arwild Startet 10.August.2012 Link til dette innlegget Startet 10.August.2012 hei har tenkt å kjøpe meg en rimelig båt av eldre modell på rundt 17-18 fot som jeg kan bygge om til pilothus båt ala Dolmøy 230 fisker. huset skal hovedsaklig bygges i glassfiber med walkaroud på ene siden og uten bakvegg på huset. spørsmålet er da vilke båter/skrog egner seg til ombygging? siden det er ståhøye under tak så blir vel det litt krøll med stabiliteten. har noen erfaring ellet tips til et sånt prosjekt? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Det blir jo en forholdsvis liten konstruksjon uten altfor stor vekt, litt innvirkning vil det jo ha på stabiliteten, men ikke så mye mer enn et par stående mannfolk, uansett ønsker du vel en slik type båt fordi den skal bli litt røft brukt, så ville gjort noen utregninger på dette under byggingen(stabilitetsberegninger er forholdsvis lett stoff å sette seg inn i, og mye god info å finne på nettet. Ang. båttype er det første jeg tenker Rana, har kjørt nyere Rana(rundt 20 fot?) i forbindelse med oljesanering etter "Full City" og var imponert over sjøegenskapene og stabiliteten. Denne ser ut som har liknende skrogtype, men har ikke direkte erfaring med den selv, så skal ikke si noe for sikkert: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36462301 Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bearded Beast Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 17 fot og mulig å gå fram på dørken forbi huset. Så bred 17 foter finner du ikkje eller så blir det huset i beste fall 50 cm bredt. Kor bredt det er fra fenderlist til fenderlist er ikkje interessant. Det er dørkbredden du må se på. Og båter i den størrelsen har i beste fall metern å gå på og du må ha minst 40cm dørkbredde bare til gangveien Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 øien har vel noe som er veldig bredt ifht lengden Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Et alternativ til å gå på siden vil være dør både fremme og bake, altså gjennomgang i styrehuset. Du vil og da få et mye romsligere styrehis en du kan oppnå med sidewalk løsningen, sidewalken tar slik jeg ser det bare opp plass da plassen ikke er brukbar til annet en nettopp walk Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Boatmek Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Boatmek skrev 1 minutt siden: Her er mitt styrehus heimelaget i alu på øien båt,funker heilt fint stabil fin båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 6.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2018 Ser veldig bra ut,har du målsatte tegninger til dette Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Boatmek skrev for 23 timer siden: Her er mitt styrehus heimelaget i alu på øien båt,funker heilt fint stabil fin båt:-) Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Har mål og mal om andre vil ha slikt hus passer øien ,sting,rana osv vidar 99629248 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Ser veldig bra ut.Tar kontakt ang tegninger.Blie huset tungt i alu Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 7.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2018 Huset er ca 120kg med vindu . litt div innredning som benk osv er jo litt vekt i. neste som skal inn er epbersprecher d2 Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Sendt deg ein IM Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 8.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2018 Et flott Windy skrog? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130113086 Sitér dette innlegget Link to post
Rodal Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Hvordan blir plassen med styrehus? Blir den liggende mot styrbord? Er det mulig og drive teine med et slikt rorhus? Er det en Øien 530? Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 9.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2018 Rodal skrev for 4 timer siden: Hvordan blir plassen med styrehus? Blir den liggende mot styrbord? Er det mulig og drive teine med et slikt rorhus? Er det en Øien 530? Det er ein øien 620,har 80cm passasje på barbord side . ja det går fint,skyvedør i siden fint når ein fisker å sitte under tak. Sitér dette innlegget Link to post
Rodal Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 Er du snill og sender noen bilder fra inni rorhuset? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2018 (redigert) Boatmek skrev On 7.10.2018 at 18.35: Her er mitt styrehus heimelaget i alu på øien båt,funker heilt fint stabil fin båt:-) Har leid div Øien til havfiske, tror den store vi har leid må være samme som din. Med fire voksne menn, fiskeutstyr og noe fisk har vi opplevd at den fyller seg via selvlenserne så vi ikke kunne bakke med båten osv. Hvordan er den faktiske/praktiske lastevnen når du har styrhus på 150kg, pluss div utstyr osv? Kan du feks ligge på bakk på tomgang i litt skvalpesjø uten å risikere å kjøre båten full av vann? Og hvor stor last tror du at du kan ta? Redigert 13.Oktober.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Boatmek Svart 16.Oktober.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2018 Pinkvin skrev On 13.10.2018 at 10.48: Har leid div Øien til havfiske, tror den store vi har leid må være samme som din. Med fire voksne menn, fiskeutstyr og noe fisk har vi opplevd at den fyller seg via selvlenserne så vi ikke kunne bakke med båten osv. Hvordan er den faktiske/praktiske lastevnen når du har styrhus på 150kg, pluss div utstyr osv? Kan du feks ligge på bakk på tomgang i litt skvalpesjø uten å risikere å kjøre båten full av vann? Og hvor stor last tror du at du kan ta? Tror det går heilt fint du får bering av vekta framme ,men det er jo klart at overdriv ein med vekt så kan det kanskje komme litt vatn inn bak,ikkje verre en å stenge ventil om det sjer. om ein vil ha hus på eller ikkje beror jo på bruken av båten, eg pendler ein del til jobb i tilleg til fisking. men er sjelden eg er fleire en 2 stk så det går fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.