Jump to content

Yanmar 4jh Antagelig gåen topppakning eller....?


glalaksen

Recommended Posts

Hei

 

Etter å ha funnet litt olje i ferskvannet på min Yanmar 4jhxe fra 1993 så regner jeg med at det er toppakningen som er gåen, eller enda verre toppen. Dette i følge annen tråd her inne samt det lokale Yanmarverkstedet.

 

For en tid tilbake kokte jeg motoren pga for lite kjøleveske og det er nok da det har skjedd noe med den. Har ikke brukt den noe etter dette pga havarert propell.

 

Ser av tråder her inne at flere har byttet toppakning og fått toppen sjekket osv for å etterpå å konstatere at det var en helt annen årsak.

 

Det jeg sitter å tenker på nå er om det er andre ting jeg bør prøve før jeg tar av toppen? Det er bare litt grå guffe i ekspansjonstanken og var litt på påfyllingslokket. Det er ikke antydning til vann i oljen, men det er vel kanskje fordi oljen har mye høyere trykk en kjølevannet.

 

Er det et poeng å rense kjølesystemet på ferskvannsiden og se om der kommer mer olje, eller er det bare å begynne å demontere?

 

Hvis noen har forslag til en enkel løsning så blir jeg glad.

 

Er det farlig å kjøre motoren varm? Tenkte på om jeg skulle rense kjølesystemet på ferskvannssiden for å utelukke at det ikke er noe grums som ligger igjen fra gammelt av.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...