Dykker Startet 12.August.2012 Link til dette innlegget Startet 12.August.2012 Var ute på fjorden i dag. Masse båter i Indre Oslofjord. Ser i det fjerne at en stor båt kommer mot oss. Tenker at den snart sakker på farten, det er jo masse båter, både store og små den har kurs mot. Men nei, den passerer oss og en lik båt på rundt 32 fot, og mindre i rundt 35 knop (antatt) med en enorm hekkbølge, kun 10 meter fra. I tillegg sitter et barn på dekk og har det tilsynelatende artig. Prøvde å kalle opp skipperen på VHF, men han svarte ikke. Et par minutter etter hører jeg flere båter anroper 62-foteren, og ber han umiddelbart sette ned farten, men han svarer selvsagt ikke. Oslofjorden var full av båter idag. Vedkommende på 62-foteren lå i en vannvittig fart med meget små marginer til alle andre båter. Når jeg tenker meg om, synes jeg å huske at det var en liknende episode ved Drøbak i fjor. Bilde av båten ser dere her; Sitér dette innlegget Link to post
Holte End Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Kun en ting som hjelper med slike tullinger. Avlegge et besøk i hjemmehavn, og "forklare" hvordan man oppfører seg på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hørte flere som ropte på han på VHF. Kan du beskrive hvor han gikk og hvor bildet er tatt? Sitér dette innlegget Link to post
svebe Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Dette er ille Var ute for noe tilsvarende for noen år siden. Garanterer at den båtføreren ikke engang vet hva VHF er, derfor liten vits å rope på slike over VHF. Synes det ser ut som han også har dårlig peil på flaps Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Tipper det er den som ligger på Aker Brygge, på flytebrygga ved broen ut mot Tjuvholmen. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
sap_2000 Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Ser ut som det er godt uttaskjærs. Kan du sette et punt på et kart om hvor dette var? Om han reelt sett var 10 meter unna andre båter er jeg enig at det var hensynsløst, men 10 meter er svært, svært lite. Da ville du bli truffet langt inn på den aller første hekkbølgen på en slik båt i 30 knop. Bildet ser ut som er tatt med teleobjektiv og et godt stykke mer enn 10 meter unna. Så førøvrig denne båten i går kveld i koselige 4-5 knop sigende gjennom "trekanten" mellom Ostøya, Grimsøya og Kjeholmen. Redigert 12.August.2012 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mouche Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Mener du at denne båten passerer deg på bildet med en avstand som er rundt halvpartene av den båtens lengde? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dykker Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Båten passerte oss mellom Ostøya og Gåsøya, rett nord for bryggen. Bilde er tatt med 15-85 mm, brukte brennvidde ca 75mm da bilde ble tatt. Hekkbølgen kom umiddelbart, fikk så vidt snudd baugen mot bølgene, samme med nabobåten. Båten var veldig nærme. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 I det sundet skal man uansett ikke gå så fort, så hva det ser ut som har vel ikke så mye å si. Idiotkjøring åkke som Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Det er vel 15 knops farsgrense på stedet, evt. 5 knop om det er nærmere enn 150 meter fra land. Sundet er kanskje ikke over 300 meter bredt? Redigert 12.August.2012 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 200 m bredt sund. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 200m på det smaleste men i flg. trådstarter var det lenger nord. Uansett er det både ulovlig og farlig. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Med nasen i sky ser ein bare himmelen! Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
mhemil Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Synes det ser ut som han også har dårlig peil på flaps Normal hekksjø med overflatedrev. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Ja det var flott sjømannskap!! En som fører båt på den måten i indre Oslofjord har jo så klart ikke VHF'en på!! Om han vet hva det er! Det er vanskelig å bedømme avstanden men at dette er hensynsløst er vel ingen diskusjon! Tenk den voldsomme hekkbølgen, og den har samme hastighet som båten! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
bukt Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Tipper det er den som ligger på Aker Brygge, på flytebrygga ved broen ut mot Tjuvholmen. De selger de båtene der så mulig en kunde , uansett ikke best kjøring. Bra bilde du har tatt. Zoomer man inn er skarpheten såpas at kaptein er lett gjenkjennlig hvis man vet hvem personen er. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Spesielt med stor trafikk i området høres dette ganske vilt ut Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Passerte oss i samme fart ved Dyna - på vei utover. Flere båter den passerte var ikke stort mer enn 10-15m unna. Totalt uforsvarlig der båter går på kryss og tvers og ofte endrer kurs. Oppdaget den allerede inne ved Kavringen da hekkspruten stod høyt. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Mouche Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hva med å innlevere en anmeldelse? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
svebe Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Normal hekksjø med overflatedrev. Javel - for meg er det kanskje bildet som spiller et puss, men det var mye sprut og skum, samtidig tviler jeg på at slike folk vet hva trimflaps er til..... Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Vi la også merke til at det var mye aktivitet på VHF'en ifm denne båten tidligere i dag. Helt vanvittig at slike dustehuer kan oppføre seg slik uten at det får konsekvenser.... noen som har forsøk anropt politibåten ifm slike episoder, gir det noe respons ? Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 12.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Hva med å innlevere en anmeldelse? Anmeldelse, enig! Tjøme Radio registrerte jo hendellsen. Ba oss (båtene i nærheten) gå på VHF 77, flere andre båter kontaktet også Tjøme. Personlig vet jeg ikke hvem skipperen på båten er. Men jeg har jo 1:1- formatet på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Kristina III Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Det morsomme her er jo at en BALTIC fører klager på andres hekksjøer Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 Tror nok jeg hadde stilt inn kastearmen gitt. Kunne godt spandert en god rødvin på skutesiden hans. Maken til idiot. Dessverre finnes det flere av hans slag. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
Lingefan Svart 12.August.2012 Link til dette innlegget Svart 12.August.2012 (redigert) Dette er uten tvil grisekjøring. Men er det noen dokumenterbare skader annet enn litt ekstra morsom hekksjø? Hadde en slik kjørt forbi bryggeanlegget på hytta hos meg så kunne det nok fått kjørt seg litt. Så jeg tenker mest på de som ligger fortøyet. Når det gjelder båter utpå så er det uforsvarlig gjennom et slikt sund på en dag full av båttrafikk. Jeg går selv alltid ned fra plan med mine 27 fot i det sundet. På sjøen må man tåle bølger, men dette er idiotkjøring. Likevel synes jeg det er litt moro å se slikt så lenge det ikke skjer skader. Da får man sett ulike båter i store bølger :-) I dag kom det mange planende båter i 30-35 knop da jeg kjørte mellom borøya og kalvøya (fartsgrensen der er 15 knop evt. 5 knop). Da er det noen ganger litt moro å legge båten i "bærums-fart" 13-15 knop (voldsom hekksjø i halv plan) slik at disse småbåtene blir voldsomt våte og bølgete om de tar meg igjen. Sørger for at ikke folk jeg tar igjen får disse sjøene riktignok ;-) I Kragerø er det jo lov å kjøre i slike hastigheter, noe det ikke er i Oslofjorden. Forstå det den som kan, men 15 knop er halv plan og maks fartsgrense 150 meter fra land. 25 knop hadde vel vært bedre, da planer båten min akkurat godt og vel. I denne episoden med denne Pershing 62 er anmeldelse kanskje riktig, men tviler på at det får konsekvenser med mindre politiet tar han på fersk gjerning. Noe drøyt med 2 meter hekksjø 30 meter fra land. Redigert 12.August.2012 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.