Lord Nelson Startet 8.August.2012 Link til dette innlegget Startet 8.August.2012 Hei, Har vært i befatning med en Albin Vega, og lurer på om noen vet hvor omfattende det er å bytte mast på disse. Både med tanke på import, leveranse og arbeid. Om en ikke skulle ha kjennskap til den spesifikke båten, er jeg fremdeles interessert i generell info rundt import av rig. På forhånd takk. - Lord Nelson Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 8.August.2012 Link til dette innlegget Svart 8.August.2012 I de fleste tilfeller må en ny rigg importeres gjennom forhandler, en rigg er veldig dyr og det koster å rigge. om du importerer en brukt rigg selv er det kun 25% moms som må betales på denne Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Forhandler til en nær 40 år gammel båt ???? Du må ut på markedet i Norge og Sverige å se om det er mulig å fa tak i en masteprofil eller en gammel rigg som kan rigges opp/fornyes. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Hei Velkommen til forumet. Sjekk www.benns.se Dersom dette er ein båt du vurderar å kjøpa vil eg rå til at du heller kjøpar ein annan båt. Eventuelt finn ut totalkostnaden før du kjøpar båten. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Som et prisestimat, så lå det en Naver29 til salgs på finn tidligere i år. I annonsen var det opplyst at den var uten rigg, men tilbud var innhentet og jeg mener å erindre at det kom på ca 80 til 90 tusen. Sitér dette innlegget Link to post
Lord Nelson Svart 9.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Tusen takk for velkomst og gode svar! Jeg skal gå nøye igjennom alle svarene når jeg kommer hjem fra jobb, men for å klarere situasjonen kan jeg komme med litt utfyllende informasjon. Etter et seilas rundt sørlandet ble jeg observant på førnevnt båt, og i samråd med tre kamerater vurderer jeg hvorvidt dette er noe å satse på som et hobbyprosjekt. Jeg registrerer at den engelske vegaklubben selger stående rigg forholdsvis billig (£475 lenke) men jeg har ingen erfaring i forhold til import. Vet dere hvordan en eventuell import blir, og hvilke kostnader jeg kan påregne i forbindelse med dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Stående rigg og en mast er helt forskjellige ting, stående rigg et stag mens en mast fortsatt er en mast! Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Lord Nelson. Jeg kan selge deg en ny mast fra Italienske Nemo. Se www.shipshop.no Ring meg på 95041135 eller ta kontakt gjennom nettbutikken så kan jeg se hva jeg får til. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
avmønstret5 Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Du for moms og toll på prisen. Ta en prat med nærmeste tollstasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Toll? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 stående rigg et stag mens en mast fortsatt er en mast! Mnei. Stående rigg er alt som er fast for å bære seilene. Mast, stag, salingshorn, gennakerpeke, vant osv. I motsetning til løpende rigg som er fall, reveliner, skjøter og trimliner. Til sak, hva er egentlig problemet her? Mangler riggen helt, eller er det snakk om mastebrekk? I så tilfelle må det jo være en bedre løsning å kjøpe et mastemne for deretter å flytte over resten av riggen. Sitér dette innlegget Link to post
Lord Nelson Svart 16.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Nok en gang takk for gode svar og rask respons. Etter å ha gjort en del research kan jeg melde at tilbudet fra den engelske vegaklubben ikke inkluderte selve masten. Jeg har forhørt meg med tilsvarende vegaklubber i både norge og sverige, men ingen hverken formidler vegamaster eller kjenner til andre som gjør det. Faktisk hadde ingen av de vært borti knekt mast på vega før. Jeg har siden forhørt meg med både Seldén og Akvanauten (som forøvrig var svært hyggelig og behjelpelig), og selv om jeg ikke har fått prisoverslag fra Akvanauten ennå, er det mye som tyder på at operasjonen vil ligge på rundt 50 000. Da har man plutselig en mast som koster dobbelt så mye som båten. Vi overveide mulighetene for reparasjon, men etter å ha snakket med både Ship-Shape og West Coast Yachting i Stavanger, virker det som om dette aldri vil gi en fullgod løsning. Som dere kanskje forstår har vi slått fra oss båten og er tilbake i leteprosessen. Her er forøvrig den omtalte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Stryder Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Hei Ligger en på blocket.se med defekt motor man kan få billig, kan nok prutes litt til: http://www.blocket.se/goteborg/Albin_Vega_41358453.htm?ca=9&w=3 Vet ikke om det er samme mastefeste, men dere kan sikkert få solgt seilene som blir til overs for noen tusenlapper, så blir jo ikke så altfor dyrt. Men kan være enig i at det er et litt stort prosjekt å sette i gang med:) Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 Ligger 3 gratis master på.finn.no under båtutatyr på torget!! står at de er rundt 10 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Fordelen med mast til en Vega er at masten er relativt lav. Det gjør at om du har tid og litt flaks, kan du komme over en brukket mast fra en større båt, og bruke største mastestykket som utgangspunkt. Jeg forbereder å rigge om min båt fra sloop til ketch, og kom over en brukket mast med vant og strekkfisker, til samme prisen av en ny strekkfisk. Litt penger i å tilpasse vanteme blir det, men skulle jeg kjøpt dette ferdig nytt ville prisen trolig blitt 50 - 60 tusen. Men for å være ærlig: en Vega uten mast er trolig dårlig forretning. Som regel er motorene i disse båtene modne for utskifting, og bare det er en investering som overgår markedsprisen på disse båtene. Utgifter til rigg i tillegg er ikke verdt det etter min oppfattning. Da er det langt mere lønnsomt å kjøpe en komplett båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Da er det langt mere lønnsomt å kjøpe en komplett båt. Men ikke fult så morsomt Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sofaseileren Svart 18.August.2012 Link til dette innlegget Svart 18.August.2012 Forstår hva du mener Jawik. Men om man først skulle ha ny rigg til en Vega, så må det jo være langt mere morsomt ( og rimelig ) og feks sette en Djunkerigg på den? I og med at den for å være ærlig har kryssegenskaper i likhet med noe som rauter og leverer råvarer til Tine, ( har selv eid en Vega, og liker båten, men rett skal være rett....) så burde ikke en djunkerigg innebære noen større ulemper på båten, bare fordeler, og man ville fått en orginal båt, med rigg dere kan snekre sammen selv... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 19.August.2012 Link til dette innlegget Svart 19.August.2012 (redigert) Enig! Og det er jo mange riggalternativer som kan prøves ut dersom en er noe fingernem uten femti tommeltotter Overtok en Albin Singoalla 34 i år og ny rigg kommer nok på lista når jeg får tid og anledning. Utgangspunktet mitt for å overta denne kan virke helt sprøtt for de fleste "båtgalninger". Skroget kan fint bygges om til en trimaran med enkle midler og da har en mye moro med på kjøpet Men muligens Singoen beholdes slik den er siden jeg trekker på årene nå. Fartspotensialet som ligger i en "Singo Trimaran" kan være spennende å utforske. Redigert 19.August.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Seilaren Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 så burde ikke en djunkerigg innebære noen større ulemper på båten, bare fordeler, og man ville fått en orginal båt, med rigg dere kan snekre sammen selv... Som inspirasjon ligger det en Alo Mikkel på Sølyst i Stavanger Seilforening som er djunkerrigget... Ser jo ikke pent ut, men ser morsomt ut da.. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Akvanauten Svart 22.August.2012 Link til dette innlegget Svart 22.August.2012 Pent og pent. Det kommer vel an på øyet som ser. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Free Lillehammer Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Som inspirasjon ligger det en Alo Mikkel på Sølyst i Stavanger Seilforening som er djunkerrigget... Ser jo ikke pent ut, men ser morsomt ut da.. Mener vi så den båten under tall ship's i Stavanger i fjor rett før hele flåten gitt til havs. Høstet mange kommentarer på SS Sørlandet. Er ellers imponert over at dere orker all denne mekkingen på båtene deres, karer. Mekketid = landligge. Har båt for egen del for å være mest på sjøen når jeg har ledig tid... Sitér dette innlegget Link to post
Akvanauten Svart 23.August.2012 Link til dette innlegget Svart 23.August.2012 Mener vi så den båten under tall ship's i Stavanger i fjor rett før hele flåten gitt til havs. Høstet mange kommentarer på SS Sørlandet. Er ellers imponert over at dere orker all denne mekkingen på båtene deres, karer. Mekketid = landligge. Har båt for egen del for å være mest på sjøen når jeg har ledig tid... Jeg liker faktisk å jobbe i båten. Da får jeg brukt hendene og kreativiteten, samt skravlet med likesinnede. Seiling er kun for å teste ut de nye løsningne. Derfor er også selvstyring er must. Jeg liker ikke å være bundet til rorkulten. Jeg vil heller kunne gå rundt og fikse og tenke. Seiling er jo egentlig litt kjedelig. Hver sin lyst. Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Free Lillehammer Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Seiling er jo egentlig litt kjedelig. Hver sin lyst. He, he, enkelte av oss er enkle nok til å trives leeeenge med den noe monotone enfoldigheten. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 24.August.2012 Link til dette innlegget Svart 24.August.2012 Synes det er synd at eiere som kjøper eldre seilbåter ikke har forsikret båten mot riggskader. Jeg syns jeg møter flere å flere som klager over hvor dyr riggen er etter at de har fått problemer. Kjøper man seg seilbåt faller verdien på båten som en stein hvis riggen ikke er tistede. Å sjekke forsikringsvilkårene når det gjelder skade på rigg og seil er viktig da det er den mest vanlige skaden på seilbåter. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.