Knu17hos Startet 12.August.2012 Link til dette innlegget Startet 12.August.2012 Har en Johnson V4 115 hk totakter på båten som jeg lurer på om noen kan gi meg noen gode råd til å løse et problem eller to;) For det første så er den ganske tung å starte når den er kald og det virker som at den starter letter med choke når den er varm også.Turtallet på tomgang forandrer seg,noen ganger ligger det høyt og andre ganger er det lavt.Når det er lavt bråstopper den med et "poff" men starter igjen men starter lettere med choke.Den dør litt ut også ved fullt pådrag.Ser at det går fire tynne slanger i fra området bak i forgasserene som går inn på en forgrener å har en dreinslange ut,her kommer det noe bensin ut.Er det noe med en forgasser som kan ha noe tull med seg slik at den får for mye bensin og foråsaker disse problemmene?All forslag til feilsøking mottas med takk;) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Sjekk/skift eksternt bensinfilter + mulig internt filter på motor. Ellers når det gjelder to-taktere tenker jeg også på tennplugger-sjekk de og se om de er sotet eller tørre og grå på elektrodene som de bør være. To-taktere tåler dårlig mye kjøring i "dorgefart"-skifte av plugger kan gjøre underverker. Test også bensinslanger og "blærepumpe" fra tank til forgasser for lekkasje/falsk luft (lekkasjespray). Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 I dag så gjorde jeg ren forgassere og filter,sjekket plugger å kabler men ser ut som det er i orden.Den vil fortsatt ikke gå reint på tomgang.Går til tider høyt og når den går lavt kommer det bensin ut av drenslangen.Virker som om den får for mye bensin på tomgang siden det renner ut...noe som kan justeres? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 hvilken drenslange er det du snakker om? Er ikke en dreneringsskrue på forgasser som er åpen? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Knu17hos Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Hei,vist du ser på denne tegningen så er det del nr 53 og 61 jeg snakker om. https://baatplassen.no/bildearkiv/47/47772/20120815_000940.jpg Redigert 14.August.2012 av Knu17hos (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Når du renset forgasseren -skrudde du da ut alle dyser og blåste de ren. Rusk som sitter fast i nåleventilen til flottøren kan gi overflømming av forgasser som du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hei,eneste jeg tok ut var flottør og nålen under den..Vist du ser på linken litt lengre opp her ser du hvilke slange det kommer bensin ut av..Bensinen kommer når turtallet blir for lavt omtrent så den får for mye.Dette medfører at den stopper.Ved ca 1200 omdreininger går den bra Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 (redigert) Virker som om den får for mye bensin på tomgang siden det renner ut...noe som kan justeres? Tja... Flottøren i bensinkammeret kan være feil innstilt og ikke stenge for bensinen når kammeret er fullt. Blir blæra stein hard når du pumper på den eller surkler det? Om den ikke blir hard kan det tyde på at dyseventilen ikke stenger skikkelig når bensinkammeret er fullt. Demonter plastgreiene foran forgasserne. Se inn der mens du pumper litt hardt på slangeblæren. Gjerne med motoren på tomgang. 'svetter' eller lekker det bensin må du fikse flottør/flottørinnstilling, pakninger og/eller dyseventil. Redigert 14.August.2012 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Takk for kjappe svar:)Blæren blir ikke steinhard,greier å pumpe litt hele tiden.Hvordan justere på flottørene? Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Da har jeg justert flottører men trur det ble vel mye....gikk bra på tomgang men døde ut når jeg tok en prøvetur.Så må vel sikkert justere litt tilbake? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Du er nok inne på noe. Men husk at motoren kan ha en dobbeltdiagnose, og flottøren var et ene problemet. Min johnson 70 har vel flottørintervall mellom 27mm og 41mm så vidt jeg husker. Målt fra metallet og til nederste del på flottøren. Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Måler du da ytterst på flottøren,alltså motsatt enda enn hvor nåla sitter?med forgasseren liggende opp ned ( nålen stengt) Sitér dette innlegget Link to post
Knu17hos Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Og hvor kan jeg finne målene??fikk vite at det skulle være mellom 22-28 mm men ikke hvor jeg skulle måle i fra.målte nå fremst på flottøren og fikk 30mm så da er jeg 2mm over å det er sikkert for mye til at den ikke får nok bensin når jeg drar på men nok til at den går fint på tomgang?må vel justere ned 2mm igjen å se Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 (redigert) Måler du da ytterst på flottøren,alltså motsatt enda enn hvor nåla sitter?med forgasseren liggende opp ned ( nålen stengt) Ikke helt. Hold i forgasser i metallet. La flottøren henge fritt. Mål til det laveste punktet. Så kan du jo teste: blås inn i bensintilførselen mens du sakte hever flottøren. Når flottøren er parallell med forgasserens underside skal benstilførselen være potte tett. Redigert 16.August.2012 av snekkerbod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 så da er jeg 2mm over å det er sikkert for mye til at den ikke får nok bensin når jeg drar på men nok til at den går fint på tomgang?må vel justere ned 2mm igjen å se Yes. Det vil jeg anta. Juster den til 25mm så er nok 'innafor'. husk at det ikke skal være noe bananform på metallet som flottøren henger i. Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 16.August.2012 Link til dette innlegget Svart 16.August.2012 typisk johnson kjøp deg en yamaha Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.