Jump to content

Albin Vega; Ny rigg?

Lord Nelson

Recommended Posts

Tusen takk for velkomst og gode svar! Jeg skal gå nøye igjennom alle svarene når jeg kommer hjem fra jobb, men for å klarere situasjonen kan jeg komme med litt utfyllende informasjon.

Etter et seilas rundt sørlandet ble jeg observant på førnevnt båt, og i samråd med tre kamerater vurderer jeg hvorvidt dette er noe å satse på som et hobbyprosjekt. Jeg registrerer at den engelske vegaklubben selger stående rigg forholdsvis billig (£475 lenke) men jeg har ingen erfaring i forhold til import. Vet dere hvordan en eventuell import blir, og hvilke kostnader jeg kan påregne i forbindelse med dette?

stående rigg et stag mens en mast fortsatt er en mast!

Mnei. Stående rigg er alt som er fast for å bære seilene. Mast, stag, salingshorn, gennakerpeke, vant osv.

I motsetning til løpende rigg som er fall, reveliner, skjøter og trimliner.

Til sak, hva er egentlig problemet her? Mangler riggen helt, eller er det snakk om mastebrekk? I så tilfelle må det jo være en bedre løsning å kjøpe et mastemne for deretter å flytte over resten av riggen.

Nok en gang takk for gode svar og rask respons. Etter å ha gjort en del research kan jeg melde at tilbudet fra den engelske vegaklubben ikke inkluderte selve masten. Jeg har forhørt meg med tilsvarende vegaklubber i både norge og sverige, men ingen hverken formidler vegamaster eller kjenner til andre som gjør det. Faktisk hadde ingen av de vært borti knekt mast på vega før. Jeg har siden forhørt meg med både Seldén og Akvanauten (som forøvrig var svært hyggelig og behjelpelig), og selv om jeg ikke har fått prisoverslag fra Akvanauten ennå, er det mye som tyder på at operasjonen vil ligge på rundt 50 000. Da har man plutselig en mast som koster dobbelt så mye som båten.

Vi overveide mulighetene for reparasjon, men etter å ha snakket med både Ship-Shape og West Coast Yachting i Stavanger, virker det som om dette aldri vil gi en fullgod løsning. Som dere kanskje forstår har vi slått fra oss båten og er tilbake i leteprosessen.

Her er forøvrig den omtalte båten.

Hei

Ligger en på blocket.se med defekt motor man kan få billig, kan nok prutes litt til:

http://www.blocket.se/goteborg/Albin_Vega_41358453.htm?ca=9&w=3

Vet ikke om det er samme mastefeste, men dere kan sikkert få solgt seilene som blir til overs for noen tusenlapper, så blir jo ikke så altfor dyrt.

Men kan være enig i at det er et litt stort prosjekt å sette i gang med:)

Fordelen med mast til en Vega er at masten er relativt lav. Det gjør at om du har tid og litt flaks, kan du komme over en brukket mast fra en større båt, og bruke største mastestykket som utgangspunkt.

Jeg forbereder å rigge om min båt fra sloop til ketch, og kom over en brukket mast med vant og strekkfisker, til samme prisen av en ny strekkfisk. Litt penger i å tilpasse vanteme blir det, men skulle jeg kjøpt dette ferdig nytt ville prisen trolig blitt 50 - 60 tusen.

Men for å være ærlig: en Vega uten mast er trolig dårlig forretning. Som regel er motorene i disse båtene modne for utskifting, og bare det er en investering som overgår markedsprisen på disse båtene.

Utgifter til rigg i tillegg er ikke verdt det etter min oppfattning. Da er det langt mere lønnsomt å kjøpe en komplett båt.

Forstår hva du mener Jawik. Men om man først skulle ha ny rigg til en Vega, så må det jo være langt mere morsomt ( og rimelig ) og feks sette en Djunkerigg på den? I og med at den for å være ærlig har kryssegenskaper i likhet med noe som rauter og leverer råvarer til Tine, ( har selv eid en Vega, og liker båten, men rett skal være rett....) så burde ikke en djunkerigg innebære noen større ulemper på båten, bare fordeler, og man ville fått en orginal båt, med rigg dere kan snekre sammen selv...

Enig! Og det er jo mange riggalternativer som kan prøves ut dersom en er noe fingernem uten femti tommeltotter :wink:

Overtok en Albin Singoalla 34 i år og ny rigg kommer nok på lista når jeg får tid og anledning. Utgangspunktet mitt for å overta denne kan virke helt sprøtt for de fleste "båtgalninger". Skroget kan fint bygges om til en trimaran med enkle midler og da har en mye moro med på kjøpet :thumbsup:

Men muligens Singoen beholdes slik den er siden jeg trekker på årene nå.

Fartspotensialet som ligger i en "Singo Trimaran" kan være spennende å utforske.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

så burde ikke en djunkerigg innebære noen større ulemper på båten, bare fordeler, og man ville fått en orginal båt, med rigg dere kan snekre sammen selv...

Som inspirasjon ligger det en Alo Mikkel på Sølyst i Stavanger Seilforening som er djunkerrigget...

Ser jo ikke pent ut, men ser morsomt ut da.. :wink:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Som inspirasjon ligger det en Alo Mikkel på Sølyst i Stavanger Seilforening som er djunkerrigget...

Ser jo ikke pent ut, men ser morsomt ut da.. :wink:

Mener vi så den båten under tall ship's i Stavanger i fjor rett før hele flåten gitt til havs. Høstet mange kommentarer på SS Sørlandet.

Er ellers imponert over at dere orker all denne mekkingen på båtene deres, karer. Mekketid = landligge. Har båt for egen del for å være mest på sjøen når jeg har ledig tid...

Mener vi så den båten under tall ship's i Stavanger i fjor rett før hele flåten gitt til havs. Høstet mange kommentarer på SS Sørlandet.

Er ellers imponert over at dere orker all denne mekkingen på båtene deres, karer. Mekketid = landligge. Har båt for egen del for å være mest på sjøen når jeg har ledig tid...

Jeg liker faktisk å jobbe i båten. Da får jeg brukt hendene og kreativiteten, samt skravlet med likesinnede. Seiling er kun for å teste ut de nye løsningne. Derfor er også selvstyring er must. Jeg liker ikke å være bundet til rorkulten. Jeg vil heller kunne gå rundt og fikse og tenke. Seiling er jo egentlig litt kjedelig. Hver sin lyst.

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Synes det er synd at eiere som kjøper eldre seilbåter ikke har forsikret båten mot riggskader. Jeg syns jeg møter flere å flere som klager over hvor dyr riggen er etter at de har fått problemer. Kjøper man seg seilbåt faller verdien på båten som en stein hvis riggen ikke er tistede. Å sjekke forsikringsvilkårene når det gjelder skade på rigg og seil er viktig da det er den mest vanlige skaden på seilbåter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...