sortland Startet 8.August.2012 Link til dette innlegget Startet 8.August.2012 Jeg slepte ut en båt som lå mot et skjær. Under bergingen så kom min båt borti noen steiner og jeg fikk noen skader under pluss skade på propell. Hvem er ansvarlig for skadene på min båt? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det er nok deg. Surt, men han du assisterte kan ikke lastes for at du satt din propell i steinene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
M/B Cathy Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det er nok ditt ansvar, men jeg ville vel nevt det for personen du har hjulpet. Så kanskje han har lyst til å bidra med å dekke skaden/forsikringa Sitér dette innlegget Link to post
jebo Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Man skal være klar over at I øyeblikket du påtar deg slep/berging er du ikke bare ansvarlig for egen båt, men også båt på slep. Man plikter selvfølgelig å berge liv, men berging/slep av båt bør profesjonelle ta seg av, med bakgrunn i ansvarsforhold nevnt over. Så desverre sitter Du nok med ansvaret selv. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Dette temaet var nylig oppe i en tråd. Intrykket eg sitter igjenn med fra den tråden var at muligheten for skade på egen båt ble ansett som en ubetydelig gest så lenge man kunne slå seg på brystet og si at man har "berget" noens båt. Anngående det direkte spørsmålet, så sitter du nok med regninga ja. Så går det an å håpe at situasjonen/været var så kritisk, at den bergede ser i ettertid at oppgjør til deg blir småtteri i forhold til eget havari som følge av manglende assistanse. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
sailorboy Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Her var det mange spennende synspunkter ... Ta kontakt med forsikringsselskap som dekker båten du berget. Regelen her er er hvis du satte deg i en "farlig situasjon for å berge båten" så vil du normalt få dekket omkostninger. Hvis det ikke var noen "umiddelbar" fare for båten du berget, så må du ta dette på eget forsikring. Se forøvrig artikkel i Farsunds Avis http://www.farsunds-avis.no/artikkel_print.asp?ArtID=97445 Det blir for ille dersom vi skal vurdere de mulige økonimiske konsekvensene av å berge noen i nød på sjøen. Her har forsikringsselskapene en jobb å gjøre med avklaring av praksis og et klart regelverk. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
sortland Svart 8.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 Det dreier seg om en reparasjon på 4-5000 kr så det er ikke det store... men surt likevel om han ikke er villig til å betale... jeg anså situasjonen sånn at noe måtte gjøres om ikke båten skulle bli knust derfor hjalp jeg til... tydelig at det er noe man skal gi f.. i en annen gang hvis han ikke har noe ansvar... Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 sortland, jeg mener du skal prøve å kontakte forsikringsselskapet til eier av båt du berget. Det er ikke bare dine skader som skal dekkes, men også bergingslønn for båten du berget. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 sortland skrev On 8.8.2012 at 21.41: . tydelig at det er noe man skal gi f.. i en annen gang hvis han ikke har noe ansvar... Det kan fort bli enda dyrere, da du er forpliktet til å hjelpe andre i nød. Din egen forsikring skal dekke skadene i dette tilfellet så lenge du har kasko, men det kan jo hende den bergedes forsikringsselskap eller han selv er villig til å dekke egenandelen du må ut med. Har du ikke kaskoforsikring på egen båt, er dette noe du bør vurdere, da det faktisk er slik med båtforsikring at det er du som sitter med skjegget i postkassen om en annen båt lager skade på din båt, uansett hvor urettferdig du måtte føle at dette er. (Glem bilforsikring, for den er unntaket) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
RSL Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 sailorboy skrev On 8.8.2012 at 21.53: Det er ikke bare dine skader som skal dekkes, men også bergingslønn for båten du berget. SailorBoy Reglene for bergningslønn, er nok mer kompliserte enn som så. Det skal avtales med forsikringsselskapet før berging påstartes og er ikke et krav som kan stilles i etterkant. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
sailorboy Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 RSL skrev On 8.8.2012 at 21.57: Reglene for bergningslønn, er nok mer kompliserte enn som så. Det skal avtales med forsikringsselskapet før berging påstartes og er ikke et krav som kan stilles i etterkant. RSL Det er akkurat denne problemstilling som er det jeg tenker på. Du kommer en båt til unnsetning der den ligger å slår mot et skjær. Da mener du at jeg skal ringe forsikringsselskapet til stakkaren å spørre om det er noe å hente i bergingslønn ? SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 sortland skrev On 8.8.2012 at 21.41: jeg anså situasjonen sånn at noe måtte gjøres om ikke båten skulle bli knust derfor hjalp jeg til... tydelig at det er noe man skal gi f.. i en annen gang hvis han ikke har noe ansvar... Det er opp til hver og en og vurdere. Jeg ville også garantert hjulpet i samme situasjon, men jeg ville skaffet meg oversikt over dybdeforholdene og holdt mine egne propeller unna steinene. Har man ikke god nok kontroll på egen båt og forhold er det nok bedre og avstå og ringe RSSR da det fort kan ende opp med 2 havarister istedenfor en. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Definisjonen på nød er fare for liv. Ikke fare for båt. Viktig skille dette. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 sailorboy skrev On 8.8.2012 at 22.23: Da mener du at jeg skal ringe forsikringsselskapet til stakkaren å spørre om det er noe å hente i bergingslønn ? Det er det du må gjøre om du absolutt skal ha betalt for å hjelpe. (Det er ikke 30% "finnelønn" på havarister.) De langt fleste tar lang rennefart og drxxxr i bergingslønn om de ser de har mulighet til å hjelpe til. Som SAP sier, må du selv vurdere om du setter eget liv eller eiendom i fare ved å assistere og ta konsekvensene av det valget selv. Det at det ikke ender med 2 havarister er veldig viktig å ta med i betraktning når man vurderer situasjonen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cruiseliner Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Formelt sitter nok trådstarter med ansvaret, men basert på alminnelig anstendighet vil enhver person med noenlunde selvrespekt være villig til å dekke skader påført personen som har berget dem. Ta kontakt med vedkommende så ordner det seg sikkert. Hvis ikke får han i så fall leve med den dårlige samvittigheten. Ser for øvrig at noen nevner forsikring som en løsning. Egen kaskoforsikring bør aldri brukes til å dekke småskader. Forsikring er ikke noe "overskuddsforetagende", men fungerer slik at erstatningsmottaker må betale oppgjøret tilbake over tid gjennom høyere premie. Forsikring bør derfor forbeholdes større skader der man ikke har noe annet valg. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Vi likke uttale meg om fin- jussen angående bergelønn. Har selv reddet/ assistert flere da jeg er ute på sjøen hundrevis av timer året rundt. Har aldri krevd noe for dem jeg har hjulpet, men har fått litt vin og blomster som takk. Har dog ikke hatt større egne utgifter enn diesel og tauverk. Vil tro at dem som har fått reddet liv og utsyr vil ha anstendighet nok til å dekke egenandelentil båten som berget dem ( hvis ikke dette inngår i forsikringsoppgjøret ) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 RSL skrev On 9.8.2012 at 6.17: Det er det du må gjøre om du absolutt skal ha betalt for å hjelpe. (Det er ikke 30% "finnelønn" på havarister.) RSL Nå snakker vi ikke her om betalt for å hjelpe. Vi snakker om noen som har hjulpet og fått en "liten" skade på 5 båtlapper. I anstendighetens navn, bør båteier/hans forsikringsselskap betale. Hvordan stiller det seg når båteier har akseptert slepet/bistanden? mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
RSL Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Bavaria32Sport skrev On 9.8.2012 at 7.23: Nå snakker vi ikke her om betalt for å hjelpe. Jeg er klar over det, men den kommentaren var til Sailorboys spørsmål: "Da mener du at jeg skal ringe forsikringsselskapet til stakkaren å spørre om det er noe å hente i bergingslønn ?" Og ikke til trådstarters spørsmål. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Cruiseliner Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 hanto1 skrev On 9.8.2012 at 7.12: Vil tro at dem som har fått reddet liv og utsyr vil ha anstendighet nok til å dekke egenandelentil båten som berget dem ( hvis ikke dette inngår i forsikringsoppgjøret ) Selv om den som har fått hjelp dekker egenandelen på hjelperens kaskoforsikring, vil det i praksis være hjelperen som selv betaler for skaden over tid i form av høyere premie. Alle som er avhengig av forsikring i en eller annen form, vil være dømt til å betale ekstra for tidligere skadehistorikk. Som nevnt over - å benytte seg av egen kaskoforsikring i slike tilfeller vil ikke være løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Vil anbefale trådstarter å ta kontakt med han som fikk hjelp, det er naturlig at han eller hans forsikringsselskap erstatter de utlegg som måtte komme som følge av assistansen. Her er hva Tryg skriver i sine vilkår: "Assistanse og bergelønn Selskapet erstatter nødvendige omkostninger til assistanse. Bergelønn erstattes etter Lov om sjøfarten (sjøloven) kapittel 16, "Berging" Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Cruiseliner skrev On 9.8.2012 at 8.38: Selv om den som har fått hjelp dekker egenandelen på hjelperens kaskoforsikring, vil det i praksis være hjelperen som selv betaler for skaden over tid i form av høyere premie. Alle som er avhengig av forsikring i en eller annen form, vil være dømt til å betale ekstra for tidligere skadehistorikk. Som nevnt over - å benytte seg av egen kaskoforsikring i slike tilfeller vil ikke være løsningen. Dette er vel bare riktig hvis det hadde vert bonusordning på båtforsikring eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Nei, den enkeltes skadehistorikk har selvsagt betydning for hvilket premienivå man generelt tilbys. Dette gjelder uavhengig av evt. bonusordning i premietariffen. Bonussystemer gjør utslagene bare enda tydeligere. Jeg jobber i bransjen, så dette vet jeg mye om. Å bruke egen forsikring på småskader vil aldri lønne seg. Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Jeg vil gjerne vri litt på problemstillingen: På min båt har jeg ansvarsforsikring for å dekke en evt skade på annen manns båt, men ingen kaskoforsikring for å dekke skader på egen båt (selvassurandør). Dersom noen en dag skal berge meg og skader sin egen båt i forsøket, vil da min forsikring dekke hans skader? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 berger man noe som ikkje er verdt kasko da ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Akvanauten Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Sæbø skrev On 13.8.2012 at 7.46: berger man noe som ikkje er verdt kasko da ? Sæbø, det er kanskje nettopp fordi man ikke har kasko at man berger båten. De med kasko kan være mer fristet til ikke å berge båten, og heller kreve erstatning i ettertid, for noe som kanskje kunne vært berget. Spesielt i et fallende marked. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.