Guest Seven Startet 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2003 Har tenkt å kjøpe årø 33 fb 86 mod. Hva skal jeg være obs på? motoren en King`s ford 2728 TIM 275 hk har gått 1070 timer feiler med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Det som jeg ville vært skeptisk på er motoren. Ford har bevist gang på gang at de egentlig ikke hører hjemme ombord i båt. De som ble marinisert av Sabb slik at bare "F'en" fikk lov til å stå igjen kan muligens være noe bedre, men bare marginalt.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Hei seven. Jeg har 2 FORD SEALION 2715-E. Dette er sugemotorer som jeg har til nå gode erfaringer med. (1980 mod. ca. 1000 timer). Det jeg har fått opplyst av Halaas & Moen er at bare de får nok luft og man justerer ventil-åpningene jevnlig varer de lenge. Dette forutsetter vanlig vedlikehold. Mine motorer er marinisert i Taiwan, og har Bowman marinisering. Turbomotorene har en tendens til å sote. Dette er modifiserte sugemotorer og har etter hva jeg har hørt ikke samme levetid. Dette henger sammen med boring/slaglengde og derved større belastning på lagrene etc. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 I ei ferge som går mellom Langesund og Helgeroa står det en Ford motor(ca 100-120 hk tror jeg) , den har ca 40 000 timer bak seg. Larvik motor har vært å sjekket denne for å se om de kan finne ut hva som har gjordt at den har vart så lenge. Den har så vidt jeg vet ikke hatt noen større reperasjoner. Motoren ble først levert til forsvaret, hvordan den havnet i båten vet jeg ikke. Kan det være motorer med en spesiell kvalitet og kontroll som sendes dit. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Har selv en 2704ET. Da jeg kjøpte båten denne står i forsøkte jeg å innhente opplysninger om motoren. Fra fagfolk fikk jeg opplyst følgende: Ryker en del, solgt i stort anntall, mye til yrkesbruk, høres ut som en steinknuser men uslitelig med normalt stell. Min blokk ble levert i varianter fra 120/130 hk. 150 hk. m/turbo, 180 hk. m/turbo og intercoler, 250 hk. som sistnevnte men med ekstar oljekjøling på stempler, større turbo og uten termostat !!! Etter det jeg har fått opplyst er mange av de senere Fordene bygget på samme lest/erfaringer men med endringer/forbedringer. Dersom motoren har fått rett stell ville jeg ikke bekymret meg for denne. En anbefaling jeg har fått er å teste motoren i en brukt båt med å kjøre denne på full pinne i en til to timer i strekk, dette skal en motor tåle uten at du får problemer med tempratur eller lekasjer, oljetrykk kan synke litt men ikke farertruende. Mener å huske at trykket ikke bør gå under 2 kg. Ellers er http://www.kingsdiesel.no/ en flott plass å innhente info. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jolla Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Her er det en del teknisk vedrørende din motor http://www.kingsdiesel.no/teknisk/dokumenter/6.doc 2728 Antall sylindre 6 Volum (Liter/cm3) 5,95/5946,7 Boring (mm) 104,80 Slaglengde (mm) 114,80 Veivlagre (STD) mm 66,654-66,675 Rammelagre (STD) mm 76,205-76,225 Topplokksbolter 1 stadie 60-75 Topplokksbolter 2 stadie 122 Topplokksbolter 3 stadie + 90gr Veivlagre 1 stadie 108-115 Veivlagre 2 stadie 115-122 Rammelager 1 stadie 149-156 Rammelager 2 stadie 156-163 Svinghjulsbolter 102-122 Reimskive - Ventilkl. Eksos varm motor 0,45 mm Ventilkl. Innsug varm motor 0,45 mm Tenningsinnstilling (grader) 24 Dieselfilter (Fleetguard) 2 x FF167 Dysespiss 6801017 Åpningstrykk (bar) 208-218 Oljetemp max (Celsius) 110 Oljetrykk min 1600 o/min (Bar) 2,65 Oljetrykk min 2000 o/min (Bar) 3,1 Oljefilter (Fleetguard) LF 3343 Oljefilter kapasitet (Liter)- Oljemengde grunn bunnpanne 19 Oljemengde dyp bunnpanne - 6 sylindret motor Helt åpne Ventiler som ventiler justeres 1 og 4 9 og 12 8 og lO 3 og 5 2 og 6 7 og 11 9 og 12 l og 4 3 og 5 8 og 10 7 og 11 2 og 6 Sitér dette innlegget Link to post
kristin Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Ford 2728 TIM er noe av det beste du kan få av båtmotorer. Kan Poseidon utdype sitt svar litt bedre ?? :wink: Kristin Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Hei! Jeg har en 1984 mod 2725 127hk som har gått 3000 timer. I følge en gammel pensjonert fisker jeg traff i Fredrikstad i fjor høst er den ikke inkjørt enda. Kun positiv erfaring med de 1000 timene jeg har kjørt motoren. Stort volum og lite hester som jeg mener er bra om en ikke bryr seg om vekta. Jeg kjenner en del Ford eiere, men ingen som er direkte missfornøyde. mvh Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Jeg tror det er to forskjellige dieselpumper som har vært på disse motorene, den ene skal være mye bedre enn den andre. Beklager men jeg husker ikke disse fabrikatene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Jeg visste jo at svaret mitt ville treffe noen ømme tær rundt omkring.... Mine 'sleivete' kommentarer bygger hovedsaklig på erfaring gjennom 50 år i båter av alle mulige sorter og størrelser. Jeg er oppvokst i en familie som hadde skyssbåter på Vestlandet som levevei, så jeg har nok sett det meste av hva som holder og hva som ikke holder av både motorer og utstyr. Siden 1992 har jeg i tillegg hatt slepebåt, noe som også bidrar til at jeg kommer i nærkontakt med diverse tilfeller av havarier og motorsvikt. Uten å vite noen eksakt markedsandel for Ford ombord i fartøyer, så tør jeg iallefall påstå at de er rikelig representert blant dem som trenger hjelp. Pakninger som ryker, plutselig varmgang, kjølevannspumper som svikter, motorer som fylles med vann er noen av gjengangerne. Men det er klart at driftsmønster og vedlikeholdsrutiner betyr sitt. En motor i ferjedrift har kanskje 5000 timer i året, den får regelmessig ettersyn av fagfolk og er stort sett lunken eller varm hele året. Det er noe helt annet med en lystbåt som går noen få hundre timer hver sesong, hvor vedlikeholdet går etter innfallsmetoden - og kompetansen kan være variabel. For all del; jeg er ikke ute etter å ta motet fra dem som har Ford ombord, er dere fornøyd så er jo alt såre vel. Men når "Seven" spør så direkte som han gjør - da er det vel fritt frem for oss alle å bidra med sine erfaringer, enten de er gode eller dårlige.....? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Trodde faktisk at Ford var veldig dyktige på dette området. Var ikke 2.5literen verdens første hurtiggående motor med direkte innsprøytning? Hva er din favoritt-produsent da Poseidon? (lystbåt-diesel, Wichman regnes ikke med... ) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Tja, Egentlig liker jeg ikke motorer som går fortere enn 400 rpm... -)) I alvor snakk, jeg har jo vært borti litt av hvert ombord i båt, bl.a. som hjelpemotorer i større frakte- og passasjerbåter. De hurtiggående motorene som jeg definitivt har mest sans for må være Scania. De har vist seg å være ytterst pålitelige og greie å arbeide med - men de kan absolutt være noen ordentlige bråkmakere, med masser av desibel som deles med omgivelsene. mvh Poseidon PS I bilen kjører jeg 2,5 TDI - og er storfornøyd... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 De hurtiggående motorene som jeg definitivt har mest sans for må være Scania.Ok,med hurtigående regner jeg med at du mener over 400rpm?Eller lages det nå også hurtigående lastebil motorer? I min uvitenhet trodde jeg faktisk at Scanias motorer kom fra Volvo. Er det slik å forstå at Scania produserer motorene selv? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 20.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2003 Innen skips har det vært vanlig å referer til "low speed", "medium" og "high". Her regnes "high speed" å være de som har over 1000 rpm som nominelt driftsturtall. Når de dieslene vi snakker om går som hjelpemotorer da er det ofte med 1500 eller 1800 rpm for å stemme med synkront turtall for vanlige 4-polte AC-generatorer. Jeg er ikke helt sikker på om jeg fanget opp meningen bak kommentaren om hurtiggående lastebilmotorer. Men jeg regner jo alle lastebilmotorer som hurtiggående. Du kan nok ha rett i at Scania de siste årene har kjørt Volvomotorer. Men de motorene jeg personlig har erfaring med, det er motorer bygget på 1970 og -80 tallet - den gangen Scania var Scania - og Volvos hardeste konkurrent. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Ingar Svart 21.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2003 Ok, det jeg tenkte på var at mens direktesprøytede motorer tidligere gikk under 3000rpm klarte Ford ved hjelp av ny teknologi å heve dette til 4000+, altså et område som tidligere var forbeholdt forkammer-motorer. Etter hva jeg husker ble motoren først benyttet i Transit. Slik jeg har oppfattet det kaller man de gamle direkte-sprøytede motorene for saktegående. Dette gjelder altså motorer for biler og lystbåter. For skipsfart er det som du skriver andre regler som gjelder. Når det gjelder hvilken motor som er best kunne det vært intr. å forsøke å lage en uhøytidlig undersøkelse omkring dette på forumet. For en vanlig lønnsmottager er det jo svært store verdier som står på spill og det forundrer meg at ikke båtmagasinene har viet temaet større oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Marton Svart 21.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2003 Her var det masse ford preik og da vil jeg benytte kjangsen. Er det noen som vet VEKTA på en Ford Sabb 2704ET( 150hk). Vet det meste om denne. Er nettop ferdig med overhaling, skal starte opp i kveld SÅ JEG ER LIT SPENT. Overhaler p.g.a. oljeforbruk knekte stempelfjærer. Det viste seg at feil stempelfjærer sto i. Motoren ble overhalt for sist eiger, med andre ord han sko hatt penga tebars. Ellers er jeg fornøyd med motoren lettstartet svikter aldri. Jekk som ei kula også med defekte fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 21.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2003 Har selv en Ford 2704ET 180 hk. (80`) Forrige eier var mekaniker og byttet blokk siden han mente stempelveggene ikke var 100% Som de andre sier. Ryker endel, men starter selv i -18.uten gløding denne blokka står også i busser, Transiter og Traktorer ( Har jeg blitt fortalt) Syntes Motoren er trygg og god. Starter og går og er til å stole på. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Marton Svart 24.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2003 He he! Oppstarten gikk greit. etter å kjinna i 10-15 sek. med stoppen ute kom den med en gang når jeg trykket den inn. Dette skulle jo vise at den er lettstartet. Så var det den vekta da, er det ingen som vet?? Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 24.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2003 Lurer på om det står på dokumentasjonen jeg har hjemme. skal sjekke i kveld. Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
880 Svart 30.Mars.2003 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2003 Mener å huske at 2704ET motoren veier 635 kg. Husker ikke i vilken tilstand, tørr m/u gir osv. Tror din motor er en videreutvikling av denne. Har det orginal "smøreskjema" liggende ombord. Skal sjekke dette og gi deg eksakt svar. Kansje ved å rote litt rundt her vil du finne svar: http://www.lancingmarine.com/ Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Marton Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 Takker og bukker !! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 Det blir nevnt i et tidligere innlegg (bmo) at for å teste motoren skal man kjøre den på fullt i 1 - 2 timer. Dette høres drøyt ut, skulle jeg solgt båten min hadde dette vært utlukket for en evnt. kjøper. Er det sunt for en maskin å bli kjørt slik? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 Hvis jeg som mulig kjøper stod overfor en selger som ikke ville gå med på å kjøre motoren for fullt i et par timer - da hadde jeg sagt pent "takk for meg" og reist hjem igjen. Jeg ville faktisk gått så langt at jeg hadde insistert på at den skulle legges direkte fra fullt forover til fullt akterover for å få testet både gear/reversering, aksling/hylse - og selvfølgelig motorens regulator. Det er selvfølgelig ikke noe man gjør til daglig, men såpass må maskineriet tåle en og annen sjelden gang. På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Per Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 Fullt pådrag i noen timer??? Mener at NAF råder norske turister som skal til Tyskland å ta det med ro de første timene. De opplever hvert år mange som stopper langs autobahn etter å ha overbelastet motoren. Fullt pådrag med en motor som kanskje aldri har vært i nærheten av toppturtall kan være katastrofe. Ikke prøv..... :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 En bilmotor har helt andre driftsforhold enn en ekte båtmotor. Bilmotoren er dimensjonert for en last som er veldig variabel, og i snitt tar man ut en svært liten del av effekten, gjerne under 20% her i landet. Båtmotoren skal være dimensjonert for å holde full fart (altså nominelt turtall og last) i nær sagt ubegrenset tid. Derfor gjentar jeg gjerne; jeg ville holdt meg langt borte fra en båt/motor der selgeren ikke var villig til å holde full fart så lenge som jeg ønsket. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.