Jump to content

Tips til god vestlandsbåt


hs74

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Oppdatering: jeg tror jeg er kommet frem til båten som møter behovene våre best: Hobby 480 Endevour.

http://www.hobbyboat.no/endeavour.php

Finnes nesten nye eksemplarer ned mot 40 000,- / motor ekskl.

 

Det er kalesje som dekker førerseter + plassene bak.

 

Viktigste som må sjekkes opp er plassene bak førersetene: om det kun passer til små barn eller om de på sikt også tar tenåringer.

Link to post

Mine erfaringer med Hobby 430 ("lillesøster" til 480):

Pen og ganske stilig båt, glassfiberarbeider og rekker etc virker OK. Beslag / låseanordninger noe puslete dimensjonert. Selvlensing fungerer OK, men må stenges med fører på akterbenk. 430`en er ganske flatbunnet akter, noe som fører til at den slår en del i sjø. Ganske markert planingsterskel, lettere i plan med folk også foran i båten. Gjør 22-23 knop med Evinrude E-tec 25 hk. Pga mangel på kjøl / relativt flat bunn er båten veldig følsom for vind ved stilleligge / manøvrering i lav fart.

 

Fordeler med 480 kontra 430:

Fører sitter lengre fram i båten (bedre vektfordeling / mindre støy førerplass), tyngre båt.

Kan ikke se hvordan skroget ser ut undervannlinje på bildene på linken din, forhåpentligvis mer V-bunn dersom du har tenkt å bruke båten i rufsete sjø. Kanskje noen andre her inne som har erfaringer med dette skroget (?)

Link to post
  • 1 måned senere...

Tror jeg er nødt til å nedjustere ambisjonene.

Pristak 50 - 60 000,-.

 

Kriterier: topphastighet minimum 20-25 knop, selvlensende, solid, sikker i sjøen, må tåle å ligge året rundt (ikke vinteropplag), så familievennlig som mulig. Minimum 15 fot.

 

Vurderer en brukt Pioner 15 med 30 hk. Noen som har erfaringer med denne? Viktige fordeler som jeg kan se er "gummibøtte"materialet (tåler masse juling), stabil, gode sjøegenskaper, rommelig, vedlikeholdsfri. Men jeg mistenker at det kommer masse sjøsprøyt inn i båten. Erfaringer/andre alternativer?

Redigert av hs74 (see edit history)
Link to post

Har ikke egen erfaring med Pioner 15, men har en kamerat som har en slik som hyttebåt for 2 tenåringer. Tror han har 20 hk på den. En nabo har også tilsvarende båt. Tror det er greie båter, men de ser veldig flate ut i bunn. Så "vestlandsbåt" er det nok ikke. Men trygg og stødig båt er det helt sikkert, og greit med enkelt vedlikehold.

 

Et alternativ som kanskje er mer sjødyktig er Terhi Nordic.

Video av båten: http://www.youtube.com/watch?v=jA-YB_mygN8

 

Artikkel i VG, test 5 rimelige landstedbåter. Her har de også med Pioner 15. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567919

Link to post

Har en Øien 460-1 (ca. 15,5 fot) som båt nr 2. Er veldig fornøyd med den, stødig og god. Enkelte misforstår og kjører med "regn"- lensingen åpen. Det betyr at det er en kuleventil i rommet bak som kan stenges når båten er i bruk, for å unngå at det kommer sjø inn i båten. Husk å åpne den når båten er fortøyd. Fikk ny båt og Yamaha 9,9 Sport (15 hk 4-takt) for kr 42 500.

Link to post

Samme båt med fjernkontroll og styrekonsoll heter 460-2. Har også kikket på denne som evt fiskebåt til hummerfiske. Vi har en Øien 530F i familien, så kan gå god for kvalitet som virker bra. Selvlensing fungerer veldig greit. Eneste gang jeg har opplevd å få vann inn i båten gjennom lense er med 2 mann ved rekka, båten full av snø og is, og ei diger sankekiste bundet fast i båtsiden.

 

En annen rimelig båt som kan være grei er Bever 460. Virker ganske lav, men ser den også er brukt under hummerfisket så bør tåle litt av hvert. Med 25 hk på denne bør en få god fart, og bør kunne finne brukte eksemplarer til 50.000,-. Innredningen virker ganske praktisk.

 

Pioner 15 er kanskje den båten til rundt 50 høvdinger som du kan finne med mest kurant motor, da mange av disse er solgt med Yamaha 20 / 25 4-takt.

Link to post
Har en Øien 460-1 (ca. 15,5 fot) som båt nr 2. Er veldig fornøyd med den, stødig og god. Enkelte misforstår og kjører med "regn"- lensingen åpen. Det betyr at det er en kuleventil i rommet bak som kan stenges når båten er i bruk, for å unngå at det kommer sjø inn i båten. Husk å åpne den når båten er fortøyd. Fikk ny båt og Yamaha 9,9 Sport (15 hk 4-takt) for kr 42 500.

Hvordan er båten din med denne motoren? Fart / antall personer du kan ha med og fortsatt plane? Og hvordan er den mtp avdrift ved vind?

 

Tror du må ha fått en kanonpris på den pakka, 9,9 Sport er en grei motor :thumbsup:

Link to post

For de som er lokalkjent i Bergen så vil den mesdt værharde strekningen være fra Grimstadfjorden til innsiden av Sotra via Vatlestraumen. http://kart.finn.no/?lng=5.14088&lat=60.33390&zoom=13&mapType=normap&markers=5.22602,60.32830,r,Brukerdefinert%7C5.14285,60.33250,r,Brukerdefinert%7C5.17650,60.33718,r,Brukerdefinert Altså ikke utaskjærs men bølgene kan ta godt i over fjorden likevel.

Båt-tips må gjerne vurderes utifra det.

 

Ang Øien 460-2 vs. Pioner: hvordan er vedlikeholdet? Den store fordelen med Pioneren ser ut til å være materialet den er laget av. Den kan få masse juling uten å ta skade.

 

En annen mulighet jeg har tenkt på er Terhi Nordic. Den har bl.a. mulighet for en kalesje over fremre del av båten, noe som er en stor fordel for de som vil unngå sjøsprøyt.

Link to post
Hvordan er båten din med denne motoren? Fart / antall personer du kan ha med og fortsatt plane? Og hvordan er den mtp avdrift ved vind?

 

Tror du må ha fått en kanonpris på den pakka, 9,9 Sport er en grei motor :thumbsup:

Godt Nytt År :smiley: Har brukt den veldig lite, kun noen få timer med 2 personer og 4 skotteteiner ombord :smiley:

Så det er vanskelig å svare på spørsmålene dine da den ikke skal kjøres på full fart enda. Litt avdrift vil du få, men eg lar den ligge å innkoblet på akterover opp mot vinden når eg drar teiner. Har problemer med motoren før den blir varm, stopper flere ganger. når den har fått opp tempen, går den som ei klokke. Noen som har løsning på dette problemet?

Link to post

Denne er nok noe for deg, usikker på pris:

dexter407-01.jpg

 

-min. 15 fot, check

 

-maks sjødyktig, trygg og stabil

Tåler opp til 10 personer i forskjellig former.

 

-må tåle masse juling

Båten har overlevd 3sesonger, personene ombord har ikke, proven survivability.

 

-minst mulig vedlikehold

Vaskes etter bruk med fille, flekker av alle typer kan lett fjernes med bleach

 

-må kunne ligge ute hele året

Eieren bruker den hele året til dumping, så aldri på land

 

-min. 25 knop topphastighet

Kjapp nok til at båten hopper, ref bruk i siste sesong

 

-mest mulig familievennlig, dvs maks plass/sikkerhet/stabilitet

Rita+ ungene har vært med på tur, veldig famiievennlig

 

-konsoll/ratt m vindskjerm, Check

Redigert av Tobby (see edit history)
Link to post
Godt Nytt År :smiley: Har brukt den veldig lite, kun noen få timer med 2 personer og 4 skotteteiner ombord :smiley:

Så det er vanskelig å svare på spørsmålene dine da den ikke skal kjøres på full fart enda. Litt avdrift vil du få, men eg lar den ligge å innkoblet på akterover opp mot vinden når eg drar teiner. Har problemer med motoren før den blir varm, stopper flere ganger. når den har fått opp tempen, går den som ei klokke. Noen som har løsning på dette problemet?

Vi har 2 Yamaha 9,9 Sport, en med kort og en med lang stamme. De har samme symptomer ved kaldstart som du beskriver. Må holde litt speed på de, og justere litt opp og ned de første 2-3 minuttene når kald. Er litt irriterende, ja. Men etter dette går de veldig billig og fint, så har så langt ikke brydd meg med å gjøre noe. Skal jo være en slags automatchoke (primestart) på disse. Pleier å la motoren gå med litt turtall og stramme låsing på speedhåndtaket slik at den står slik til å begynne med. Lar motoren gå seg varm mens jeg løsner fortøyninger etc, da er det verste gjordt. Så regner kanskje med motorene er satt opp med mager blanding, slik at de er litt kresne ved kaldstart. En kvikk-fix hadde jo vært greit, noen andre som har blitt kvitt dette?

Link to post

Vanligvis er nyere motorer satt opp med mager blanding for å tilfredstille avgasskrav.

Varmkjør motor, juster blandingskrue langsomt opp (1/4 turn pr gang) til turtall slutter å øke, still 1/2 turn tilbake, vi snakker om blandinskrue som typisk brukes til CO justering (idle), ikke nålehøyde eller hoveddyse.

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Vanligvis er nyere motorer satt opp med mager blanding for å tilfredstille avgasskrav.

Varmkjør motor, juster blandingskrue langsomt opp (1/4 turn pr gang) til turtall slutter å øke, still 1/2 turn tilbake, vi snakker om blandinskrue som typisk brukes til CO justering (idle), ikke nålehøyde eller hoveddyse.

Ja, går jo an å prøve å justere blanding til litt fetere blanding. Men usikker på om dette vil hjelpe på "choke-fasen" ved oppstart. Virker mer som om det er automat-choke opplegget som kutter for tidlig. Motorene går jo veldig fint etter få minutter. Mulig det ligger noe info rundt på nettet om dette, får ta et søk etter jobb.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...