avmønstret5 Startet 9.August.2012 Del på Facebook Startet 9.August.2012 Jeg har en Sandvik 28 med en Volvo MD21A som "vokter" båtplassen vår mens vi er borte. Vi bruker den ikke ofte, og jeg har derfor ikke engasjert meg mye i motoren da den har fungert helt greit inntil for kort tid siden. Nå har den tendens til å stoppe på dorgefart (ca 1000 o/min) og uheldigvis også når vi slakker ned for å gå til kai og tar bakover. Det er tidspunktet en ikke ønsker stopp, men det har heldigvis gått skadefritt hittil. Tomgangen er på foreskreven 650 o/min. Jeg har ikke skiftet br.stoff filter, men de skulle være skiftet da jeg overtok båten, og den har gått få timer etter det. Har dobbel vannavskiller, de er tappet og har ikke sett noe uhumskheter. Takker på gode tips til videre åtgjerder. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Brennstoffilteret har ingen "tidsbegrensning" sånn sett, det kan gå tett på 5 minutter like lett som på 5 år, ved f.eks. forurenset brennolje. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Ja det er klart, og jeg vil gå over hele br.systemet, men jeg er også ute etter erfaringer fra mulig andre grunner, f.eks, br.pumpe. Jeg har bare fylt tanken fra kanne via trakt m/sil fra bilpumpe, så muligheten for forurenset diesel er relativt små. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Hmmm..her var ikke mye respons. Og jeg som trodde denne motoren var en klassiker i snekker ? Sitér dette innlegget Link to post
spilli Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Hmmm..her var ikke mye respons. Og jeg som trodde denne motoren var en klassiker i snekker ? Hei. Jeg vet jo ikke om du har rør eller slanger til brennstoff systemet ditt. Er det slanger kan jo disse kansje være litt morken slik at du får luft inn i systemet ditt. Ellers ville jeg jo først og fremst byttet filter slik som andre også anbefaler. Har nettop byttet ut en slik motor i båten min mot en noe større og nyere Yanmar. Var veldig fornøyd med motoren, men litt knotete plasering av sjøvannspumpa og brennstoffiltret på motoren. Håper du finner feilen. Skulle det være dieselpumpa har jeg en liggende som du kan få overta, Mvh spilli Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Takk for det, tar en sjekk i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Lag til en kanne på 4-5 liter og bruk denne som tank. Denne kobler du rett inn på dieselpumpa med en ny slange, da eliminerer du filter og slanger. Er feilen der fremdeles, ja da vet du at feilen ligger på motoren. Forsvinner feilen, da vet du at problemet ligger i tank/filter/slanger. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Godt tips, takk for det Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 (redigert) Fikk du testet dyser og reg. ventil klaringer i fjor? Kanne tipset du fikk er smart. Høres ut som marepumpa ikke får eller leverer nok på sakte fart. Sjekk filteret i matepumpa. Tynnere pakning på matepumpa hvis armen er slitt. Redigert 10.August.2012 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
avmønstret5 Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 (redigert) Takk til deg Roger. Nå har jeg skiftet alle filter, det ser i alle fall bedre ut. Vi snakkes, hils. Redigert 10.August.2012 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.