Jump to content

Hvor handle propan-rør?

nordan family 27

Recommended Posts

Mulig dette er selvfølgelig, men jeg har aldri tenkt på det. Åpnet en side i båten i dag, og så at røret som leder gassen fra kassa akter og frem til byssa hadde et stykke på et par meter hvor den knapt hang sammen og burde vært skiftet for mange år siden. Er vel kobberrør vil jeg tro. 10 mm utvendig.

Tenktenå bare bytte et stykke på to-tre meter fra en eksisterende skjøt og forbi det ødelagte området. Skal vel helst være helt rør tvers igjennom båten, men det er festet så godt at jeg tror jeg nøyer med med et skjøtestykke.

tenkte vel å bruke en slik skruskjøt / koblingsstykke og ikke lodding.

Ser også at det kan være greit med helt stykke, men så langt jeg kan se er det allerede en skjøt underveis. Jeg kan absolutt klare å bytte ut et langt stykke slik at jeg ikke tilfører en ekstra skjøt, men jeg har egentlig tenkt til å nøye meg med kun å ta ut 2-3 meter. Da blir det liksom litt enklere, og sannsynligheten for at det gjøres i nær fremtid øker dramatisk.

Godt at det er lett å få tak i - da slipper jeg planlegging av innkjøp. Ser mitt rør var 10 mm utvendig, det Maritim opplyser er et rør på 8 mm, men ikke om det er utvendig eller innvendig, og et i tomme-størrelse. Usikker på hva som er samme størrelse. Kjører også forbi Maxbo på Skøyen, så jeg tror da at innkjøpet bør bli ganske greit om også dette er standard hos byggvarehusene.

Mulig dette er selvfølgelig, men jeg har aldri tenkt på det. Åpnet en side i båten i dag, og så at røret som leder gassen fra kassa akter og frem til byssa hadde et stykke på et par meter hvor den knapt hang sammen og burde vært skiftet for mange år siden. Er vel kobberrør vil jeg tro. 10 mm utvendig.

Hvis opplegget er i en så dårlig forfatning som du sier, er det UFORSVARLIG å bruke det.

Gassfyrt anlegg må ikke tas i bruk før det er kontrollert og tetthetsprøvet og installasjonsbevis utstedt, se § 12.

http://www.lovdata.n...31020-1580.html

http://www.lovdata.n...941005-0919.htm

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Status i dag: Maxbo har ikke. Maritim har ikke. Akrivmarin har ikke. Tess har ikke. Hydroscan har ikke. Tools har ikke. Ahlsell har, men vil ikke selge til meg som privatperson, men henviste meg til biltema. Biltema har stive 2 meters lengder, og myke 5 meterslengder, men hadde ikke støttehylser igjen.

Så kanskje biltema rett og slett er kurrant vare? Men når først vvs avdelingen Biltema har får jeg vel også sjekke ut en standard rørleggerforretning.

Skjønner at 10 mm, eller 3/8" som det antagelig er original (9,5mm), ikke er standard i dagens nye gassinstallasjoner hvor det brukes noe som tiøsvarer enten 7,9 mm eller 8,1 mm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...