Jump to content

Matte ned før påføring av nytt lag - hvor nøye..?


Espen1978

Recommended Posts

Jeg føler jeg er litt for nøye når jeg matter ned mellom hvert strøk med epoxy,

er det noen med erfaring som kan forklare litt..?

 

Når man skimter lyset på flatene ser man små striper og punkter, uten å sikte mot lyset ser hele flaten helt matt ut.

 

Er det nødvendig å matte ned så mye at man ikke kan se dette?

 

det er snakk om så lite som en sytråd i tykkelse, det som blir igjen når man har pusset over på kryss og tvers med 100 papir..

Link to post
Share on other sites

Hei Espen1978

 

Det skal ikke så mye til, det er ikke snakk om å pusse noe særlig egentlig, det holder lenge å bare dra over ,helst med litt grovt papir.

Bruker gjerne korning 80 selv, men 100 går også helt fint.Det kommer litt an på hva du skal etterpå, er det siste strøk du skal til med, hva påfører du epoksy med, rulle,kost eller sprøyte..

De fleste epoksyer har jo også et overmalings intervall, slik at du slipper å matte ned mellom hvert lag( feks penguin antipest kan overmales innen tre døgn uten å matte overflaten imellom strøkene).

Forøvrig så bør man alltid matte overflaten for hånd, ikke med maskin.

Link to post
Share on other sites

Hei :)

 

Det er lagt først 1 lag epoxy som ble mattet ned, så 2 lag vått i vått med vanlig rulle.

Nå skal det brukes skumrulle 2-3 lag vått i vått.. så mattes igjen for grunning og lakk hos en lakkerer.

Men før grunning og lakk skal båten snues og dekket skal pusses ned og legge på noen lag med epoxy..

 

All matting er for hånd ja

 

Hvor i Lindås holder du til? jeg er ved sævråsvåg...

Redigert av Espen1978 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen :-)

Jeg holder til i Knarvik.

Dersom du skal grunne og lakke skroget ville eg nok brukt et finere papir på siste mattingen før grunning, feks. 240papir.. Litt meir arbeid men absolutt verdt det

så du får maks ut av lakkeringsjobben.

Dersom du bruker for grovt papir vil det kunne vise igjennom når du får blank overflate etter lakkeringen.

Lykke til med resten av jobben :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...