den kanskje bare ennå lavere med baugen. Mener å ha lest at skroget er konstruert for maks 21 knop før den begynner å reise seg på kjølen. Båten er en stor 30-foter, med totallengde på 10,60. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
mor Amica Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Hei! Her i rederiet har vi også en Viksund 925 Bravo. I vår båt sitter det en Yanmar 222 fra 2000. Vi masjer på 16-17 knop på ca 2800 omdr. Båten oppfører seg fint i sjøen og reiser seg ikke opp, selv om vi presser den opp i fart. Med nypusset og relativt lite lastet båt har vi en toppfart på vel 21 knop, fremdeles ligger baugen like rett, men det merkes at den blir litt mer "vinglete" uten at det skaper noen problemer. Vi er godt fornøyd med båten. Det er en forholdsvis rimelig båt som oppfyller våre krav om: lukket båt, mer enn ett sete i kjøreretningen, faste køyer, litt høyere fart enn på den gamle snekka. Noen negative sider har den selvfølgelig også. Ved sjø inn på låringen skjener den mye og blir vinglete i sjøen, noe som føles ubehagelig. Dette vil jeg tro er noe som er felles for de fleste halvplanere. Det er litt lite skapplass. For å hjelpe på det har vi satt inn luker i alle kassene under setebenkene, for lettere tilgang til disse. Båten har ganske brede dollbord, helt rundt. Når en beveger seg ute er dette positivt, men det stjeler bredde fra salongen oppe. Sovelugaren er vi godt fornøyd med, der sover vi uforstyrret, uavhengig av utetemperatur eller støy på kaia. Køya har (nesten) 140 bredde, noe som gjør at madrasser og sengebunner fra IKEA passer utmerket. Noen venner av oss som har samme båt og små barn, sier at ungene storkoser seg med at de kan disponere den nedre salongen til lek og til oppbevareing av "sine saker". Dersom du gidder å ta en titt i Amicas blogg (link under signaturen min) kan du se bilder av båten i mange forskjellige situasjoner. Bilder av vedlikehold og båtstell finner du mest under kategorien "som dagene gaar" Lykke til med avgjørelsen. mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
magnumlars Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Eg ser at dei båtane som står til salgs med 222hk Yanmar er oppgitt til 23-24 knop på max. Er ikkje dette reellt? Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Hvis sjøegenskaper betyr noe for deg ville jeg glemt Viksund 925.To meget gode kandidater i ditt prisleie er Hui 900 og Nord West 900. Sitér dette innlegget Link to post
magnumlars Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Har vore innom nord west på veien og, men det er ikkje til å komme ifrå at dei er og ser gamle ut, spesielt innvendig. Prisnivået på dei synest eg ligg svært høgt, noko som sikkert kan forklare kvifor få av dei vert merka med solgt. Dessutan er nw kun aktuell med 300hk+ Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hvis sjøegenskaper betyr noe for deg ville jeg glemt Viksund 925.To meget gode kandidater i ditt prisleie er Hui 900 og Nord West 900. Slike komentarer må du ta med en stor klype havsalt. Se på et eksemplar og test den i sjø selv. Har kjørt vår i 600 timer og båten er topp i sjøen. Selvfølgelig blir det ratting med sjøen aktenfor tvers, men tilpasning av fart til sjøen og riktig bruk av flaps så er du der. Skroget til 925 er også benyttet til speedsjarker, noe som er et kvalitetsstempel i seg selv. Den halvveis "bulben" ble videreført til 310. Brukes i dag på Wiking 900. Nordwest/ Hui har jeg ikke prøvd, så kan ikke uttale meg om de. Men NW er nok betraktelig mer tungdrevet. ja. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.