Jump to content

Årø 33 fb M/Ford motor ?????


Guest Seven

Recommended Posts

Har sagt det før; det er godt at alle ikke er enige her. En nesten 20 år gammel motor, som kanskje kun har ruslet på tomgang hele sin levetid, med derhørende gamle, sprø pakninger, sot osv har IKKE godt av plutselig råkjør. Det samme gjelder lameller i girkasser, hylser etc. Det kan godt funke i 20 år til, men plutselig råkjør likes ikke.

 

"legges direkte fra fullt forover til fullt akterover ..."  ??? nei, nei, nei!!

"På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg. " hmmm....

 

 

Men, hvis noen tar sjansen blåser nå jeg i det...

 

Og..en uke igjen.. :confused:

Link to post

Hvis jeg som mulig kjøper stod overfor en selger som ikke ville gå med på å kjøre motoren for fullt i et par timer   -   da hadde jeg sagt pent "takk for meg" og reist hjem igjen.

 

Jeg ville faktisk gått så langt at jeg hadde insistert på at den skulle legges direkte fra fullt forover til fullt akterover for å få testet både gear/reversering, aksling/hylse  -  og selvfølgelig motorens regulator. Det er selvfølgelig ikke noe man gjør til daglig, men såpass må maskineriet tåle en og annen sjelden gang. På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg.

 

mvh

Poseidon

Jeg hadde ikke solgt båten til en som hadde behandlet den slik som dette, dette er jo reinspikka voldtekt. Slik jeg ser det skal man overhode ikke behandle båten slik. Bruker båt både på fritid og i jobb. De belastningene du vil utsette båten for er vel ikke akkurat sunt.

Hva når eventuellt kjøper nr. 10 kommer og nr.11 osv. Du hadde ikke fått kjøpe båten min Poseidon sorry.

Link to post

Det blir nevnt i et tidligere innlegg (bmo) at for å teste motoren skal man kjøre den på fullt i 1 - 2 timer. Dette høres drøyt ut, skulle jeg solgt båten min hadde dette vært utlukket for en evnt. kjøper. Er det sunt for en maskin å bli kjørt slik?

 

Dette rådet fikk jeg av en som har jobbet med båtmotorer i over 40 år, lystbåt som nyttefartøy. Denne personen var ansett som et unikum når det gjaldt båtmotorer og spesielt Ford.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Jakob,

 

Du kan føle deg helt trygg; jeg har ikke planer om å voldta hverken deg eller båten din ;-))

 

- - - -

 

Men hvis båt / motoranlegg ikke tåler såpass, da holder det ikke de krav som jeg finner det naturlig å stille til mitt bruk. For som tidligere nevnt er dette helt alminnelige tester å foreta på bruksbåter. Da jeg kjøpte Poseidon tok jeg selvfølgelig båten ut på teknisk prøvetur og i løpet av turen ba jeg selgeren legge direkte over fra full marsjfart forover til full akterover. Hele anlegget tok det fint, regulatoren holdt omdreiningen nede og båten bakket til den arbeidet seg helt på tvers av kursen  -  noe som er helt naturlig med en propell som er 1,5 meter i diameter.

 

Samme testen stod forresten i prosedyren for "Acceptance test" den gangen vi hadde montert inn en ny Caterpillar i en gammel fraktebåt som vi gikk på kysten og Nordsjøen med. Testen ble også den gangen gjennomført helt uten problemer.

 

Jeg kan også love at det til sine tider går ganske vilt for seg når det blir nødvendig med hardmanøvrering i forbindelse med slepejobber inne i dokker og trange havnebasseng......

 

- - - -

 

Men å kjøpe en båt som ikke tålte å bli brukt full fart et par timer, eller lagt direkte i akterover   -   beklager, det tar jeg ikke sjansen på.  Behovet for hardkjør kan komme når man minst venter det og da må man kunne stole på at utstyret holder mål!

 

Mvh

Jan & S/B "Poseidon"

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Ja, ja, dere får bare fortsette å hegne om "pinglemotorene" deres   ;-))

 

Jeg er ihvertfall glad for å ha en motor som tåler å bli brukt:

 


 

Til dem som er redd for å kjøre motoren et par timer på full marsjfart nevnes at akkurat denn motoren snart er 40 år gammel og at den stod sine første 11 år ombord i en fiskebåt som bl.a. drev med tråling på Afrikakysten. De siste 11 årene har jeg hatt den og tiden ombord i en slepebåt er nok ren "pensjonisttilværelse" i forhold til trålingen i tropiske farvann....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
  • 9 år senere...

Poseidon: Det er jo mange variabler som spiller inn når en skal kjøre flatt jern i flere timer. Jeg har en ford 2726, og kjører normalt lang under max. Jeg marsjer på 18-1900, og har max på 2450. Dersom jeg maxer i 2-3 timer - tror jeg først jeg selv hadde fått problemer- før maskinen. kan jo selvsagt "skru" ned max turtall til 2100, og la potensielle kjøpere kjøre max så lenge de vil, men selv ville jeg ikke kjørt maskinen på max - max i flere timer.

 

Nå skal det være sagt at; jeg vil at maskinen skal vare, og vare, og vare...derfor ligger jeg kanskje noe lavt på belastningen, men også fart på båt i forhold til forbruk er en vesntlig faktor for meg. Med 12-14 mil på 18-1900 15 l/tim mot 14-16 mil på 2100-2300 28-32 liter i timen.......av og til når en vil hjem....fortere.

Link to post

På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg.

 

mvh

Poseidon

 

men kanskje ikke på fritidsbåter............

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Sikkert greit nok og legge om fra full marsjfart til full bakk med noe som har under 400 omd og hydrauliske gir og vridbare propeller osv.Men jeg ville ikke gjort det med min 40 maskin på 3600 omd og mekanisk gir....Da er jeg redd hele dritten hadde kommet opp av dørken og voldtatt meg....Så det blir vel pratet om to vidt forskjellige ting her...

Link to post

Ford er bunn solid motor , jeg gidder ikke utdype dette noe med sider av notater og skriverier , har selv volvo penta , men har hatt ford tidligere dette er bunn solid vis vedlikeholdet er passet opp ! ryker litt ved oppstart , men det gjør dem fleste eldre motorene av andre slag , jeg ville prøvekjørt og sjekket den for gjennomslag (ta av lokket på oljepåfyllingen ) skal ikke ånde noe!

se etter oljelekkasjer og vann lekkasjer , er dette bra har du motor så lenge du har båten!

Link to post

Hmmm......her har Westbas29 jammen hostet liv i en 9 år gammel tråd....... :lol:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Blir vel drøyt å samenligne Ford med Wickmann? Vet om 2 Ford 2704 hjelpemotorer i en brønnbåt med gangtid på 108000 timer å Skipskontrollen forlangte at dem skulle overhales, men det hadde ikke vert nødvendig.Det var mer enn en gang dem slo seg ut av tavla på overbelastning så dem fikk kjørt seg. Det sto forøvrig en Wickmann 5 ACA nedi dær også. Det var mere arbeid med den enn Fordene dem bare gjikk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...