Helge78 Startet 9.August.2012 Del på Facebook Startet 9.August.2012 Har noen av dere erfaringer med hvilken henger som kan passe til å frakte ein 2001 modell Bayliner 2655 med. Trur den veier ca 2,7 tonn. Helge Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 24.August.2012 Del på Facebook Svart 24.August.2012 Har noen av dere erfaringer med hvilken henger som kan passe til å frakte ein 2001 modell Bayliner 2655 med. Trur den veier ca 2,7 tonn. Helge Om du skal ut på veien med den så må du skaffe deg en av disse magiske hengerene som krymper båten ned i lovelig størrelse :p 2655 fra 2001 er vel neste 290 bred om jeg ikke tar helt feil... Sitér dette innlegget Link to post
fjord bris Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Har noen av dere erfaringer med hvilken henger som kan passe til å frakte ein 2001 modell Bayliner 2655 med. Trur den veier ca 2,7 tonn. Helge Om bredden er 290; Lukter "Bred Last" skilt i fronten og gule saftblandere på taket på en lastebil da.... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 (redigert) Har ikke Svela noen digre hengere med en haug med kjørruller? Blir litt av et vogntog i hvert fall, men som nevnt - litt vell bred for norske veier. Dog neppe noe veldig stort problem om du holder deg unna små sideveier... Og om du ikke blir stoppet. 2,55 er vel maks-maks-bredde, derfra er det vel bred last skilt, blinkende lys utenfor rushtid (med mindre det er en kjølehenger - da er maks 2,60 ). Husker ikke neste grense, men da er det følgebil i tillegg før det til slutt er så bredt at du må avtale med lokal politimyndighet, ha eskorte osv. Trailere og store busser er vel nærmere 3 meter bred er de ikke? Som regel relativt god plass når man møter dem. Edit: Måtte sjekke Svela, og hengerene B35XL og B35MAX takler fra 2.600kg og oppover, men synes jeg ser båten som egentlig passer B35XL.. 27 fot og ikke bredere enn 212cm!? Båt skal jo ikke være bredere enn hengeren? Redigert 26.August.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ashfirelate Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Trailere og store busser er vel nærmere 3 meter bred er de ikke? Som regel relativt god plass når man møter dem. Trailere (går utifra du mener vogntog og semier) og store busser er ikke bredere en 255. Noen brannbiler, bergingsbiler og diverse mobilkraner etc er vel 3 meter. Men disse er registrert som motorredskap og går under andre regler... Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Interessant, så feil kan man ta! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Du må jo uansett ha lastebil for å dra 2,7 tonn+henger. totalvekten blir jo 4-4,5 tonn for bil+båt+henger avhengi av hvilken bil du har. Det er vel få personbiler som har 3 tonns hengerkapasitet. Vi har en Tyssehenger til vår Askeladden som er 2,50 på hjulene. Da merker man lett at vegskuldrene i Norge stort sett er fraværende! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det finnes flere biler med tillatt hengervekt på 3500kg f.eks. Mercedes GL. Problemet er bredden. Er ikke sikker på om du kan få disp. på breddebegrensing på personbilhenger men på lastebilhenger kan du få det. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 det er vel totalvekt som er interessant.. finnes mange biler som kan trekke 2-3 tonn, men om du har lov til å kjøre det er en helt annen sak. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
chrisrik Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 det er vel totalvekt som er interessant.. finnes mange biler som kan trekke 2-3 tonn, men om du har lov til å kjøre det er en helt annen sak. Så lenge man har BE så er det vel greit? Gitt at bil kan trekke hengeren, og hengeren kan laste båten? Dvs. Mercedes GL som nevnt over med vekt på si 2,5 t og henger 3,5t er totalt 6 tonn er ikke noe stress.. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
-morten- Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 ja med BE er det ingen problemer. Her til lands er det ikke mange som drar store båter fordi dem er for brede. Mange Amerikanske båter er 250 brede fordi om dem er 25-27 fot for netopp å kunne trailes.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mouche Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Hva blir realistisk totalvekt på det hele iberegnet båt med tilbehør og utstyr og bensin på tanken og vekten av henger osv når man leser av skalaen på vekten på veiestasjonen? Så vidt jeg vet opererer ikke loven, eller dens kontrollører med noe cirka eller omtrentlig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er realistisk å ha ca. 1/4 tank bensin, tom vann- og septiktank, dregg, fendere, tauverk og litt vester, varme klær og håndklær og sånt i båten når du drar den på henger. La oss da si at du kan ha inntil 600 kg henger..... Så tung er den ikke. Men båten er fortsatt en halvmeter for bred og sånne hengere koster endel så hva lurer vi på egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 som nevnt, mange biler drar 3500kg, har selv eid 3-4 før, og har også en nå, så det er ikke noe problem å oppdrive. Få veid båten, så ser du nøyaktig, følgebil/disp er ikke så vanskelig å få til heller om du må det. Vei henger, dra båten på henger, vei ekvipasjen er absolutt en mulighet, de fleste har en vekt i nærheten man kan kjøre innom. Du finner da ut om du MÅ tømme tanker helt osv, men ville uansett gjort det i en grad, jo lettere slep, jo bedre. Jeg har selv trailet 30 fots amerikansk båt i endel år før, gikk finfint det, er først senere år at jeg har fått for tung båt og det er umulig. tips er å bruke den trekkbilen som er størst/tyngst, og med lengst akselavstand, hadde en landcruiser 2006 mod, og den var håpløs på store hengere. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Kjøp deg en brukt lastebilhenger som du setter prøveskilt på. Alliér deg først med en lastebilsjåfør som er villig til å trekke den. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er ikke tilatt med last, på hengere med prøveskilter. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ble litt nyskjerrig på hvorfor du synes en 2006 landcruiser er håpløs på store hengere? Er vel godkjent for 2700kg? Nå har ikke jeg så stor bått (24 for og ca 1500 kg totalt). Det er hvertfall ikke noe stress :-) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Terrengbiler blir veldig ustabile med tung henger. Kort akselavstand, mykt fjæroppsett, høye hjul, høyt tyngdepunkt gjør tilsammen at slike biler ofte har utrygge kjøreegenskaper og det blir veldig merkbart med tung henger, dette har ingen ting med hva den er godkjent for. ESP kan i visse tilfeller gjøre vondt værre og derfor har noen biler nå eget tilhengerprogram på ESP systemet. Redigert 27.August.2012 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge78 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ser det blei mange kommentarer her etterhvert ja, og ser at eg skulle lagt til noen opplysningere. Min Bayliner 2655 fra 1999 er 259cm bred. at noen skrev 290 lenger oppe kommer nok av at denne båten er laget i smal og bred utgave. Når det kommer til sertivikat så er ikkje det et tema da førerkortet mitt har disse bokstavene: ABECEDEMST Og finne ein bil som klarer å dra 3500 kilo noen kilometer fra havna skal ein alltid klare, men vurdere bruk av gårdens traktor i stede om nødvendig. Men ser vel kun at ein person har kommt opp med forslag om Svela henger, som eg også synes er smal med sine ussle 212 bredde. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det forandrer saken. Store Amerikanske båthengere klarer dette fint. Jeg trodde 254 cm (100") var maksbredden på trailbare amerikanske båter, men mulig jeg tar noen cm feil. Du kan jo se på eBay om noen har henger til akkurat din båt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ble litt nyskjerrig på hvorfor du synes en 2006 landcruiser er håpløs på store hengere? Er vel godkjent for 2700kg? Nå har ikke jeg så stor bått (24 for og ca 1500 kg totalt). Det er hvertfall ikke noe stress :-) Hei, det meste dieseldahl skriver under, er riktig. Landcruisern er VELDIG kort, faktisk kortere enn en bmw 5 serie! med sine 473cm, og kort akselavstand er den utmerket offroad og veldig praktisk bybil, men den er høy og vinglete, og blir i stor grad styrt av hengern, min 30 foter bak den var veldig uggen i 70-80kmh allerede i sving. Landcruisern er også en anelse lett, at den er motorsvak også teller heller ikke positivt inn, men ikke største problemet. Byttet den inn i en GL420cdi, den er 50cm lenger (lenger enn en bmw 7 serie) og var ca 4-500kg tyngre også, var dramatisk forskjell i samme båt/henger og følelsen. Kjører også mye bilhenger, og var stor forskjell her allerede på liten 1200kg løpsbil + egenvekt henger. Dette reflekterer seg i at GL var rata 3500kg, og min LC med "trekkepakka" jeg hjadde var vel 2800 eller 3100kg? husker ikke i farten. Ellers kan jeg anbefale merca, men vær obs på rusten.... etter 3 år måtte alt av dører skiftes, inkludert bakluke... veldig avsporing, men som de sier her, lån en bil, bestikk en kompis osv, jeg har selv hjulpet gode venner med sine eventyr, så du får sikkert lurt noen du også, kjør på! :) Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Ser det blei mange kommentarer her etterhvert ja, og ser at eg skulle lagt til noen opplysningere. Min Bayliner 2655 fra 1999 er 259cm bred. at noen skrev 290 lenger oppe kommer nok av at denne båten er laget i smal og bred utgave. Når det kommer til sertivikat så er ikkje det et tema da førerkortet mitt har disse bokstavene: ABECEDEMST Og finne ein bil som klarer å dra 3500 kilo noen kilometer fra havna skal ein alltid klare, men vurdere bruk av gårdens traktor i stede om nødvendig. Men ser vel kun at ein person har kommt opp med forslag om Svela henger, som eg også synes er smal med sine ussle 212 bredde. Jeg nevnte at båten var nesten 290 bred, dette fordi du skrev det var en 2001 modell. Når du senere endrer dette til en 1999 modell, så sier det jo seg selv at bredden blir feil. Dette fordi det kom en ny modell i 2000/2001, denne var nesten 30 cm bredere en forgjengeren som gikk ut av produksjon i 2000. Har selv hatt bayliner, og selv om det er noen år siden jeg var inne på dette merket har jeg aldri hørt om flere breddevarrianter på Bayliner sine modeller. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.