Jump to content

Tips til god vestlandsbåt

hs74

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny på forumet her og søker ekspertise :)

Jeg bor i Bergen og vurderer anskaffelse av båt, trenger noen tips.

Her er preferanser/bruksområder:

-maks 50 000,- for båt/motor

-god kvalitet

-min. lengde 16 fot

-sjøsikker, trygg, må tåle høye bølger og skikkelig vestlandsk rufsevær

-hurtig (gjerne) så tett opptil 30 knop som mulig

-god å fiske fra (både stang, pilk, sette garn etc.)

-god båt til familieutflukter opptil 6 personer

-selvlensende

-utenbordsmotor: sterk, masse moment, stillegående, gjerrig, driftssikker

Tips?

Er kanskje vanskelig å oppfylle alle dine preferanser/bruksområder for maks kr 50.000,- Men om du dobler prisen er mulghetene flere. F.eks. kan en Askeladden 475 fylle kravene.

http://www.finn.no/f...nnkode=35269974

http://www.finn.no/f...nnkode=36270038

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Guest Avmønstret#

Hva med Øien 16?

Hadde en Øien 16 som leiebåt på havfiske ved Stadt i sommer. God båt men noe lav relling pga selvlensing og selvlensinga lå så lavt at båten fylte seg om en bakka med 4 gubber ombord. Veldig greit når en skulle vaske båten, bare å bakke den full av vann... ;-) kjempegod plass ombord, god i motsjø, så og si ingen planingsterskel og gikk godt med liten (40hk) motor. Skummel i medsjø og må kjøres svært aktivt for å ikke skjære ut, noe den gjorde flere ganger og nær kastet folk ut av båten. Men redusert fart hjelper jo alltid... relativt dårlig sete som stod i veien, men tror de leveres med ulik plassering.

Øien høres litt skummel ut, og utelukker den pga sikkerhet (2 små unger).

Tror det koker ned til en Askeladden 475 men da må jeg vel opp i pris.

Hva ville dere anbefalt mht Askeladden 475 el. tilsvarende? Hvor gammel båt lønner det seg å kjøpe? Har det vært noe "generasjonsskifte" / oppgraderinger? Gode/dårlige årganger?

Når begynner de store vedlikeholdskostnadene for bruktbåter?

Ang utenbordsmotorer: tips? Lite vits i en gammel motor hvis den drikker bensin og koster mye å vedlikeholde

enig i at kravene dine samsvarer dårlig med prisen. Spesielt mtp motor.

Askeladden 475 er en høyst kurant båt, men ville ikke vært mitt førstevalg som familiebåt , i likhet med mange andre skjærgårdsjeeper så er det bare fører + en til som er beskyttet bak vindskjermen. Ville da heller gått for en båt med vindskjerm/hardtop - eller en båt av bowrider typen, slik at hele familien kan krype i le hvis man skulle bli overrasket av vind og regn.

Båter av typen Rana 530 o.l er ikke selvlensende, og makser vel ut på rundt 25 knop med 40-50hk.

Hva angår selve båten, glassfiber er et holdbart materiale så lenge det blir brukt og vedlikeholdt som tiltenkt. Ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe en gammel men velholdt båt.

Motor : litt vanskeligere å komme med bastante konklusjoner her, noen motorer kan f.eks være plaget med tæring. Generelt kan man trygt si at jo nyere og bedre vedlikeholdt , jo tryggere kjøp - og dyrere.

Også greit om du bedre definerer hva du mener med høye bølger og rufsevær

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ser at prisantydningen min er vel optimistisk ja, la oss si jeg oppgraderer til 80 000,-

Utelukker ikke Askeladden 475 selv om primært fører + en til som er beskyttet bak vindskjermen. Skal prøve å ta en testtur imorgen. Tror den kan oppfylle våre behov som er primært dagsturer og fiske.

Hvis vi skulle finne på å dra på båtFERIE - hvilket vil si: ikke overnatting i selve båten (tar heller med lavvo og fortøyer oss rundt omkring) trenger vi hardtop/kalesje og en båt som tåler å gå utaskjærs.

Er Hansvik 18 tilstrekkelig til dette?

Ang Hansvik vs Askeladden så kan jeg si at jeg er "vokst opp" med en Rana Plast 17,5 fot (det er vel 530 den egentlig heter?). En grei båt med gode seteløsninger. Men selve gleden av båtkjøring ble redusert av den halvtette løsningen. På godværsdager gir det en utrolig mye bedre følelse av å være i åpen båt, med fri sikt, kjenne vinden, den åpne følelsen. Det var også et salig styr og irriterende å få på/av kalesjen hver pokkers gang vi skulle bruke båten. Pluss at den stadig ble fylt med vann og fiskeslo.

Jeg tipper Hansvik 18 er nærmere denne båten enn Askeladden. Men hvis Hansviken har HT er det halvparten så mye kalesjestyr som på Ranaen. Hvis kalesjeløsningen er mer praktisk og båten i tillegg selvlensende (er den det?) hjelper det selvfølgelig en god del.

Redigert av hs74 (see edit history)

Rana 520 som nevnes her kan vel tilfredsstille dine kriterier.

Stødig, og relativt brei så det er en båt du føler deg trygg i.

Derimot er den ikke særlig behagelig i motsjø pga. bredden og at baugen er ganske "butt", så det blir litt slag.

Hadde en slik med 60 hk tidligere, og det var en kurant båt. Hadde derimot siktet med inn på minimum 75 hk. Det passer mye bedre på den båten dersom du skal ha noe folk og vekt i den.

Øien 530 er en god fiskebåt. Gjør en 22 - 23 knop med 40 hk. Fordeler: Ingen planingsterskel, glimrende selvlensing, utrolig stødig og trygg båt å jobbe i, enkel men solid kvalitet. Føles trygt ombord selv i ganske grov sjø. Planer greit med mye folk / fiskeutstyr. Ulemper: Driver for vind, går "flatt" i vannet (lite leken). Vindskjerm kun for fører, kaldt for andre. Vi har en slik i familien, brukes til fiske (hummer, krabbe, sild, garn, stang etc). En båt som en setter mer og mer pris på.

Vurderer å kjøpe en mer tur-orientert båt i tillegg, men må også kunne brukes til sportsfiske (stang, agnfiske, en og annen teine (men ikke råtten sild!)). Har sett på Hansvik 18 HT og Rana 530 HT. Heller mer og mer mot Rana 530 HT med 40 hk Yamaha. Ettersom jeg har lest på nettet, er nok Hansviken hakket mer solid i innredning og får skryt for trygge sjøegenkaper. Men får "pes" for at den slår hardt i motsjø. Jeg har kjørt Hansvik 18 (åpen) med 60 hk, men denne virket kraftig overmotorisert (rir på kjølen). Vil derfor tro at Rana har et mer harmonisk skrog totalt sett. Og den ser noe mer moderne og nett ut enn 18 HT.

• 1 måned senere...

Tar opp denne tråden igjen. Summerer opp en del ting:

1) Snuser litt på Wester 18. Noen med kunnskap/erfaringer?

2) Noen anbefalte meg Fjordling 17 el 18, sa at disse var helt uovertrufne men var gått ut av produksjon og finnes sjelden til salgs som brukt. Hva sier dere?

3) Hvis økonomien blir trang kan en åpen småbåt: 14/15 fot med opptil 30 hk gjøre susen. MEN den må være maks solid og stabil/sikker. Hva får man for 30 000,- utifra disse kriteriene? Båtplassen jeg har sett meg ut er helårs, og jeg tenkte å benytte meg av den muligheten. Så gjerne en båt som tåler grov sjø også vinterstid. Tenker å sette ruser i vinterhalvåret.

"i plan med hele familien", er ikke så sikker på at det er så klokt ... selvfølgelig kan det være at du skal langt og må kjøre fort, MEN: Skal mor og hele gjengen med og litt ruskete forhold, så blir det ubehagelig og noen (les MOR) begynner å snakke om at dette er uforsvarlig, lite hyggelig osv. - (MOR vender ryggen til sjølivet, og finner ut at barna heller bør begynne med hest eller no' Så hvis dere ikke VET at dere vil lhoppe fra bølge til bølge i kulingen, ville jeg begynt mer forsiktig. Kanskje innenfor budsjett til og med http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37396510

Bra båt du linket til der, men selvlensing er et absolutt krav. jeg er oppvokst med Rana Plast 530, kjøpt på 80tallet en gang. Egentlig en bra båt men jeg husker vi ble fullstendig gærne av kalesjestyret hver eneste gang vi skulle runde av dagen.

En selvlensende båt med hardtop er derfor et must for oss. Ang planing så husker jeg det var et svare strev å få den båten opp i plan med en 40 hk Mercury, da vi oppgraderte til Yamaha husker jeg det gikk mye lettere, og familieutfluktene ble så mye bedre da vi kunne cruise rundt etter å ha kommetopp i plan :)

Ang utenbordsmotor så blir bensinen dyrere og dyrere og jeg tenker at en nyere motor kan være verdt investeringen på mange måter.

Mulig en eldre båt med selvlensing (hvis det finnes) i kombinasjon med nyere motor.

NB

Kankje du bommer en del ang hva du kan få for 50000.

minner meg litt om " ansetter ung mann med relevant utdannele - alder under 25 år . minimum 15 års erfarin "

-maks 50 000,- for båt/motor ----ok

-god kvalitet------ok

-min. lengde 16 fot------ok

-sjøsikker, trygg, må tåle høye bølger og skikkelig vestlandsk rufsevær------med 16 fot for 50k kanskje litt optimistisk ?

-hurtig (gjerne) så tett opptil 30 knop som mulig -- tja

-god å fiske fra (både stang, pilk, sette garn etc.)---- tja

-god båt til familieutflukter opptil 6 personer ----- drøm videre---

-selvlensende---- 16 fot - 6 personer - selvlensende - 30 knop - -----litt i overkant av de fysiske lover vil jeg tro

-utenbordsmotor: sterk, masse moment, stillegående, gjerrig, driftssikker --------- kanskje du får det for 50 k men da uten båt i allefall

tror nok du må være litt mer realiatisk enten opp i pris eller ned i krav :-)

Lykke til med jakten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...