Jump to content

Vurderer kjøp av winrace 15.Er det noe å satse på?

JoachimogMalene

Recommended Posts

Hei medlemmmer på baatplassen.

Jeg har i dag en pioner 13 fot jolle som jeg bruker utenom sommersesongen.

Den brukes mye på til fisking,teiner,dagsturer osv.

Ønsker nå å kjøpe en større jolle og ser derfor mye på finn.

Jeg har falt litt winrace 15, da denne ser ut som en stødig og god båt.

Ønsker å kjøpe en med rundt 50hk. Mitt budsjett er rundt 40.000.

Er det noen andre båter jeg også bør vurdere eller winrace 15 en god nok båt.

Har også kikket på gh15 men ender alltid tilbake på winrace.

Alle tips og erfaringer mottas med takk.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

Musling 430 virker som en morsom båt ja,men prøver å være fornuftig og velge en litt bredere båt.

Bredere betyr vel mere plass og stødigere i litt ruskevær.

Hansvik 455 så ut til å være en fin båt,dog litt dyrere enn jeg hadde tenkt.

Ligger for øyeblikket bare en winrace 15 på finn. Vente litt og se. Motor er fra yamaha 50hk 87mod.

Er de motorene så holdbare eller må en ta regning med at den må byttes ut snart.

Takk for alle innspill så langt.

Kom gjerne med flere erfaringer.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

det er holdbare motorer, men etter 25 år så må man jo forvente at litt mer kan skje. Kommer jo også an på hvordan den har vært vedlikeholdt og lagret. Et av problemene man kan komme borti er at bolter sitter fast og er vanskelige å få løs uten å knekke

Den i annonsen så relativt grei ut på bildene, bortsett fra noe rust på svinghjul, samt at det ser ut som bunnstoff på uv huset. (er det bunnstoff for alu så er det jo greit..)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

De flester bunnstoff inneholder kobberforbindelser som skal hindre groe.

kobber + aluminium vil fungere som et batteri, det oppstår det som heter galvanisk tæring på aluminiumen.

Derfor fins det egne bunnstoff beregnet for aluminium, som ikke inneholder kobber. Dersom det er det som er brukt her så er det ok.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...

Ville tippa på at nesten halvparten av de Winrace 15 som finnes holder til på Tromøy og Hisøy, mange av dem går som pendlerbåter, kanskje finner du fler til salgs i AgderPosten/Fedrelandsvennen enn på Finn... En mulighet er å spørre Terjesen sjøl, han er alltid hjelpsom og hyggelig.

Jeg synes du har gjort et fornuftig valg; stabil, høy i ripa, du får godt fotfeste når du skal dra teiner, tåler mye sjø, går bra med liten motor +++

Redigert av dieselfan (see edit history)

Håper det er et godt valg ja.Et eller annet som trekker meg mot disse båtene.

Kan jo ta en tlf til terjesen.

Har fulgt med litt i agderposten også, men uten hell så langt.Skal ut og prøve en i morra.

Har også fått tilbud på en uten motor, men det blir fort dyrt å kjøpe motor utenom.

Ikke altfor mange med kort stamme heller.

Gjelder vel å ha litt is i magen og ikke kjøpe den første en ser.Ikke alltid like lett men.

Nå med båtførerbevis

• 3 uker senere...

Da var ny båt kjøpt.

Det ble winrace 15 med 30 hk 2takt yamaha 99mod.

Er veldig fornøyd.

Men har merket at det kommer litt vann inn i dobbelbunnen.

Ikke mye,men nok til at det er irriterende.

Jeg tror det renner inn i fordypningen ved selvlensingen.Da den ene er tørr og den andre ligger det litt vann i.

Syntes også dreneringshullet ligger veldig nærme vannet.Hvis det det blåser litt ved brygga skvalper det vann opp av selvlensingen. Er dette vanlig på disse båtene.?

Nå med båtførerbevis

• 6 år senere...
olleb skrev On ‎11‎.‎10‎.‎2018 at 13.05:

har du funnet utav vannet i dobbelbunnen ? jeg har og lik båt med samme problem 

Hadde selv en winrace 15 for 20 år siden. Stødig og fin båt, men den er ganske flatbunnet og slår en del i sjøen. Etter noe litt harde landinger  fra bølgene fra den svenske kustbevakningen fikk jeg en sprekk i bunnen akter. Ble oppdaget etter noen dager da jeg så den lå litt dypt i vannet.

• 1 år senere...

Det er mange hjørner som møtes der, og da har det lett for å bli bruddanvisninger.   Dersom gelcoaten i tillegg er litt tykk så kan det ha lett for å krakelere på sånne steder.    Følg med og påse at de ikke vokser mer   

Men syns den akterspeilplata di ser ut til å være på tur tilbake til moder jord..?  Eller er det bare grønske på kantene?    Her ville jeg vurdert å fått satt på en større plate , gjerne i solid aluminum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...