ntm Startet 10.August.2012 Link til dette innlegget Startet 10.August.2012 (redigert) Har en Buster Magnum som har en 09 evinrude 130hk på hekken. Den gjør i dag 5500rpm og 36 knop Propellen som står på i dag er en viper 13 7/8 17 Er det noe å hente ved å bytte propell ? 130-HP MODEL-SPECIFIC ELEMENTS MODEL WEIGHT SHAFT LENGTH COLOR GEAR RATIO STARTING METHOD TRIM METHOD STEERING E130DCX 405 lbs / 184 kgs 25" / 635 mm White 2.25:1 Electric FasTrak™ Power Trim and Tilt Remote E130DPL 390 lbs / 177 kgs 20" / 508 mm Blue 2.00:1 Electric FasTrak™ Power Trim and Tilt Remote E130DPX 405 lbs / 184 kgs 25" / 635 mm White 2.25:1 Electric FasTrak™ Power Trim and Tilt Remote E130DSL 390 lbs / 177 kgs 20" / 508 mm White 2.00:1 Electric FasTrak™ Power Trim and Tilt Remote Propshaft HP 130 HP (97 kw) at 5750 RPM Full Throttle RPM Range 5500 to 6000 RPM Buster Magnum Tillverkning: 1990-2001 Storlek: 6.20 x 2.20 Max motor: 150 hk Max pers: 8 Torrvikt: 626kg Redigert 10.August.2012 av ntm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 du får redigere inn motor også i tittelen, så ikke denne også blir stengt turtallsmessig så ligger du muligens litt i underkant iom. at du ligger nederst i anbefalt rpm range. Såvidt jeg har sett så er viper propellen ganske agressiv - mulig du kan få litt mer turtall og fart ved å heve motor et hakk på akterspeilet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ntm Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Ja den ligger i nederste sikt på turtall. Viper har en del tupp ja, men føler at den ikke kan heves noe. Har allerede senket den 1 hakk. Når jeg trimmer så vil den gjerne spøle før den får båten til å hoppe. Nå kan den etter en stund med max trim før spøling få båten til å sprette litt. Kjenner vel egentlig ikke noe forskjell på om det er 2 eller 6 persjoner i båten. Samme topp fart og kjennes like sterk ut. Samme turtall +- 100rpm Sitér dette innlegget Link to post
ntm Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 (redigert) Eller si at eg får 5500rpm i verste fall. har vel sett den på 5600rpm med 2 i. Redigert 10.August.2012 av ntm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.August.2012 Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 er etpar magnumer i havna her med 130hk (Honda) men usikker på hva de oppnår av fart. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ntm Svart 10.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2012 Er jo en lett båt, man burde vel kunne se nermere 40knop. En ny Buster i dag veier fort 300kg mere og trenger større motor. Fks med 150 4takt Yamaha gjør den 42knop. Føler at 35 er for lite og at det er fart og hente. Skal sies at den marsjer fint i 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Ja, hadde forventet litt mer fart, min overbygde Yamarin 5940 gjør jo 35-36 med F115 - og 770kg tørrvekt 09, det er e-tec motor? Var en tråd her for noen uker siden , en med 90 etec som ikke fikk den farta han hadde forventet. Ser ut som at disse motorene krever litt mer fintuning med propell og høyde før man får ut maks, og at de gjerne trives best i nedre del av anbefalt turtallsområde Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ntm Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 Er en 09 eller 10 modell. Er e-tec motor ja. Ved 5500-5600rpm høres det ut som om den maser veldig, nesten som om motoren ikke er laget for mere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2012 Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 (redigert) her er den tråden jeg refererte til. Ser det nevnes at turtellere viser litt for lite - kan jo da være at du faktisk har litt for høyt turtall og at motoren hadde tålt en tomme til med stigning...? https://baatplassen.no/i/topic/92893-wesling-16-ny-90-e-tec-lavere-fart-enn-foer/ Redigert 11.August.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ntm Svart 11.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2012 turtallsområde på min motor er 5500-6000rpm. Kjører 5500-5600 så om den viser litt for lite så havner jeg ikke over 6000rpm uansett. Ser at det nevnes at siste 1000rpm er bare turtall og lite effekt. Samme erfaring jeg sitter med. Mye trykk på mellaregister men lite på topp. Om noen har link eller kan regne ut propell som skal passe hadde vert fint. Bare for å se om størrelsen jeg har er på jordet. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Den kan vel ikke være helt på jordet, iom at du får omtrent rett turtall. Kanskje propellen rett og slett ikke passer båten? Jeg har en sessa 19 som veier Ca 650 kg tørr. Har 130 hk Yamaha og klarte 38-39 knop med standard propell. Skal ut å prøve 19 tommer ballistic i morra. Regner med det blir 40 knop da... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ntm Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Hva slags stigning og diameter er det på den gammle propellen din ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Den gamle hadde 12,1/2(Ca)x21.. Original yamahapropell.. Ikke fått testa ballisticen mye ennå.. Litt lite tid, dessverre.. Kanskje i ettermiddag.. Er ikke helt sikker på diameter på den gamle.. Står bare 21" på den.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ivar Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 21 tommeren er 12 5/8 i diameter om jeg ikke husker feil Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Fikk 5400 Ca med 19" og 41 knop.. Gikk bra!! :) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ntm Svart 21.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 ka du fikk av turtall med den gammle propellen ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.August.2012 Link til dette innlegget Svart 21.August.2012 Samme.. Ca.. Ble 2-3 knop mere og bedre aks.. Ikke så veldig stor forskjell.. Men det er vel forskjellig mellom båttypene.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.