Per Svart 4.April.2003 Link til dette innlegget Svart 4.April.2003 Har sagt det før; det er godt at alle ikke er enige her. En nesten 20 år gammel motor, som kanskje kun har ruslet på tomgang hele sin levetid, med derhørende gamle, sprø pakninger, sot osv har IKKE godt av plutselig råkjør. Det samme gjelder lameller i girkasser, hylser etc. Det kan godt funke i 20 år til, men plutselig råkjør likes ikke. "legges direkte fra fullt forover til fullt akterover ..." ??? nei, nei, nei!! "På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg. " hmmm.... Men, hvis noen tar sjansen blåser nå jeg i det... Og..en uke igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 5.April.2003 Link til dette innlegget Svart 5.April.2003 Hvis jeg som mulig kjøper stod overfor en selger som ikke ville gå med på å kjøre motoren for fullt i et par timer - da hadde jeg sagt pent "takk for meg" og reist hjem igjen. Jeg ville faktisk gått så langt at jeg hadde insistert på at den skulle legges direkte fra fullt forover til fullt akterover for å få testet både gear/reversering, aksling/hylse - og selvfølgelig motorens regulator. Det er selvfølgelig ikke noe man gjør til daglig, men såpass må maskineriet tåle en og annen sjelden gang. På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg. mvh Poseidon Jeg hadde ikke solgt båten til en som hadde behandlet den slik som dette, dette er jo reinspikka voldtekt. Slik jeg ser det skal man overhode ikke behandle båten slik. Bruker båt både på fritid og i jobb. De belastningene du vil utsette båten for er vel ikke akkurat sunt.Hva når eventuellt kjøper nr. 10 kommer og nr.11 osv. Du hadde ikke fått kjøpe båten min Poseidon sorry. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 5.April.2003 Link til dette innlegget Svart 5.April.2003 Det blir nevnt i et tidligere innlegg (bmo) at for å teste motoren skal man kjøre den på fullt i 1 - 2 timer. Dette høres drøyt ut, skulle jeg solgt båten min hadde dette vært utlukket for en evnt. kjøper. Er det sunt for en maskin å bli kjørt slik? Dette rådet fikk jeg av en som har jobbet med båtmotorer i over 40 år, lystbåt som nyttefartøy. Denne personen var ansett som et unikum når det gjaldt båtmotorer og spesielt Ford. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Poseidon Svart 5.April.2003 Link til dette innlegget Svart 5.April.2003 Jakob, Du kan føle deg helt trygg; jeg har ikke planer om å voldta hverken deg eller båten din ;-)) - - - - Men hvis båt / motoranlegg ikke tåler såpass, da holder det ikke de krav som jeg finner det naturlig å stille til mitt bruk. For som tidligere nevnt er dette helt alminnelige tester å foreta på bruksbåter. Da jeg kjøpte Poseidon tok jeg selvfølgelig båten ut på teknisk prøvetur og i løpet av turen ba jeg selgeren legge direkte over fra full marsjfart forover til full akterover. Hele anlegget tok det fint, regulatoren holdt omdreiningen nede og båten bakket til den arbeidet seg helt på tvers av kursen - noe som er helt naturlig med en propell som er 1,5 meter i diameter. Samme testen stod forresten i prosedyren for "Acceptance test" den gangen vi hadde montert inn en ny Caterpillar i en gammel fraktebåt som vi gikk på kysten og Nordsjøen med. Testen ble også den gangen gjennomført helt uten problemer. Jeg kan også love at det til sine tider går ganske vilt for seg når det blir nødvendig med hardmanøvrering i forbindelse med slepejobber inne i dokker og trange havnebasseng...... - - - - Men å kjøpe en båt som ikke tålte å bli brukt full fart et par timer, eller lagt direkte i akterover - beklager, det tar jeg ikke sjansen på. Behovet for hardkjør kan komme når man minst venter det og da må man kunne stole på at utstyret holder mål! Mvh Jan & S/B "Poseidon" Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jonny Svart 6.April.2003 Link til dette innlegget Svart 6.April.2003 Snakker vi om forskjellige ting her montro Det er vel de færreste av oss som har slepebåt Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 6.April.2003 Link til dette innlegget Svart 6.April.2003 Hei Jeg startet mine 2 Ford 2715-E Sealion i går for første gang siden jul. De startet med en gang og det var MYE mindre røyk av disse enn naboens Volvoer. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
OdinIII Svart 6.April.2003 Link til dette innlegget Svart 6.April.2003 Hvis noen hadde insistert på og slå motoren i bakk når jeg har full hastighet forover (37Knt) hadde jeg også nektet å selge båten til vedkommende. Det må jo være fullstendig galematias Max turtall i 2 timer hadde jeg også nektet, men derimot 10% under toppturtall kunne jeg akseptert for en time Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 6.April.2003 Link til dette innlegget Svart 6.April.2003 takk, Finn Cato Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.April.2003 Link til dette innlegget Svart 6.April.2003 Ja, ja, dere får bare fortsette å hegne om "pinglemotorene" deres ;-)) Jeg er ihvertfall glad for å ha en motor som tåler å bli brukt: Til dem som er redd for å kjøre motoren et par timer på full marsjfart nevnes at akkurat denn motoren snart er 40 år gammel og at den stod sine første 11 år ombord i en fiskebåt som bl.a. drev med tråling på Afrikakysten. De siste 11 årene har jeg hatt den og tiden ombord i en slepebåt er nok ren "pensjonisttilværelse" i forhold til trålingen i tropiske farvann.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Arvor 20 Fish Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Poseidon: Det er jo mange variabler som spiller inn når en skal kjøre flatt jern i flere timer. Jeg har en ford 2726, og kjører normalt lang under max. Jeg marsjer på 18-1900, og har max på 2450. Dersom jeg maxer i 2-3 timer - tror jeg først jeg selv hadde fått problemer- før maskinen. kan jo selvsagt "skru" ned max turtall til 2100, og la potensielle kjøpere kjøre max så lenge de vil, men selv ville jeg ikke kjørt maskinen på max - max i flere timer. Nå skal det være sagt at; jeg vil at maskinen skal vare, og vare, og vare...derfor ligger jeg kanskje noe lavt på belastningen, men også fart på båt i forhold til forbruk er en vesntlig faktor for meg. Med 12-14 mil på 18-1900 15 l/tim mot 14-16 mil på 2100-2300 28-32 liter i timen.......av og til når en vil hjem....fortere. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Jeg synes vi alle skal gå fra full speed forover og rive den i revers som Poseidon foreslår når vi er ute og prøvekjører båter vi tenker å kjøpe eller helst våre nåværende båter.. Så kansje gearkassetrådene blir like lange som Bavaria-trådene. :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
VannTro Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 På kommersielle fartøyer er det en helt vanlig test å utføre i forbindelse med kjøp/salg. mvh Poseidon men kanskje ikke på fritidsbåter............ Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cosmic Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Det forslaget til Poseidon burde vært slettet.Kan provosere frem onde handlinger mellom kjøper og selger.tenk om det blir slått bakk i 25 kn.på på flere visninger,fordi en `båtmann` har foreslått det? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 I min uvitenhet trodde jeg faktisk at Scanias motorer kom fra Volvo. Er det slik å forstå at Scania produserer motorene selv? Scania er vel mest kjent for sine V8 dieselmotorer og de lages ikke av Volvo. Da hadde vi vel kjent det på lukta... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kipp36 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Sikkert greit nok og legge om fra full marsjfart til full bakk med noe som har under 400 omd og hydrauliske gir og vridbare propeller osv.Men jeg ville ikke gjort det med min 40 maskin på 3600 omd og mekanisk gir....Da er jeg redd hele dritten hadde kommet opp av dørken og voldtatt meg....Så det blir vel pratet om to vidt forskjellige ting her... Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
windy26 Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Ford er bunn solid motor , jeg gidder ikke utdype dette noe med sider av notater og skriverier , har selv volvo penta , men har hatt ford tidligere dette er bunn solid vis vedlikeholdet er passet opp ! ryker litt ved oppstart , men det gjør dem fleste eldre motorene av andre slag , jeg ville prøvekjørt og sjekket den for gjennomslag (ta av lokket på oljepåfyllingen ) skal ikke ånde noe! se etter oljelekkasjer og vann lekkasjer , er dette bra har du motor så lenge du har båten! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Hmmm......her har Westbas29 jammen hostet liv i en 9 år gammel tråd....... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
cosmic Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Nå er det vel den tiden på året at man må krangle i de trådene en kan,da været etter hvert setter endel begrensninger på båtbruken for enkelte. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 16.September.2012 Link til dette innlegget Svart 16.September.2012 Blir vel drøyt å samenligne Ford med Wickmann? Vet om 2 Ford 2704 hjelpemotorer i en brønnbåt med gangtid på 108000 timer å Skipskontrollen forlangte at dem skulle overhales, men det hadde ikke vert nødvendig.Det var mer enn en gang dem slo seg ut av tavla på overbelastning så dem fikk kjørt seg. Det sto forøvrig en Wickmann 5 ACA nedi dær også. Det var mere arbeid med den enn Fordene dem bare gjikk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.