Jump to content

Chilli i bunnstoff

joelle

Recommended Posts

Jeg hadde idag ett prat med en vedrørende bunnstoff og han fortalte meg om ett triks di brukte i Australia. Der kjøpte di den billigeste bånn stoffet di fikk tak på blandet i rikelige mengder med chilli pepper av den sterkeste sorten, og siden malte bunn med dette.

Utifra det han fortalte så var det alldrig noen begroing overhode.

Er det noen annen som har hørt om dette?

Er det sannt?

Redigert av joelle (see edit history)

Jag har hört talas om det!

sedan vi fick dessa miljövänliga bottenfärger så experimenteras det en hel del,

chilli,  kopparpulver, Round-Up, Myrr,  mm mm allt som kan förhindra att det växer!

(har själv dock ikke provat !)

<{POST_SNAPBACK}>

Man ju helt klart se miljø aspekten her :yesnod:

Funderer på att prøve på en liten bit av rodret i år for og se om det virker eller ikke

Miljø aspektet med å helle Round Up i bunnstoffet, kan nok diskuteres.

Har tatt opp dette med folk som visstnok har greie på det. Konklusjon; bare surr.

Men ideen gnager stadig baki hjernen et sted..

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Hva med eddikessesn, denne er billigere en Round Up og virker helt topp på ugress...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Jeg hadde idag ett prat med en vedrørende bunnstoff og han fortalte meg om ett triks di brukte i Australia. Der kjøpte di den billigeste bånn stoffet di fikk tak på blandet i rikelige mengder med chilli pepper av den sterkeste sorten, og siden malte bunn med dette.

Utifra det han fortalte så var det alldrig noen begroing overhode.

Er det noen annen som har hørt om dette?

Er det sannt?

<{POST_SNAPBACK}>

Dette fins også i salg. Søker du litt på båtmagasinet så mener jeg det var en artikkel der for noen år siden.

Personlig ble jeg selvsagt såpass "forveten" at jeg testet det ut ved å blande inn en del chilipulver ("type El Grande Sterco Flybensin") i det selvpolerende stoffet jeg brukte på flapsene. Konklusjon: Så ingen forskjell, bortsett fra at finishen på bunnstoffet ikke ble allverden.

Nå brukte jeg jo "tørrstoff" - kanskje Tabasco-varianten er bedre? (men Tabasco er mildere enn kremfløte sammenliget med stoffet jeg blandet inn!).

Dette har det vært skrevet mye om, men hvor mye vitenskap som ligger bak vet jeg ikke. Tror jeg skal forsøke på Stauden til våren siden chilli er meget billig her og et naturprodukt et det jo så miljøvennlig er det. :lol:

Søkte litt på nettet og fant en del, men mest innlegg i bruker grupper slik som hos oss.

http://www.ybw.com/forums/showflat.php/Cat...433/an/0/page/3

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Chilli må være glimrende!

Fiks ferdig chilli marinert fisk    :wink:

Kent

<{POST_SNAPBACK}>

I disse tider med fokus på miljøforurensninger er det greit å ha alternative løsninger på giftholdig bunnstoff!!!

Denne oppskriften er hentet fra Fremtiden i våre hender avd.Nordland (Nordlands Framtid)

Dette trenger du til en 25 foter!

200 gr. fennikel

1 stk. løk

1ss hvitvinseddik

1 laurbærblad

1ss smør

1 dl fløte

6 dl fiskekraft (eller fiskesuppe)

50g.Chilipepper

Salt og pepper

Slik gjør du det:

Fres løk, fennikel og laurbærblad i smør. Spe med hvitvinseddik, fiskekraft og fløte. Kok suppen i 10-12 minutt. Kutt chilien i 1-2 cm. store biter og stek bitene i smør. Anrett Fennikelsuppe i dyp tallerken. Pynt med chilien, Serveres med hvitløksbrød.Påføres ved ca. 50 grader med bred pensel!

Unngå sterkt sollys under og etter påføring!

La stoffet herde i 1 døgn før sjøsetting.

Ønskes kortere herdetid,samt unngå innsekter tilsettes 1dl. 3-stjerners cognac (vispes)

Denne har jeg brukt nå flere sesonger og er stooorfornøyd!!!!

:cool::cool:

hadde eddikessens virka bra, kan jeg ikke skjønne hvorfor produsentene skulla unnlate å tilsette denne..

Suzuki - som har liten tro på hjemme mekk av bunnstoffvirkemidler..

<{POST_SNAPBACK}>

Er helt enig med deg. Tror det er mye Placebo-effekt ute og går når det gjelder hobbytilsetninger i bunnstoff. Jeg har funnet meg et merke jeg synes fungerer for meg. Trenger ikke å tilsette noe som helst.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...