taunus Startet 12.August.2012 Del på Facebook Startet 12.August.2012 Jeg har en volvo penta tamd 30 a motor. Her i ferien merket jeg at jeg manglet varmtvann i berederen. Fylte på 6 liter, og var selvfølgelig sikker på at ferien var slutt. Rusla rundt i 6-7 knop og bytta lokket på varmeveksleren. Jeg kjørte rundt med dette i 3 uker og hadde en fin ferie. I dag hadde vi en test med full gass i noen minutter, og da jeg åpnet motorrommet kom det litt tynn røyk ut av det jeg tror er veivhusventilasjone. En filterboks. Og det luktet varm motor. Jeg vet noe er galt, men jeg lurer på hva. Først var jeg sikker på at varmeveksleren var gått lekk innvendig. Men nå lurer jeg på om kanskje det er toppen det er noe galt med. Er det noen som har peiling på hva slike pakningsett koster? Lurte på å ta av toppen og få dette inspisert. Har også lest meg til at denne motoren kan blåse eksos i kjølesløyfa rundt turboen, ved flensen. På denne lille testen idag kom det ikke vann ut av lokket som er overtrykksventil. Er det noen med noen gode ideer på dette problemet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
beauty of aqua Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Litt røyk ut av veivhusventilasjonen er normalt ifølge han mekanikeren som hjalp meg og innstallere motoren som står i åten min nå,tamd 61a. meg:Kåre(mekanikker),det røyker ut av det derre filteret der. Kåre:eg ville bekymret meg mer for den røyken du har i hånden.... Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Syns det høres ut som ting er akkurat som de skal være eg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jensemann2 Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Det er vel noe galt når han mister 6 liter kjølevæske. ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 tja det nevnes nå ikkje noe om tidsperspektivet angående de manglende literne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
taunus Svart 12.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2012 Jeg vil anslå tre timers kjøring, periodevis full fart. Det som er litt rart er at det ikke har forsvunnet vann siden. Jeg har riktignok tatt det rolig. Men jeg synes at lukten fra motoren har endret seg. Det lukter litt varm glykol synes jeg. Men det kan selvfølgelig være fordampning av disse literne. Som jeg skrev byttet jeg påfyllingslokket på varmeveksleren. Og jeg får ikke noe grått i lokket eller i olja. Kan jeg være så heldig at det faktisk var lokket som slapp ut trykket for tidlig? Nå er ferien slutt, så nå kan jeg hardkjøre mer for å teste ut. Hvilke symptomer er vanlige ved feks sprekker mellom ventilseter\ kjølekanaler? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.