Havgap Svart 1.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Det er mye av kriteriene som hva sjøegenskaper angår oppfylles med Askeladden 525 excel og 535 Invader/Bowrider, men usikker på om 535 er selvlensende. Skroget og sjøegenskapene er supre, men prisrammen din ryker --- Sitér dette innlegget Link to post
hs74 Svart 1.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2012 Jeg lemper på kravene angå oppnå 30 knop. Men plane før den kunne gjøre. Føler at Hansvik 18 eller Øien 530 er nærmest, skal sjekke Askeladden Sitér dette innlegget Link to post
hs74 Svart 25.November.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.November.2012 Oppdatering: jeg tror jeg er kommet frem til båten som møter behovene våre best: Hobby 480 Endevour. http://www.hobbyboat.no/endeavour.php Finnes nesten nye eksemplarer ned mot 40 000,- / motor ekskl. Det er kalesje som dekker førerseter + plassene bak. Viktigste som må sjekkes opp er plassene bak førersetene: om det kun passer til små barn eller om de på sikt også tar tenåringer. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 26.November.2012 Del på Facebook Svart 26.November.2012 Mine erfaringer med Hobby 430 ("lillesøster" til 480): Pen og ganske stilig båt, glassfiberarbeider og rekker etc virker OK. Beslag / låseanordninger noe puslete dimensjonert. Selvlensing fungerer OK, men må stenges med fører på akterbenk. 430`en er ganske flatbunnet akter, noe som fører til at den slår en del i sjø. Ganske markert planingsterskel, lettere i plan med folk også foran i båten. Gjør 22-23 knop med Evinrude E-tec 25 hk. Pga mangel på kjøl / relativt flat bunn er båten veldig følsom for vind ved stilleligge / manøvrering i lav fart. Fordeler med 480 kontra 430: Fører sitter lengre fram i båten (bedre vektfordeling / mindre støy førerplass), tyngre båt. Kan ikke se hvordan skroget ser ut undervannlinje på bildene på linken din, forhåpentligvis mer V-bunn dersom du har tenkt å bruke båten i rufsete sjø. Kanskje noen andre her inne som har erfaringer med dette skroget (?) Sitér dette innlegget Link to post
hs74 Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 (redigert) Tror jeg er nødt til å nedjustere ambisjonene. Pristak 50 - 60 000,-. Kriterier: topphastighet minimum 20-25 knop, selvlensende, solid, sikker i sjøen, må tåle å ligge året rundt (ikke vinteropplag), så familievennlig som mulig. Minimum 15 fot. Vurderer en brukt Pioner 15 med 30 hk. Noen som har erfaringer med denne? Viktige fordeler som jeg kan se er "gummibøtte"materialet (tåler masse juling), stabil, gode sjøegenskaper, rommelig, vedlikeholdsfri. Men jeg mistenker at det kommer masse sjøsprøyt inn i båten. Erfaringer/andre alternativer? Redigert 30.Desember.2012 av hs74 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Har ikke egen erfaring med Pioner 15, men har en kamerat som har en slik som hyttebåt for 2 tenåringer. Tror han har 20 hk på den. En nabo har også tilsvarende båt. Tror det er greie båter, men de ser veldig flate ut i bunn. Så "vestlandsbåt" er det nok ikke. Men trygg og stødig båt er det helt sikkert, og greit med enkelt vedlikehold. Et alternativ som kanskje er mer sjødyktig er Terhi Nordic. Video av båten: http://www.youtube.com/watch?v=jA-YB_mygN8 Artikkel i VG, test 5 rimelige landstedbåter. Her har de også med Pioner 15. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=567919 Sitér dette innlegget Link to post
Havgap Svart 30.Desember.2012 Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Nå er jeg litt i tvil om hvordan dine justerte kriterier er blitt etterhvert, men denne ser ut til å være båt for aktivt helårsbruk: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=38840660 Sitér dette innlegget Link to post
hs74 Svart 30.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2012 Justerte kriterier: -max 50 000,- -min. 15 fot -maks sjødyktig, trygg og stabil -må tåle masse juling -minst mulig vedlikehold -må kunne ligge ute hele året -selvlensende -min. 25 knop topphastighet -mest mulig familievennlig, dvs maks plass/sikkerhet/stabilitet -konsoll/ratt m vindskjerm Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Har en Øien 460-1 (ca. 15,5 fot) som båt nr 2. Er veldig fornøyd med den, stødig og god. Enkelte misforstår og kjører med "regn"- lensingen åpen. Det betyr at det er en kuleventil i rommet bak som kan stenges når båten er i bruk, for å unngå at det kommer sjø inn i båten. Husk å åpne den når båten er fortøyd. Fikk ny båt og Yamaha 9,9 Sport (15 hk 4-takt) for kr 42 500. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Samme båt med fjernkontroll og styrekonsoll heter 460-2. Har også kikket på denne som evt fiskebåt til hummerfiske. Vi har en Øien 530F i familien, så kan gå god for kvalitet som virker bra. Selvlensing fungerer veldig greit. Eneste gang jeg har opplevd å få vann inn i båten gjennom lense er med 2 mann ved rekka, båten full av snø og is, og ei diger sankekiste bundet fast i båtsiden. En annen rimelig båt som kan være grei er Bever 460. Virker ganske lav, men ser den også er brukt under hummerfisket så bør tåle litt av hvert. Med 25 hk på denne bør en få god fart, og bør kunne finne brukte eksemplarer til 50.000,-. Innredningen virker ganske praktisk. Pioner 15 er kanskje den båten til rundt 50 høvdinger som du kan finne med mest kurant motor, da mange av disse er solgt med Yamaha 20 / 25 4-takt. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Samme båt med fjernkontroll og styrekonsoll heter 460-2. 460-2 er samme båt som 460-1, men den har innerliner (dobbelskrog). 460-1 har enkelskrog og kan også leveres med fjernkontroll og styrekonsoll. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 31.Desember.2012 Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 Har en Øien 460-1 (ca. 15,5 fot) som båt nr 2. Er veldig fornøyd med den, stødig og god. Enkelte misforstår og kjører med "regn"- lensingen åpen. Det betyr at det er en kuleventil i rommet bak som kan stenges når båten er i bruk, for å unngå at det kommer sjø inn i båten. Husk å åpne den når båten er fortøyd. Fikk ny båt og Yamaha 9,9 Sport (15 hk 4-takt) for kr 42 500. Hvordan er båten din med denne motoren? Fart / antall personer du kan ha med og fortsatt plane? Og hvordan er den mtp avdrift ved vind? Tror du må ha fått en kanonpris på den pakka, 9,9 Sport er en grei motor Sitér dette innlegget Link to post
hs74 Svart 31.Desember.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2012 For de som er lokalkjent i Bergen så vil den mesdt værharde strekningen være fra Grimstadfjorden til innsiden av Sotra via Vatlestraumen. http://kart.finn.no/?lng=5.14088&lat=60.33390&zoom=13&mapType=normap&markers=5.22602,60.32830,r,Brukerdefinert%7C5.14285,60.33250,r,Brukerdefinert%7C5.17650,60.33718,r,Brukerdefinert Altså ikke utaskjærs men bølgene kan ta godt i over fjorden likevel. Båt-tips må gjerne vurderes utifra det. Ang Øien 460-2 vs. Pioner: hvordan er vedlikeholdet? Den store fordelen med Pioneren ser ut til å være materialet den er laget av. Den kan få masse juling uten å ta skade. En annen mulighet jeg har tenkt på er Terhi Nordic. Den har bl.a. mulighet for en kalesje over fremre del av båten, noe som er en stor fordel for de som vil unngå sjøsprøyt. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 Hvordan er båten din med denne motoren? Fart / antall personer du kan ha med og fortsatt plane? Og hvordan er den mtp avdrift ved vind? Tror du må ha fått en kanonpris på den pakka, 9,9 Sport er en grei motor Godt Nytt År Har brukt den veldig lite, kun noen få timer med 2 personer og 4 skotteteiner ombord Så det er vanskelig å svare på spørsmålene dine da den ikke skal kjøres på full fart enda. Litt avdrift vil du få, men eg lar den ligge å innkoblet på akterover opp mot vinden når eg drar teiner. Har problemer med motoren før den blir varm, stopper flere ganger. når den har fått opp tempen, går den som ei klokke. Noen som har løsning på dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 (redigert) Denne er nok noe for deg, usikker på pris: -min. 15 fot, check -maks sjødyktig, trygg og stabil Tåler opp til 10 personer i forskjellig former. -må tåle masse juling Båten har overlevd 3sesonger, personene ombord har ikke, proven survivability. -minst mulig vedlikehold Vaskes etter bruk med fille, flekker av alle typer kan lett fjernes med bleach -må kunne ligge ute hele året Eieren bruker den hele året til dumping, så aldri på land -min. 25 knop topphastighet Kjapp nok til at båten hopper, ref bruk i siste sesong -mest mulig familievennlig, dvs maks plass/sikkerhet/stabilitet Rita+ ungene har vært med på tur, veldig famiievennlig -konsoll/ratt m vindskjerm, Check Redigert 1.Januar.2013 av Tobby (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 Godt Nytt År Har brukt den veldig lite, kun noen få timer med 2 personer og 4 skotteteiner ombord Så det er vanskelig å svare på spørsmålene dine da den ikke skal kjøres på full fart enda. Litt avdrift vil du få, men eg lar den ligge å innkoblet på akterover opp mot vinden når eg drar teiner. Har problemer med motoren før den blir varm, stopper flere ganger. når den har fått opp tempen, går den som ei klokke. Noen som har løsning på dette problemet? Vi har 2 Yamaha 9,9 Sport, en med kort og en med lang stamme. De har samme symptomer ved kaldstart som du beskriver. Må holde litt speed på de, og justere litt opp og ned de første 2-3 minuttene når kald. Er litt irriterende, ja. Men etter dette går de veldig billig og fint, så har så langt ikke brydd meg med å gjøre noe. Skal jo være en slags automatchoke (primestart) på disse. Pleier å la motoren gå med litt turtall og stramme låsing på speedhåndtaket slik at den står slik til å begynne med. Lar motoren gå seg varm mens jeg løsner fortøyninger etc, da er det verste gjordt. Så regner kanskje med motorene er satt opp med mager blanding, slik at de er litt kresne ved kaldstart. En kvikk-fix hadde jo vært greit, noen andre som har blitt kvitt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 1.Januar.2013 Del på Facebook Svart 1.Januar.2013 Hadde vært greit å fått ordnet dette, så tips om en kvikk-fix hadde vært fint Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Vanligvis er nyere motorer satt opp med mager blanding for å tilfredstille avgasskrav. Varmkjør motor, juster blandingskrue langsomt opp (1/4 turn pr gang) til turtall slutter å øke, still 1/2 turn tilbake, vi snakker om blandinskrue som typisk brukes til CO justering (idle), ikke nålehøyde eller hoveddyse. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Søringen Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Vanligvis er nyere motorer satt opp med mager blanding for å tilfredstille avgasskrav.Varmkjør motor, juster blandingskrue langsomt opp (1/4 turn pr gang) til turtall slutter å øke, still 1/2 turn tilbake, vi snakker om blandinskrue som typisk brukes til CO justering (idle), ikke nålehøyde eller hoveddyse. Ja, går jo an å prøve å justere blanding til litt fetere blanding. Men usikker på om dette vil hjelpe på "choke-fasen" ved oppstart. Virker mer som om det er automat-choke opplegget som kutter for tidlig. Motorene går jo veldig fint etter få minutter. Mulig det ligger noe info rundt på nettet om dette, får ta et søk etter jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.