Fiks Startet 12.August.2012 Del på Facebook Startet 12.August.2012 Har laget arbeidstegninger og brennegrunnlag til et sandanker inspirert av POOL HHP anker. I forbindelse med en jobb ved et verft i Polen fikk jeg kappet emner til 2 stk anker for montering og sveising i eget hobbyverksted. Verktøyet som benyttes er en 130A sveiselikeretter, en stor håndboremaskin i stativ, 8mm, 13mm og 16 mm HSS bor, forsenker, vinkelsliper med kappskive og flapdisc, luftdrevet roterende fil, magnetvinkel, vinkel hammer, skyvelære og tommestokk. Emner før oppdeling, skåret ut i 8mm og 20 mm sort skipsstål. Legg og plater til leddbolt ferdig boret for leddbolt ø16mm og sjakkel ø13 mm, alle hull er forboret med 8mm bor før oppboring til full diameter. Oppstilling og punkting av deler til bunnplate Sveising av bunnplate, brukte 2,5 mm basiske elektroder til all sveis. Bunnplate ferdig sveist og klar for monterong av legg og hengslebolt Oppstilling av klo Anker ferdig slipt og klar for galvanisering. Tidsforbruk for montering og sveising er ca. 3 timer for dette ankeret på ca. 9,5 kg som skal brukes på en Saga 27. Forøvrig er prosjektet sikkert ikke lønnsomt når jeg tar ankerprisene på Biltema i betraktning men jeg ser på det som en hobby og en avveksling fra det daglige kontorarbeidet. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.August.2012 Del på Facebook Svart 12.August.2012 Kjekt anker Galvaniserer du selv eller leverer du det til proff galvanisering? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Kjekt anker Galvaniserer du selv eller leverer du det til proff galvanisering? Bruker proff galvanisering. Skal samle opp diverse som skal omgalvaniseres for å få ned prisen pr. kg stål som skal behandles. Dette ankeret av samme type på 15 kg har en kjenning laget av syrefast stålkapp. Alle deler er tegnet opp etter maler og kappet med vinkelkutter. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) ....men å dele ut brennegrunnlaget på CD gjør du ikke...? Antar at det ikke er lov å selge med mindre det er du som har konstruert det.. Redigert 13.August.2012 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 ....men å dele ut brennegrunnlaget på CD gjør du ikke...? Antar at det ikke er lov å selge med mindre det er du som har konstruert det.. Tegningen tilhører meg. Send IM med E-postadresse og ønsket størrelse (ca. kg 4,0 - 6,3 - 9,5 - 13,5 - 15,0 - 18,0 - 32,0) så sender jeg AutoCAD fil for ønsket størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 20.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2012 Fikk tilbake ankrene fra galvanisering i dag og resultatet ble brukbart. Ferdiggalvanisert 13 kgs anker 2 stk. nye og 2 stk. brukte anker etter galvanisering. Leverte inn totalt 85 kg til galvanisering og pris for jobben var ca. kr.1800,- Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Nå er jo dette lenge siden, men prøver likevel.... Hvor fikk du galvanisert ankeret? Sitér dette innlegget Link to post
Juksakall Svart 29.April.2017 Del på Facebook Svart 29.April.2017 Interessan "tråd"..........ser den er noe tilbake i tid,men mulig å få kutte fil enda ..... ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 29.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2017 Fikke galvaniseringen utført hos Zinken i Straume Næringspark. Hvis noen er interessert i tegning send IM med ønsket størrelse. Se tidligere innlegg for alternativ størrelser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.