Jump to content

Noen som har gode forslag til Svenskekysten denne uka?

guddal

Recommended Posts

Jeg har lest tråden Status på Svenskekysten, men lurer på noen tips for reise nå.

Vi er to voksne, ingen barn. Har ikke vært nedover strekningen før.

Reiser fra Sandefjord i morgen kveld tenker jeg, meldt stille over fjorden da, og bare bedre vær neste uka. Må tilbake igjen senest neste tirsdag. Tenker Strømstad for å bunkre litt på Systembolaget. Koster et par dager? Beste havna på Koster? Så nedover, kanskje ned mot Fjällbacka, viss ikke det blir langt for en liten uke? Fine steder på vei dit? Grebbestad for mye fest og støy, eller er den sesongen over? Resö? Systembolag i Strømstad, Grebbestad og Fjällbacka, noen flere?

Windy 33, marsjfart 26knop.

Er nettopp kommet tilbake fra 9 dager i Bohuslen.

Koster: Anbefaler Ekenäs.

Et roligere alternativ til Grebbestad er Tanumstrand, som ligger like ved.

Ellers vil jeg anbefale:

Hunnebostrand - rolig sted med fine turområder og badeanlegg langs stranda

Smøge: hvis man vil være der "alle" andre er :-)

Lysekil - fin by med mange muligheter

Hvis dere drar lenger sør er Gullholmen og Marstrand fine steder

Redigert av gib (see edit history)

Vi har akkurat vært på Resø, Ramsø og Väderøarna. Anbefaler Ramsø hvis dere vil se et sted som ikke er så preget av turister. Väderøerna er et fantastisk sted, helt ute i havgapet. Det er to mulige havner, loshavnen og Strømsund. Begge er trygge og gode. Strømsund er vår favoritt. Eller er jo bryggen i Kostersundet på Nord-Koster siden populær. Ofte mye båter, men kanskje ikke så sent som nå.

Med marsjfart på 26kn kommer dere langt i løpet av en uke.

Koster er vel et must nesten, og man kan godt ta et par netter der om ikke utforskertrangen krever litt strammere plan. Ekenäs er min anbefaling også. En annen gang, når selve Kosterøyene er utforsket kan Ursholmen være et alternativ. Strömstad hadde jeg rett og slett hoppet over, ta heller en harrytur med ferga. Fint nok der, men man kan ikke stikke under en stol at tiden flyr ... Systembolaget i Grebbestad duger lenge, det er ikke så bråkete der.

Syns Bovallstrand er fint, ikke så infisert av Sportshoppen &co som andre steder, det er vel knapt mulig å overleve for den shoppingavhengige vil jeg tro, og meget anbefalelsesverdig restaurant på brygga.

Väderöarna er alt nevnt, men tåler å nevnes flere ganger.

Redigert av quantumduck (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...