Homer Startet 8.August.2012 Link til dette innlegget Startet 8.August.2012 Hei I løpet av sesongen 2012 har jeg solgt to båter, en eldre seilbåt og en nyere skjærgårdsjeep. Nå ligger jeg som gjedda i sivet og er klar til å slå til på en båt i høst. Jeg tenkte jeg ville dele noen erfaringer i fra finn, som jeg har fulgt med på nesten daglig i vår og sommer. Mitt salg 1) Jeg priset båtene mine til det jeg mente var relevant markedspris. Det er fort gjort å se igjennom hva prisen på sammenlignbare båter er. Dette er det kjøper gjør, og de har full oversikt. Jeg la meg rett på det jeg mente var en fair pris i forhold til markedet, (og her må man kanskje svelge noen kameler, for i dagens marked er det dessverre ikke det du selv mener båten er verdt) 2) Seilbåten var det stor interesse for. Her var båten klart finere enn endel av de andre ute, og jeg la meg på samem nivå som de fineste eksemplarene jeg sammenlikner meg med. Til min overraskelse ble den solgt etter 4 dager, til første som så på den. Noen andre kom for å se på den rett etter closing, de indikerte at de også ville slått til. 3) Skjærgårdsjeepen tok det ca 5 uker å få solgt, Den ble solgt til nr to som kom og så på den. 4) Prisen du oppgir er på ingen måte ferdig prutet. Jeg måtte ned 10% på begge båtene ut i fra prissettingen i 1), i forhandlingsrunden etter at båtene er vist. 5) Jeg fikk kun ett skambud som jeg høflig avviste. Det var iofs et høflig skambud, som påpekte at både han og jeg visste at båten var verdt vesentlig mer, men at da ble jeg i alle fall kvitt den. Skambudet var på 70 % av prisforlangende i 1). Alle snakker om skambud, jeg var overrasket over at jeg ikke fikk flere. 6) Mine kjøpere var opptatt av det samme som meg - de skulle betale det båten var verdt. Det var også det jeg skulle ha. Det var skikkelige folk, og jeg møtte ikke på noen "røvere". Det ene oppgjøret var i bankremisse, en komplisert prosess, hvor finner men en bankfilial nå for tiden, og når er den åpen? I det andre oppgjøret overførte kjøper kjøpssum på bankkonto før han hentet ut båten, etter å ha betalt 10 % i cash ved kontraktinngåelse. Det var greit for begge parter, og vi stolte på hverandre. 7) Jeg kunne kanskje vært litt tøffere i forhandlingene, men for meg var det viktigste å frigjøre kapital og båtplass til ny båt denne sesongen. Det var derfor viktigere for meg å få et salg enn å lande på 8 % pruting i stedet for 10 % Mitt søk for kjøp Jeg har bestemt meg for å gå for en daycruiser noen år før jeg er tilbake på seilbåt, og i dette markedet er det overraskende høy stillestand. Tilbudet er stort, etterspørselen er moderat. Jeg følger først og fremst med på anerkjente merker som Askeladden, Yamarin, Uttern etc i "moderat" prisklasse, noe jeg trodde var relativt høy omløpshastighet på. Det overrasker meg at det er såpass stille på disse båtene, og tør nesten ikke tenke på hvilke priser du må ned på for å få solgt "ukurante" merker. Prisene på båtene over er jevnt over blitt satt ned med 10 % i fra våren til over sommeren. Jeg forventer at det går ytterligere ned. Samtidig tror jeg tror mange vrir seg hjemme og kanskje har nådd en smertegrense og heller prøver igjen neste år. Jeg ser at mange ikke gjør hjemmeleksen sin i forhold til pris, og legger ut "høstpris" som var høyere enn båtene ble lagt ut for på starten av sesongen. De fleste korrigerer raskt ned 5-10 %. Noen andre erfaringer, a) Mange bilder og relevante tekster er viktige. Det er så mange båter ute nå. og så mye å velge mellom. Dersom du ikke differensierer deg geografisk, dvs at kjøper bor rett i nærheten og det er praktisk blir du ikke vurdert derom du legger opp ett katalogbilde eller slurver med teksten b) Du får voldsomt mange treff, og overraskene mange mottar e-post på annonsen. Mange lagrer også båten. Uten at dette nødvendigvis betyr noe. Jeg tro finn-surfing er en svært utbredt hobby. Det hadde vært interessant å hørt andres erfaringer rundt kjøp og salg denne sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jeg hadde min båt for salg i vår. Jeg mente at min båt var et bra eksemplar av Agder 840. De fleste som så båten likte den.. Men derifra til å kjøpe var noe lenger.. De orda jeg hørte oftest var : hjem å tenke.. Eller, jeg må prøve å selge min båt først... Til slutt satte jeg prisen kraftig ned. Var billigst på finn. Da ble båten solgt. Når jeg da solgte fikk kjøper pruta mere, men enden på visa var at både kjøper og selger var fornøyde. Kjøper var fornøyd med billig båt. Selger var fornøyd, for endelig kunne han realisere båtdrømmen i to år... :-) har hatt kontakt med kjøper i etterkant og han er fornøyd, etter to mnd. Det betyr mye. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
fernanda Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Jeg solgte vår seilbåt for to år siden og måtte ned 4%. Var nok spesielt heldig med tidspunktet, da jeg har sett flere andre nå senere til både 20 og 30% lavere pris, mens båten var relativt like.. Jeg har lett lenge etter båt, og forsøkt å diskutere priser med flere aktuelle eier, men de fleste har hatt forhåpninger om fantasipriser. Det endte til slutt opp med en båt, som selger gikk relativt greit ned med over 23%, han hadde forsøkt i fjor med enda høyere pris, og i våres med lavere pris, som han til slutt gikk ytterligere ned på for å få et salg. Det hører med til historien, at han skulle flytte langt vekk og var lite lysten på å eie en båt langt unna... Min erfaring er at prisene generelt har gått kraftig ned på finn.no de par siste årene, men fortsatt er det mange som tror fantasipriser fremdeles gjelder. Høflig pruting, tror jeg er rett medisin. Skambud kan også brukes, men da med list og lempe, så en ikke fornermer selger. Mange har et nærmest kjærlighetsforhold til båten, og da er det liten vits i å fornærme vedkommende. Uansett spennende å være kjøper nå, dersom en allerede har solgt og har pengene klare. Med flere litt rufsete somre bak seg og høsten i anmars, tror jeg mange selgere er mer enn møre nok nå... Lykke til! Fernanda Redigert 9.August.2012 av fernanda (see edit history) Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Det var veldig gøy å være kjøper.. Desverre var jeg ikke i den situasjonen mere enn 12 timer før selger aksepterte mitt bud. Det ble lagt inn 10 min etter jeg muntlig solgte min agder.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jeg var i salgssituasjon i 2010. Solgte en uttern d55 med 120 diesel fra 2006 med henger. La oss i øvre prisleie, men under de båtene som hadde fantasipriser. -de er forøvrig ikke solgt enda og ligger enda ute. Mange treff, noen meget lave bud usett, og to på visning. En som tydeligvis ikke var ute etter å kjøpe, bare en tur med båt. To unge karer så på båten, spleiset med lån på bolig og dro med båten uten henger med minus i prisen. Til høsten ville de kjøpe hengeren og da endte det med totalsum på prisforlangende. dette var eneste uttern med diesel til salgs her i fylket. Jeg tror mye handler å treffe rett kjøper. Rett kjøper, som har penger tilgjengelig og kombinert med kjøpelysten på topp og begrenset utvalg. I år var var det jeg som var kjøper. Aktuelle seilbåter var i størrelsen opp til 30 fot fra 70 og 80 tallet. Begynte i februar og var stresset. Lite utvalg her i distriktet og geografiske begrensninger mtp havstrekk gjør markedet spesielt, etter mitt skjønn. Så på noen begredelige båter med gamle motorer til veldige priser. Endre med å kjøpe en båt som prismessig lå lavt i forhold til andre sammenlignbare båter. Fikk god tid til å vurdere og gav bud med forbehold. Fant nye feil før overtagelse og et realt avslag. Prismessig havnet vi på 2/3 del av utropspris i 2011 og halve prisen fra da selger kjøpte den i 2005. Den gang var motoren ett år gammel. Selger ville selge og bli kvitt båten. Tilsvarende båter på finn her i fylket har ligge ute siden i vår og ikke blitt solgt, selv med prisjustering. Snakket med noen seilere de siste helgene. Noen har lyst til å selge og kjøpe større, men er redd de ikke får igjen det de gav for båten for noen år siden eller for arbeidet som er lagt ned. Faktisk er den noen som har sagt at de heller beholder det de har og kjøper ny båt for å avvente salg til at markedet tar seg opp. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jeg var i salgssituasjon i 2010. Solgte en uttern d55 med 120 diesel fra 2006 med henger. Sikker på det ikke var i 2009? Jeg mener å huske det var en slik til salgs på Tørla den tiden jeg kjøpte Bellaen min, det var sommeren 2009. Da vurderte jeg faktisk båten din, men ble frarådet diesel/hekkagregat på en sånn type båt, og det er jeg igrunn enig i idag... Jeg solgte forøvrig Bellaen i vår. La opp til at kjøper fikk prute 10-15K og det gikk vel to uker eller noe sånt før den var solgt. Kjøpte så Viknesen, og betalte iallefall under det alle tilsvarende ligger ute for nå. Det var en liten prisforhandlingsrunde, men vi ble da enig til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 (redigert) Solgte i juli i år en Apollo 30, var i tvil om jeg skulle legge den ut for salg eller ikke da jeg var i den tro at det ikke var mulig å selge. Hev den nå ut på finn.no og la som vanlig litt arbeid ned i selve annonsen og bildene i denne. Bestilte også ekstra profilering av annonsen på finn.no. Etter tre uker på finn var status dette: Annonsen er vist 3 489 ganger, sendt til 131 e-postmottakere og lagret av 37 brukere. Første to ukene var det en del henvendelser men ingen endte opp i visning av båten, uke tre (uka før jeg skulle på ferie) meldt tre interessenter seg og jeg avtalte 3 visninger. Etter andre visning var båten solgt til 8% under prisantydning. Kontrakt ble skrevet dagen etter og penger overført med nettbank der og da. Jeg klargjorde båten for henting før jeg reiste på ferie og den ble hentet uka etter. Salgspris var en pris jeg var fornøyd med men noe lavere en tilsvarende båter lå for på finn.no Min konklusjon, det er kjøpere der ute om prisen er rett . Redigert 9.August.2012 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
S/Y Emma Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Eg er no i marknaden for å oppgradere båt, og skal då både selge og kjøpe. Sjølv reknar eg med å få att kanskje 40% av det eg kjøpte båten for for 3,5 år sidan. Er no på jakt etter ein Bavaria 38. Ein var selt før eg rakk å reagere (låg ute for 550.000). Resten av båtane er litt for høgt prisa for vårt budsjett, så vi får berre vente til rette båten eller selgaren dukkar opp... Nokon som har ein Bav 38 til sals? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
SF Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 60% verditap på 3,5 år det var da voldsomt. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Eureka Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Sikker på det ikke var i 2009? Jeg mener å huske det var en slik til salgs på Tørla den tiden jeg kjøpte Bellaen min, det var sommeren 2009. Da vurderte jeg faktisk båten din, men ble frarådet diesel/hekkagregat på en sånn type båt, og det er jeg igrunn enig i idag... det stemmer det. den ble første gang lagt ut i 2009, med en telefonhenvendelse. lot den stå i garasjen den sesongen siden det ble kjøpt en annen båt i -09. ble lagt ut igjen i 2010 og solgt. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 det stemmer det. Godt og høre, Da er ikke hjernesvinnet mitt helt totalt:) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Jeg tipper det er mange som vil selge til 10-20% under pris i annonse. Hvorfor legges ikke da båten ut til den prisen du er interessert i å selge for? Skriv ferdig prutet så vet kjøper hva han skal forholde seg til. Da slipper du de som vil se på båten og legge inn skambud langt under det du vil akseptere. Med en lav pris vil du få flere som er seriøst interessert og det er lettere å få folk til å strekke seg litt lenger etter å ha vært i båten og blitt "forelsket". Med en høy pris klikker folk fort videre på finn. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 9.August.2012 Link til dette innlegget Svart 9.August.2012 Kjøpt og solgt seilbåt med ca 15-20% ned ut fra utropspris :) Sitér dette innlegget Link to post
Vilma Benita Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg tipper det er mange som vil selge til 10-20% under pris i annonse. Hvorfor legges ikke da båten ut til den prisen du er interessert i å selge for? Skriv ferdig prutet så vet kjøper hva han skal forholde seg til. Er det bare jeg som blir litt provosert av annonser med "ferdig prutet"? Jeg synes det fremstår litt som et ensidig forsøk fra selger på å diktere prisen, når normen er at man fremkommer til den i fellesskap (pruting). Med en eldre båt er det jo umulig å vurdere om en pris er fair bare basert på annonsen, og hvis selger er urokkelig på prisen risikerer man å kaste bort tiden ved en befaring. Samtidig er det vanskelig for selger å vurdere riktig pris, hvor stor interesse båten får vil jo ofte styre hvor langt man lar seg prute ned. Sitér dette innlegget Mvh,SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder) Link to post
KongKing Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg synes "ferdig prutet" er veldig greit. Det er jo selgeren som dikterer prisen. Du som kjøper må jo godtta selgers pris? Det at det står "ferdig prutet" i annonsen er en beskjed til kjøper om at det IKKE er aktuellt å gå ned 10-20% på den prisen som er oppgitt. Man kan sikkert finne andre formuleringer enn "ferdig prutet", men for meg er det helt ok og jeg har selv brukt det ved salg av båt. Kjøperen prøvde å prute, men jeg sa at det var det ikke anledning til. Det var flere som var interessert i båten siden jeg la den ut til en bra og riktig pris. Han kjøpte båten uten pruting. Jeg ser ikke poenget med å legge ut en båt til salg med 20% høyere pris enn det man er villig til å selge for. Mulig man tror på julenissen og håper på en "idiot" som betaler overpris? Men de kommer jo sjelden... poenget mitt er at det må da være bedre å legge seg nær det nivået som er minsteprisen man skal ha. Så får heller den aktuelle kjøperen vurdere båten og ikke få muligheten til å prute så mye. KK Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 "Jeg synes det fremstår litt som et ensidig forsøk fra selger på å diktere prisen" Mulig eg misforstår utsagnet her, - men det må då vel vera selgjar sin fulle rett å diktera salgspris viss han ynskjer å gjera det slik..? Eg tenkjer at kjøpar bør på ein høfleg måte spørja om selgjar er open for bud under oppsett pris, før ev. bud vert gjeve. ( når ikkje annonseteksten tilseier at bud er ok ) Er ikkje selgjar interessert i lavare bud bør kjøpar forhalda seg til det.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Ferdig pruttet = uaktuell med mindre prisen er fantastisk sett med kjøpers øyne Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
KongKing Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Ferdig pruttet = uaktuell med mindre prisen er fantastisk sett med kjøpers øyne Poenget med å skrive "ferdig prutet" er jo å vise at prisen er omtrent det som aksepteres fra selger. Og at man kan fire 10-20 000 på en båt til en halv mill går sikkert, men ikke 100 000. Skjønner ikke hvorfor folk blir "provosert" av at det står ferdig prutet. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Vel, hvis de blir "provosert" av det så er det uansett ikke så lurt å bruke denne ordlyden etter mitt syn. Jeg blir ikke "provosert" av en slik ordlyd selv, men hopper bare til neste annonse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Oteren Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Jeg blir ikke "provosert" av en slik ordlyd selv, men hopper bare til neste annonse. Forutsetter vel at det finnes mange tilsvarende båter. Er en på jakt etter en bestemt type båt er ikke alltid gode eksemplarer mange. Når vi kjøpte siste båt var innbytte + tilleggsutstyr+ nedsatt pris= riktig båt for oss. I ettertid har det ikke vært mange tilsvarende sportscruisere til salgs. Men enig i at ferdig prutet ikke er et spesielt godt salgstriks. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Kjøpte båt i år med 20% avslag etter 1-2 måneder med finn surfing. La inn noen bud i den perioden, hadde penger og kunne hentet båten på dagen. Vel, de fleste av dem ligger ute enda, og noen ligger til under budene jeg la inn.... Ferdig prutet er et godt salgstriks... Finn.no tjener millioner på slike annonser hvert år... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Det dummeste jeg ser er "vurderes solgt". Særlig hvis du ser at selger reduserer prisen etter to uker uten salg:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.