Jump to content

Vestlandsferie.


Hanne_V

Recommended Posts

Heisan.

 

Lurer på å legge årets båtferie til vestlandet. Sørlandet til Kr.sand er unnagjort flere ganger, og bortsett fra at båten ble kjøpt i Bergen og kjørt hjem på 2 dager har jeg aldri vært på vestlandet med båt. Noen tips om hva som er verdt et besøk, og andre forslag mottas med takk...

 

mvh

kk :cheers:

Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!!

Link to post
Share on other sites

Hva er av inresse, uthavn eller kaiplass, med eller uten barn ???

 

Her finner du et lite utvalg.....http://www.baatplassen.no/i/index.php?showforum=15

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

 

Mange som sier at Austevoll er fint. Har ikke vært der selv med båt, men har planer til sommeren.

Mange fine øyer / steder her på vestlandet  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er så mange uthavner med kvaliteter på vestlandet at et liv er ikke nok for å rekke alt.

 

Med barn er Røyksundkanalen og Kullseidkanalen på Bømlo populært. Ellers er området et elderado med tanke på uthavner, som resten av vestlandet.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Så det du sier er at resten av mitt båtliv bør gjennomføres på vestlandet.  Det er i så tilfelle helt greit.

Hvordan er det med badetemperaturer ?

 

kk

<{POST_SNAPBACK}>

Ryfylke++:

En dagstur til prekestolen kan jo være interessant. Evt. til bolten helt innerst i lysefjorden om dere er ekstra spreke.

Helleren ved prekestolen er et flott øde sted om det er vindstille og fint vær.

Er det vind går du innaskjærs er gradestokken på tjuetallet kan du besøke øyene i havgapet.

Utstein Kloster.

Erfjord med kabeltv ble kåret til distriktets beste havn.

Rossøy

Foreneset

Blå lagune/S(t)jernerøy

Langøy ved finnøy

Stavanger by har mange festivaler.

Skudeneshavn

Kvitsøy

Røvær

Espevær

Rosendal

Lindøy og usken rett utenfor stavanger

ovennevnte havner er alle steder hvor du finner hyggelige folk.

Store kontraster

i slutten av juli - aug er badetempen innaskjærs normalt tett under tyvetallet.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Lurer på å legge årets båtferie til vestlandet.  Sørlandet til Kr.sand er unnagjort flere ganger, og bortsett fra at båten ble kjøpt i Bergen og kjørt hjem på 2 dager har jeg aldri vært på vestlandet med båt. Noen tips om hva som er verdt et besøk, og andre forslag mottas med takk...

 

mvh

kk  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Skal jeg velge meg _en_ plass i Ryfylke er det: Skaholmen/Berget i Økstrafjorden øst for Jelsa (flott, lunt uthavns-område tilrettelagt med en hel haug bolter og av/påstigningsbrygge). Perfekt for å komme seg i le for den kalde nord-vesten som ofte hjemsøker Stavanger om sommeren.

 

I planleggingsfasen kan det sikkert ha noe for seg å klikke litt her: http://www.ryfylke-friluftsraad.no/

Du finner bla. bilder fra de fleste (alle?) uthavnene som vedlikeholdes av friluftsrådet.

Link to post
Share on other sites

Så det du sier er at resten av mitt båtliv bør gjennomføres på vestlandet.  Det er i så tilfelle helt greit.

Hvordan er det med badetemperaturer ?

 

kk

<{POST_SNAPBACK}>

Jada, mulighetene på Vestlandet holder for et laaangt båtliv. :yesnod: Men ikke glem de nordlige delene! På www.kystguiden.com finner du mange gode forslag til gjestehavner hvor det er godt tilrettelagt.

 

Likevel er det uthavnene som imponerer mest. Jeg var i Fjordane i tre uker i sommer, og lå som regel helt alene i uthavner som ville ha vært stinne av feriefolk om de hadde ligget øst for Lindesnes.

 

I sommer var det bra badetemperaturer det meste av tiden, men dette punktet er nok mere usikkert enn det er østpå. Til gjengjeld kan du være nesten sikker på at du kan ta de fiskemiddagene :fishing: du vil ha. God tur! Jo_K.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med en bok over havner og populære steder når jeg meldte meg inn i Redningsselskapet. Tror jeg får denne hvert år. Her var der mange fine steder for hele norge (tror jeg). Kunne kanskje være en ide å sjekke ut noe slikt?

 

Husker at jeg fikk øynene opp for fine ankringsplasser i nabolaget etter å ha lest den :smiley:

Link to post
Share on other sites

Snakket med en østlending som hadde lagt båtferien til "vestlandet" ,  resulltatet vart Skjolden innerst i Sognefjorden.

Berre lekkert sa han.

<{POST_SNAPBACK}>

Mange gode forslag her. Bømlo ble nevnt og Fitjar-øyene er da i umiddelbar nærhet, nord av Bømlo, vest av Stord. 365 øyer og mange flotte uthavner. Brandsund og Slotterøyfyr må oppleves. Legger du til vest i Brandasund kan du gå opp på toppen av fjellet på ca 20 minutter. Utsikten må oppleves. Over Selbjørnsfjorden kommer du til Austevoll, også der finnes mange flotte handelssted og uthavner. Nord av Austevoll kan du gå østover og inn til Lysøen og oppleve Ole Bullsvilla, verdt et besøk. Vest på Lysøen er det en flott uthavn med god plass...

 

Rosendal ble nevnt, flott sted med Baroniet som unik attraksjon, gå gjerne øst av Tysnes gjennom Lokksundet og inn i Hardangerfjorden, det er et "stykke Norge" natur

 

Det er tusenvis av steder... Lykke til!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Mange gode forslag her. Bømlo ble nevnt og Fitjar-øyene er da i umiddelbar nærhet, nord av Bømlo, vest av Stord. 365 øyer og mange flotte uthavner. Brandsund og Slotterøyfyr må oppleves. Legger du til vest i Brandasund kan du gå opp på toppen av fjellet på ca 20 minutter. Utsikten må oppleves. Over Selbjørnsfjorden kommer du til Austevoll, også der finnes mange flotte handelssted og uthavner. Nord av Austevoll kan du gå østover og inn til Lysøen og oppleve Ole Bullsvilla, verdt et besøk. Vest på Lysøen er det en flott uthavn med god plass...

 

Rosendal ble nevnt, flott sted med Baroniet som unik attraksjon, gå gjerne øst av Tysnes gjennom Lokksundet og inn i Hardangerfjorden, det er et "stykke Norge" natur

 

Det er tusenvis av steder... Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Et par stopp på vei til du igjen kan seile innaskjærs ved Stavanger trenger du og. Mandal, Farsund, Korshavn, Hidra (kirkhavn eller Rasvåg) og Egersund.

Link to post
Share on other sites

Rosendal ble nevnt, flott sted med Baroniet som unik attraksjon, gå gjerne øst av Tysnes gjennom Lokksundet og inn i Hardangerfjorden, det er et "stykke Norge" natur

 

Det er tusenvis av steder... Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Som nattehavn ved besøk til Rosendal anbefales Uskedalen like i nærheten. Er det ikke så nøye med fasiliteter er det enormt med fine øyer i området. Romsa øyene er f.eks vel verdt et besøk. Bare å kikke i havneboken!

Link to post
Share on other sites

Lagt inn et par bilder:

 

 

 

Blir liggende en liten stund, før de slettes, er tunge bilder og tar mye plass. Har ikke redigert ned størrelsen ennå. Så skal du se disse bør du ha noe bedre enn analog linje...

 

Er nu slettet pga. liten plass på server...

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hordaland fylke har 6.514 øyer, holmer og skjær å velge mellom. Ikke spesielt lett,d a! To av mine favoritter er Møkster og Horgo i Austevoll. Møkster er anarkiets siste utpost mot vest og har en fin langgrunn badeplass. Horgevågen er godt beskyttet i nesten all slags vær, en artig plass å ligge.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hordaland fylke har 6.514 øyer, holmer og skjær å velge mellom.  Ikke spesielt lett,d a!  To av mine favoritter er Møkster og Horgo i Austevoll.  Møkster er anarkiets siste utpost mot vest og har en fin langgrunn badeplass.  Horgevågen er godt beskyttet i nesten all slags vær, en artig plass å ligge.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Personligt vil jeg velge ferie nord for Bergen, her er naturen litt villere og det er mere romsligt. Selv om turismen begynner å ta sitt inntog også her er det mere "konfortabelt" å reise her, hjelpsomheten er noe sørre blant de "infødte" enn i sør... Med noen få unntak...............................

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...