heim Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Ser for øvrig at noen nevner forsikring som en løsning. Egen kaskoforsikring bør aldri brukes til å dekke småskader. Forsikring er ikke noe "overskuddsforetagende", men fungerer slik at erstatningsmottaker må betale oppgjøret tilbake over tid gjennom høyere premie. Forsikring bør derfor forbeholdes større skader der man ikke har noe annet valg. Så hvis jeg har en forsikring til 5000 i året, og har en skade, og jeg etter et år eller to skifter til et annet selskap som krever meg for 4900 kroner i året, så vil det nye selskapet legge på prisen pga av en skade som er dekket av et annet selskap? En interessant påstand. Og hvis jeg før skade har betalt 5000 kr året i 10 år, uten en skade, så har jeg altså ikke betalt så mye at det dekker en skade? Enda mer interessant. Hvis vi ser bort fra bonussystemet, så vil vel ethvert selskap kreve inn såpass med penger fra alle sine kunder at de sitter igjen med overskudd. Så vil man vel etter evne justere sine priser etter risiko og konkurranseforhold. Hvorvidt man skal benytte seg av en forsikring handler jo dessuten om likviditet for den enkelte. HVis man har nok penger i banken, trenger man stort sett ikke forsikring. Å betale for en forsikring som man ikke har råd til å bruke den dagen man har bruk for den, fortoner seg ikke som en særlig smart løsning. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Krav på bergingslønn er kompliserte utregninger der det er stor forskjell om du er proffesjonell berger eller tilfeldig i nærheten. Kravet må være etter timeforbruket og etter hvilke resusser som ble satt in, type fartøy etc. Krav om prosenter av det bergede fartøyets verdi er så uaktuelt (trolig fra seilskutetiden) at det behøver ikke den som søker assistanse å tenke på. Økonomiske avtaler gjort på stedet mellom den som holder på å forlise og en som tilbyr bergning blir nok tilsidesatt i retten ved uenighet etterpå , kun en avtale med havaristens forsikringsselskap er bindende for havaristen. Skader på bergers fartøy ved bergingen vurderes etter nødvendighetene av de manøvrene som førte til skaden og kan kreves dekket av bergningslønnen om de var bra og nødvendige og må bevitnes av vitner , gamle skader dekkes ikke. Ved utføring av bergning av uproffesjonelle så er de økonomiske krav rettihetene så dålige at ingen bør hjelpe noen ved bare økonomiske motiver, en kan og sitte igjenn med erstatttningsansvar for skader oppstått pga uproffesjonell utførelse.av bergningen. Alle bør være medlem i redningsselskapet og bruke det , og dermed være med på å styrke dem og de må bli flinkere til å kreve oppgjør fra forsikkringsselskapene ved dyre bergninger selv om havaristen er medlem der slik som det gjøres ved bilhavarier. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 (redigert) Så hvis jeg har en forsikring til 5000 i året, og har en skade, og jeg etter et år eller to skifter til et annet selskap som krever meg for 4900 kroner i året, så vil det nye selskapet legge på prisen pga av en skade som er dekket av et annet selskap? En interessant påstand. Det bør være velkjent at den enkeltes skadehistorikk i høyeste grad har betydning for hvilken premie man tilbys. Dette er elementært og bør være unødvendig å diskutere. De som måtte være i tvil anbefales å kontakte et hvilket som helst selskap for å få dette bekreftet. Premien man tilbys i andre selskap ved et eventuelt skifte vil også være påvirket av skadehistorikk. At premien kan være gunstigere enn hva man har fra før er vel og bra, men betyr ikke annet enn at premien kunne vært enda lavere med en bedre skadehistorikk. Redigert 20.August.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Jeg vil gjerne vri litt på problemstillingen: På min båt har jeg ansvarsforsikring for å dekke en evt skade på annen manns båt, men ingen kaskoforsikring for å dekke skader på egen båt (selvassurandør). Dersom noen en dag skal berge meg og skader sin egen båt i forsøket, vil da min forsikring dekke hans skader? I utgangspunktet ja, men for å være sikker har jeg forelagt denne problemstillingen for skadebehandlere i mitt selskap. De sier at dersom det er klar sammenheng mellom berging og skadebegrensning på den forsikredes båt, vil sistnevntes ansvarsforsikring kunne dekke eventuelle skader på bergingsbåten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.