Jump to content

Johnson V4 115 hk stopper på tomgang


Knu17hos

Recommended Posts

Har en Johnson V4 115 hk totakter på båten som jeg lurer på om noen kan gi meg noen gode råd til å løse et problem eller to;)

For det første så er den ganske tung å starte når den er kald og det virker som at den starter letter med choke når den er varm også.Turtallet på tomgang forandrer seg,noen ganger ligger det høyt og andre ganger er det lavt.Når det er lavt bråstopper den med et "poff" men starter igjen men starter lettere med choke.Den dør litt ut også ved fullt pådrag.Ser at det går fire tynne slanger i fra området bak i forgasserene som går inn på en forgrener å har en dreinslange ut,her kommer det noe bensin ut.Er det noe med en forgasser som kan ha noe tull med seg slik at den får for mye bensin og foråsaker disse problemmene?All forslag til feilsøking mottas med takk;)

Link to post

Sjekk/skift eksternt bensinfilter + mulig internt filter på motor. Ellers når det gjelder to-taktere tenker jeg også på tennplugger-sjekk de og se om de er sotet eller tørre og grå på elektrodene som de bør være. To-taktere tåler dårlig mye kjøring i "dorgefart"-skifte av plugger kan gjøre underverker. Test også bensinslanger og "blærepumpe" fra tank til forgasser for lekkasje/falsk luft (lekkasjespray).

Link to post

hvilken drenslange er det du snakker om?

Er ikke en dreneringsskrue på forgasser som er åpen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Virker som om den får for mye bensin på tomgang siden det renner ut...noe som kan justeres?

 

Tja... Flottøren i bensinkammeret kan være feil innstilt og ikke stenge for bensinen når kammeret er fullt. Blir blæra stein hard når du pumper på den eller surkler det? Om den ikke blir hard kan det tyde på at dyseventilen ikke stenger skikkelig når bensinkammeret er fullt. Demonter plastgreiene foran forgasserne. Se inn der mens du pumper litt hardt på slangeblæren. Gjerne med motoren på tomgang. 'svetter' eller lekker det bensin må du fikse flottør/flottørinnstilling, pakninger og/eller dyseventil.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post

Og hvor kan jeg finne målene??fikk vite at det skulle være mellom 22-28 mm men ikke hvor jeg skulle måle i fra.målte nå fremst på flottøren og fikk 30mm så da er jeg 2mm over å det er sikkert for mye til at den ikke får nok bensin når jeg drar på men nok til at den går fint på tomgang?må vel justere ned 2mm igjen å se

Link to post
Måler du da ytterst på flottøren,alltså motsatt enda enn hvor nåla sitter?med forgasseren liggende opp ned ( nålen stengt)

 

Ikke helt. Hold i forgasser i metallet. La flottøren henge fritt. Mål til det laveste punktet.

 

Så kan du jo teste: blås inn i bensintilførselen mens du sakte hever flottøren. Når flottøren er parallell med forgasserens underside skal benstilførselen være potte tett.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...