Jump to content

Miniprosjekt, "hjemmelaget" sandanker.

Fiks

Recommended Posts

Har laget arbeidstegninger og brennegrunnlag til et sandanker inspirert av POOL HHP anker. I forbindelse med en jobb ved et verft i Polen fikk jeg kappet emner til 2 stk anker for montering og sveising i eget hobbyverksted.

Verktøyet som benyttes er en 130A sveiselikeretter, en stor håndboremaskin i stativ, 8mm, 13mm og 16 mm HSS bor, forsenker, vinkelsliper med kappskive og flapdisc, luftdrevet roterende fil, magnetvinkel, vinkel hammer, skyvelære og tommestokk.

09082012116.jpg

Emner før oppdeling, skåret ut i 8mm og 20 mm sort skipsstål.

09082012119.jpg

Legg og plater til leddbolt ferdig boret for leddbolt ø16mm og sjakkel ø13 mm, alle hull er forboret med 8mm bor før oppboring til full diameter.

09082012120.jpg

Oppstilling og punkting av deler til bunnplate

09082012121.jpg

Sveising av bunnplate, brukte 2,5 mm basiske elektroder til all sveis.

09082012122.jpg

Bunnplate ferdig sveist og klar for monterong av legg og hengslebolt

09082012124.jpg

Oppstilling av klo

09082012125.jpg

Anker ferdig slipt og klar for galvanisering.

Tidsforbruk for montering og sveising er ca. 3 timer for dette ankeret på ca. 9,5 kg som skal brukes på en Saga 27.

Forøvrig er prosjektet sikkert ikke lønnsomt når jeg tar ankerprisene på Biltema i betraktning men jeg ser på det som en hobby og en avveksling fra det daglige kontorarbeidet.

Kjekt anker :smiley: Galvaniserer du selv eller leverer du det til proff galvanisering?

Bruker proff galvanisering. Skal samle opp diverse som skal omgalvaniseres for å få ned prisen pr. kg stål som skal behandles.

Dette ankeret av samme type på 15 kg har en kjenning laget av syrefast stålkapp. Alle deler er tegnet opp etter maler og kappet med vinkelkutter.

img_2218.jpg

....men å dele ut brennegrunnlaget på CD gjør du ikke...? Antar at det ikke er lov å selge med mindre det er du som har konstruert det..

Tegningen tilhører meg. Send IM med E-postadresse og ønsket størrelse (ca. kg 4,0 - 6,3 - 9,5 - 13,5 - 15,0 - 18,0 - 32,0) så sender jeg AutoCAD fil for ønsket størrelse.

• 2 måneder senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...