Jump to content

Noen som har montern innvendig svinger i Oceanmaster (660 720 wa)

kenois

Recommended Posts

Har montert innvendig svinger ifjor på en Øien 530. Her er det forberedt for dette bak i tankrommet (helstøpt skrog uten dobbeltbunn / luftbobler). Fikk tips om dette hos forhandler vi kjøpte båten av.

Kanskje lurt å ta en telefon til produsenten / forhandler for å høre om det er tilrettelagt for montering av innvendig svinger? Ikke sikkert det er det.

Slik jeg forstår innlegget til Abbor, mener han kanskje å si at "skroget var der jeg laget hull av en slik beskaffenhet at en INNVENDIG svinger også hadde fungert"???

Hvis du legger svingeren i en (fryse)pose med vann, og legger denne mot skroget der han beskriver det, kan du prøve om du får gode og stabile signaler til ekkoloddet. Det forutsetter selvfølgelig at båten ligger på sjøen :diving::giggle:

Poenget med å legge svinger i vannpose før du legger denne mot innvendig skrog, er å eliminere luft mellom svinger og skrog. Har du luft, får du ikke signal fra sjøbunn. Så prøver du å flytte svingeren litt rundt på aktuelt skrogområde, slik at du ser om du får visning på ekkoloddet, og hvor du får mest stabilt bilde.

Skjønner ikke hva Mulligan mener i sitt innlegg. Du monterer jo selvfølgelig ekkoloddet på det stedet du får best signal. Til dette bruker du en passe mengde kvalitets epoksylim (bland lim og herder varsomt så du ikke får luftbobler i blandingen), og legger press på svingeren til limet herder. Stedet du limer ekkoloddet til, slipes skikkelig jevnt ned først. Hold øye med signalet på ekkoloddet mens du får lagt press (vekt e.l.) på svingeren, og de første minuttene etterpå. Monteringsanvisning følger ekkoloddet, følg råd som beskrives der.

P79 er en svinger som er beregnet for innvendig montasje, fylles med propylenglykol (giftfri frostveske).

Søringen har forstått mitt innlegg korrekt, samme lokasjon kan brukes også for innvendig svinger. Det var ingen luftbobler å se i kantene på det 60mm store hullet jeg laget, men det er uansett smart å teste med "posemetoden" før endelig lokalisering bestemmes.

Forstår ikke hvorfor folk er skeptiske til B60, svingeren er akkurat som en bronse skroggjennomføring, som jo må sies å være en gjennomprøvd og sikker løsning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...