Jump to content

Volvo MD 21A stopper når det passer litt dårlig

avmønstret5

Recommended Posts

Jeg har en Sandvik 28 med en Volvo MD21A som "vokter" båtplassen vår mens vi er borte. Vi bruker den ikke ofte, og jeg har derfor ikke engasjert meg mye i motoren da den har fungert helt greit inntil for kort tid siden.

Nå har den tendens til å stoppe på dorgefart (ca 1000 o/min) og uheldigvis også når vi slakker ned for å gå til kai og tar bakover. Det er tidspunktet en ikke ønsker stopp, men det har heldigvis gått skadefritt hittil. Tomgangen er på foreskreven 650 o/min. Jeg har ikke skiftet br.stoff filter, men de skulle være skiftet da jeg overtok båten, og den har gått få timer etter det. Har dobbel vannavskiller, de er tappet og har ikke sett noe uhumskheter.

Takker på gode tips til videre åtgjerder.

Hmmm..her var ikke mye respons. Og jeg som trodde denne motoren var en klassiker i snekker ?

Hei. Jeg vet jo ikke om du har rør eller slanger til brennstoff systemet ditt. Er det slanger kan jo disse kansje være litt morken slik at du får luft inn i systemet ditt. Ellers ville jeg jo først og fremst byttet filter slik som andre også anbefaler. Har nettop byttet ut en slik motor i båten min mot en noe større og nyere Yanmar.

Var veldig fornøyd med motoren, men litt knotete plasering av sjøvannspumpa og brennstoffiltret på motoren. Håper du finner feilen. Skulle det være dieselpumpa har jeg en liggende som du kan få overta,

Mvh

spilli

Lag til en kanne på 4-5 liter og bruk denne som tank. Denne kobler du rett inn på dieselpumpa med en ny slange, da eliminerer du filter og slanger.

Er feilen der fremdeles, ja da vet du at feilen ligger på motoren. Forsvinner feilen, da vet du at problemet ligger i tank/filter/slanger.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...