Jump to content

Pershing 62 i 35 knop 10 meter fra alle båter i Indre Oslofjord

Dykker

Recommended Posts

Var ute på fjorden i dag. Masse båter i Indre Oslofjord. Ser i det fjerne at en stor båt kommer mot oss. Tenker at den snart sakker på farten, det er jo masse båter,

både store og små den har kurs mot. Men nei, den passerer oss og en lik båt på rundt 32 fot, og mindre i rundt 35 knop (antatt) med en enorm hekkbølge, kun 10 meter fra.

I tillegg sitter et barn på dekk og har det tilsynelatende artig.

Prøvde å kalle opp skipperen på VHF, men han svarte ikke. Et par minutter etter hører jeg flere båter anroper 62-foteren, og ber han umiddelbart sette ned farten, men han svarer selvsagt ikke.

Oslofjorden var full av båter idag. Vedkommende på 62-foteren lå i en vannvittig fart med meget små marginer til alle andre båter. Når jeg tenker meg om, synes jeg å huske at det

var en liknende episode ved Drøbak i fjor.

Bilde av båten ser dere her;

IMG_2963.JPG

Ser ut som det er godt uttaskjærs. Kan du sette et punt på et kart om hvor dette var?

Om han reelt sett var 10 meter unna andre båter er jeg enig at det var hensynsløst, men 10 meter er svært, svært lite. Da ville du bli truffet langt inn på den aller første hekkbølgen på en slik båt i 30 knop.

Bildet ser ut som er tatt med teleobjektiv og et godt stykke mer enn 10 meter unna.

Så førøvrig denne båten i går kveld i koselige 4-5 knop sigende gjennom "trekanten" mellom Ostøya, Grimsøya og Kjeholmen.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Ja det var flott sjømannskap!! En som fører båt på den måten i indre Oslofjord har jo så klart ikke VHF'en på!! Om han vet hva det er! Det er vanskelig å bedømme avstanden men at dette er hensynsløst er vel ingen diskusjon! Tenk den voldsomme hekkbølgen, og den har samme hastighet som båten!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Dette er uten tvil grisekjøring. Men er det noen dokumenterbare skader annet enn litt ekstra morsom hekksjø? Hadde en slik kjørt forbi bryggeanlegget på hytta hos meg så kunne det nok fått kjørt seg litt. Så jeg tenker mest på de som ligger fortøyet. Når det gjelder båter utpå så er det uforsvarlig gjennom et slikt sund på en dag full av båttrafikk. Jeg går selv alltid ned fra plan med mine 27 fot i det sundet.

På sjøen må man tåle bølger, men dette er idiotkjøring. Likevel synes jeg det er litt moro å se slikt så lenge det ikke skjer skader. Da får man sett ulike båter i store bølger :-)

I dag kom det mange planende båter i 30-35 knop da jeg kjørte mellom borøya og kalvøya (fartsgrensen der er 15 knop evt. 5 knop). Da er det noen ganger litt moro å legge båten i "bærums-fart" 13-15 knop (voldsom hekksjø i halv plan) slik at disse småbåtene blir voldsomt våte og bølgete om de tar meg igjen. Sørger for at ikke folk jeg tar igjen får disse sjøene riktignok ;-) I Kragerø er det jo lov å kjøre i slike hastigheter, noe det ikke er i Oslofjorden. Forstå det den som kan, men 15 knop er halv plan og maks fartsgrense 150 meter fra land. 25 knop hadde vel vært bedre, da planer båten min akkurat godt og vel.

I denne episoden med denne Pershing 62 er anmeldelse kanskje riktig, men tviler på at det får konsekvenser med mindre politiet tar han på fersk gjerning. Noe drøyt med 2 meter hekksjø 30 meter fra land.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...