kenois Startet 12.August.2012 Del på Facebook Startet 12.August.2012 Hei! Sliter med og finne plass til min innvendige svinger (p79 airmar) så hadde vært greit med noen tips. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Har montert innvendig svinger ifjor på en Øien 530. Her er det forberedt for dette bak i tankrommet (helstøpt skrog uten dobbeltbunn / luftbobler). Fikk tips om dette hos forhandler vi kjøpte båten av. Kanskje lurt å ta en telefon til produsenten / forhandler for å høre om det er tilrettelagt for montering av innvendig svinger? Ikke sikkert det er det. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Har montert gjennomgående B60 på en 660WA, monterte den gjennom inspeksjonsluken akter. Skal jeg tippe er senter på svingeren 15 cm opp fra der skroget begynner å skrå og 20cm fra hekken. Skroget var der jeg laget hull av en slik beskaffenhet at en gjennomgående svinger også hadde fungert. Sitér dette innlegget Link to post
kenois Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Takk for svar, men jeg skal montere innvendig. Har lite lyst til og lage hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Slik jeg forstår innlegget til Abbor, mener han kanskje å si at "skroget var der jeg laget hull av en slik beskaffenhet at en INNVENDIG svinger også hadde fungert"??? Hvis du legger svingeren i en (fryse)pose med vann, og legger denne mot skroget der han beskriver det, kan du prøve om du får gode og stabile signaler til ekkoloddet. Det forutsetter selvfølgelig at båten ligger på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
kenois Svart 14.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2012 (redigert) Aha, slik ja. Får sjekke i kveld :) takker Redigert 14.August.2012 av kenois (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.August.2012 Del på Facebook Svart 14.August.2012 Hvis du legger svingeren i en (fryse)pose med vann, og legger denne mot skroget der han beskriver det, kan du prøve om du får gode og stabile signaler til ekkoloddet. Det eneste du får ut av det er at du har prøvd med en påsa med vann. Det behøver ikke se sånn ut hvis du etterpå monterer den annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Poenget med å legge svinger i vannpose før du legger denne mot innvendig skrog, er å eliminere luft mellom svinger og skrog. Har du luft, får du ikke signal fra sjøbunn. Så prøver du å flytte svingeren litt rundt på aktuelt skrogområde, slik at du ser om du får visning på ekkoloddet, og hvor du får mest stabilt bilde. Skjønner ikke hva Mulligan mener i sitt innlegg. Du monterer jo selvfølgelig ekkoloddet på det stedet du får best signal. Til dette bruker du en passe mengde kvalitets epoksylim (bland lim og herder varsomt så du ikke får luftbobler i blandingen), og legger press på svingeren til limet herder. Stedet du limer ekkoloddet til, slipes skikkelig jevnt ned først. Hold øye med signalet på ekkoloddet mens du får lagt press (vekt e.l.) på svingeren, og de første minuttene etterpå. Monteringsanvisning følger ekkoloddet, følg råd som beskrives der. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 P79 er en svinger som er beregnet for innvendig montasje, fylles med propylenglykol (giftfri frostveske). Søringen har forstått mitt innlegg korrekt, samme lokasjon kan brukes også for innvendig svinger. Det var ingen luftbobler å se i kantene på det 60mm store hullet jeg laget, men det er uansett smart å teste med "posemetoden" før endelig lokalisering bestemmes. Forstår ikke hvorfor folk er skeptiske til B60, svingeren er akkurat som en bronse skroggjennomføring, som jo må sies å være en gjennomprøvd og sikker løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.