MR Swe Startet 7.August.2012 Link til dette innlegget Startet 7.August.2012 Hei, Tenkte bruke sen sommaren og høsten til pusse opp treverket og dørken på en Nidelv 26. Noen som kan hjelpe meg på hvordan jeg skal gjøre dette? Hvilken lakk er bra? Noen som har lagt om til skipsdørk ? Takksam før alle tips og bilder m.m Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) Jeg kan anbefale Epifanes lakk ! Har tatt alt av teak og imiterte teak/laminatplater med denne. 6-7 strøk med pussing i mellom, finere og finere papir) Dørken min har jeg ikke tatt enda, men regner med at jeg legger på folie (hvit med sorte striper) Redigert 7.August.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 (redigert) Bruker epifanes jeg og men i matt utgave. søkt mye på det og ser ut til at det er den sterkeste lakken og som fungerer best mot fete tresorter... Jeg sliper hele innredningen for hånd med treverket før lakk og oljeing så spillet i treverket skal komme best frem... Mye jobb men synes selv det blir bra. Bruker 240 papir og pussekloss til gammllakk og olje er borte så Avfetter jeg med en vask som jeg påfører med stålull. Lakkerer så 6 lag etterpå på dørkplatene hvor jeg har mattet ned mellom gvert strøk da det skulle gi best hold. Noen bilder her https://baatplassen.no/i/topic/61904-mamba-oppussing-start-5-nov-2009/page__st__20 Redigert 7.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 7.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hvilket sandpapir bruker dere mellom lagrerne Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Jeg bruker 240 på trverket og 400 papir mellom lagene på lakken. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Vær oppmerksom på at det er teaklaminat i Nidelv 26 med en tykkelse på ca 1 mm en del steder. Så det må pusses meget lett. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Christensen Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Hvis man ønsker matt overflate så anbefales det å bygge opp til ønsket tykkelse med klar lakk, for så å legge et strøk matt på toppen! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Worry II Svart 7.August.2012 Link til dette innlegget Svart 7.August.2012 Og legg på to lag lakk på laminaten før du pusser første gang. Da fyller du porer og har bedre kontroll så du ikke ødelegger overflaten på laminaten. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Da er prosjektet i gang. Men er 240 papir for fint og begynne med. Prøvd et tag nå men skjer ikke mye. Kan jeg bruke grøvre?hva med lakkfjerner? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Kan du ikke bare matte ned og lakke oppå da? Skal du fjerne eksisterende lakk må du skrape den av med skrape, gjerne i kominasjon med varmepistol. Pusser du med sandpapir er det stor sannsynlighet får at du slipper deg igjennom teaklaminatet, det vil du aldri få pent igjen. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Anjuma Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 .....Dørken min har jeg ikke tatt enda, men regner med at jeg legger på folie (hvit med sorte striper) Hva slags folie bruker du/dere? Hvor kan man få tak i dette? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Christensen Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Istedenfor å pusse så bruker jeg ofte ett stanleyblad og skraper ned til den gamle lakkoverflaten blir helt slett. Sparer masse tid og resultatet blir kjempebra. Pass på å bytte blad ofte! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
MR Swe Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 trenger bare og matte ned det før legge på nytt...men syns knappt 240 mattade ned det... Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 worry II hvordan gjorde du men treverket på bilderne ovan-- De er ju dritt pene Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 (redigert) Om du bruker knivblad så får man vekk alle gamle penselstrøk. Sprøyte lakken gir alltid godt resultat! Redigert 15.August.2012 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
VannTro Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Imponerende finish Christensen Den som har tilgang på støvfritt lokale har heller ingen ulempe..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
MR Swe Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 har ikke muligheten til sprøyte.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Jeg pusset først med relativt groft papir, 80 tenger jeg. Så la jeg på 2 strøk, ganske tykke, med et par dagers mellomrom. Dette for å mette porer. Så pusset jeg med 120, ganske langt ned igjen. Deretter finere og finere papir etter hvert strøk. Før siste strøket brukte jeg våtslipapapir med vann. Jeg brukte liten skumgummirulle til påføring. Dette er fra første pussing etter de 2 første rundene med lakk: Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 og så ett litt dumt spørsmål.. Hvordan vet jeg at jeg fått bort gammel lakk tilrekligt? teakfinern er veldigt tunn og er redd att slipe før mye. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 .. teakfinern er veldigt tunn og er redd att slipe før mye. Du trenger ikke slipe på den før etter at du har lagt på 2 strøk med lakk. Da trenger du ikke beskymre deg for å ødelegge teaklaminaten. C ? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Tenkte mer på når jeg skal slipe bort den gamle lakken Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Det trenger du strengt talt ikke å gjøre. Det er nok ikke så mye lakk på den, tenker jeg ? Om det er, så går det fint å pusse løst med et relativt grovt papir. Det er på de siste strøkene du får glattet ut, så du oppnår speil-overflate. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 da har jeg begynt og pusset.. Men hvordan får jeg farge på teak som er borde.. Forrige eier har hatt noe som skadet en plate.. se bilde. kommer legge owatrol D1+D2 eller owatrol teakolje på Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Redigert 16.August.2012 av MR Swe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 (redigert) Jeg tror nesten du må se ann noe, MR swe. Om du har overflaper som ser slik ut bør du nok vurdere om denne skal byttes ut ? Om du ikke selv er snekker, så finnes det god hjep å få til å lage nye slike laminatplater med nogen lunde lik farge som du har fra før. Det vil være synd om det meste blir seende strøkent ut, mens en enkelt plate ødelegger inntrykket. Det er mye jobb å ta denne lakkbhandlingen, så greit å få byttet ut noe i samme slengen. Du vet.. når alt har fått speil-overflate, så synes ikke fargeforskjellen så godt ! Redigert 17.August.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.