Jump to content

Hvor lang angrerett/garanti ved privatkjøp påhengsmotor

Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Hei, jeg kjøpte en 25hk. 2004 mod. påhengsmotor den 23/7 i år, og igår begynte det å rakle noe veldig fra blokka (høres ut som et rådelager har tatt kvelden). Det går jo nå på 4 uka etter kjøpet og jeg lurer på om jeg har noen rettigheter i forhold til selger. Rep. eller heving av kjøp.

Det geniale her er at det ikke ble skrevet noen kontrakt.

Tipper du har en dårlig sak her, da det godt kan hende at du har hatt "bånn pinne" siden 23/7,(det mener ikke jeg altså) :thumbsup: og hvis det ikke raklet eller noe annet var feil da du kjøpte den vil jeg mene at du bare har hatt uflaks. Det virker jo ikke som skjulte feil og mangler akkurat.

Totakter?

Som selger ville jeg sagt at motoren har gått fint i 8 år i min eie, den fungerte når du kjøpte den, og feilen oppstår etter at du har kjørt den en periode. Rådelager ryker gjerne pga manglende smøring. Som selger vil jeg ikke ha oversikt over hvordan du har brukt motoren, om du har peilet oljen(firetakt) eller blandet riktig(gammel totakt) og ville argumentert for at dette er en feil som kommer av din bruk.

Ikke sikkert det er korrekt, men det kan bli vanskelig å vise til at feilen var der når du kjøpte motoren siden du selv ble oppmerksom på dette i går.

Her er det mye tullprat for selvfølgelig har du rettigheter og disse fremkommer av norsk lov!

Når kan du klage

Siste frist for å reklamere på en vare er to år etter at du kjøpte den, så lenge dere ikke avtalte noe annet. Når du har oppdaget en mangel, skal du ikke vente med å si ifra. Du skal heller ikke få den reparert på egen hånd før du har konferert med selger- da kan du miste rettigheter. Selger har nemlig rett til å ordne opp i feil han er ansvarlig for. Hvis du og selger ikke raskt blir enige, bør du klage skriftlig, slik at du kan dokumentere saken.

Selger er ansvarlig hvis

• Varen er i dårligere stand enn avtalen eller reklamen sier, eller hva du normalt kan forvente av den type varer.
  • Feilen ikke skyldes at du har behandlet varen feil, eller vanlig slitasje.
  • Selger bryter avtalen, har gitt feil opplysninger, eller holdt tilbake viktig informasjon.

"Solgt som den er"

Når en vare selges brukt, blir den ofte "solgt som den er". Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis:

• Opplysningene fra selgeren ikke stemmer.
  • Selger har holdt tilbake vesentlig informasjon
  • Varen er i mye dårligere stand enn du kunne forventet deg.

Hva du kan oppnå1129603.jpg?_encoded=2f66666666666678302f35382f3b29363533286874646977656c616373&_ts=137e0170c8a

Hvis varen har en mangel, må du reklamere til selger, og gi ham mulighet til å ordne opp. Selger skal da for egen regning rette mangelen. Hvis han ikke gjør det innen en rimelig tid etter at du har reklamert, kan du ha krav på prisavslag eller heving.

Prisavslaget beregnes utfra verdireduksjonen på varen, altså hva varen er verdt i forhold til om varen ikke hadde en mangel. Hvis selger lar være å ordne opp i alvorlige mangler, kan det være aktuelt å returnere varen og få tilbake pengene, slik at kjøpet heves.

Har du utgifter på grunn av mangelen, kan du ha krav på å få disse dekket. Eksempler kan være reparasjonsutgifter du selv får for å få den reparert når selger ikke har innfridd sine plikter , eller du har andre utgifter som følge av manglen. Du må holde utgiftene så lave som mulig. Krever du erstatning, må du dokumentere kravet ditt.

Rettighetene kan også følge varen, og du kan da klage til produsent eller butikken som solgte varen til tidligere eier. Dette kan være en verdifull rettighet, for eksempel ved kjøp av relativt ny bruktbil der reklamasjonsfristen på fem år ikke er utløpt.

Mer informasjon om hvordan du klager finner du i Forbrukerrådets klageguide.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

I denne saken, blir det påstand mot påstand, og jeg tror neppe kjøper vil komme noen vei med en klage hvis ikke selger legger godviljen til. Brukt er brukt, og den som gir garanti på en 8 år gammel påhenger, skal være ganske sikker på at den er i "framifrå" stand. Jeg hade ikke uten videre hevet kjøpet på en såpass gammel påhenger, som kjøper har brukt, og kanskje til og med misbrukt i over tre uker.

Mouche....Som du selv skriver...

Selger er ansvarlig hvis

• Varen er i dårligere stand enn avtalen eller reklamen sier, eller hva du normalt kan forvente av den type varer.
  • Feilen ikke skyldes at du har behandlet varen feil, eller vanlig slitasje.

Pkt 1. Motoren har tydeligvis fungert fint i flere uker, altså er det ingenting som tilsier at den var i dårligere stand når kjøper overtok den en man burde forvente.

Pkt 2. Hva tilsier at kjøper ikke har behandlet den feil, når noe som kan tyde på en større motorskade har oppstått først etter flere ukers bruk. Er det en motor som får dårlig eller ingen smøring, ryker rådelager på minutter. Hva tilsier at skaden var der når kjøper kjøpte motoren. Eller har man kjørt på en stein og fått vibrasjoner i propell eller aksel.

Eller kanskje bare svinghjulet har løsnet og bare kan trekkes til igjen...

Det finnes jo ingen angrerett eller garanti når det gjelder kjøp mellomprivate. Man kan forsøke å få omgjort handelen ved å vise til en vesentlig kjøpsmessig mange. Når produktet har fungert fint i flere uker for så brått å endre "adferd" skal man jo også kunne bevise at dette er selgers "feil".

Nå må dette ikke tas som et rent forsvar for selger, jeg kjenner hverken den ene eller andre og har sympati med kjøper som kanskje har fått en skade på sin motor. Men direkte glassklar vil jeg ikke si saken er.

Redigert av Honduras (see edit history)

Garanti har man ikke ved privatkjøp med mindre selger faktisk har gitt en slik garanti. Reklamasjonsrett (som er noe helt annet enn garanti) vil derimot kunne gjøres gjeldende, men det må i så fall påvises at mangelen var der før varen ble kjøpt og/ eller at selger bevisst har holdt tilbake vesentlig informasjon.

Mye snakk om juss...,men det er vel uaktuelt å gå rettens vei (?)

Ring selger å se om det er mulig å få en løsning.

Uansett er det vel risikosport å kjøpe en påhenger med ukjent historikk som i 9 år har putret rundt i vær og vind...selv om det finnes 2 taktere fra 80 tallet som går som en klokke.

Redigert av oslofjord (see edit history)

Reklamasjonsrett/garanti gjelder ikke ved handel mellom privatpersoner. Ved mindre du kan bevise at selger med vilje har holdt tilbake opplysninger om feil på motoren, har du ingen sak.

Når en vare selges brukt, blir den ofte "solgt som den er". Det begrenser rettighetene dine, men du har likevel reklamasjonsrett hvis:

Redigert av klikk (see edit history)

Reklamasjonsrett/garanti gjelder ikke ved handel mellom privatpersoner. Ved mindre du kan bevise at selger med vilje har holdt tilbake opplysninger om feil på motoren, har du ingen sak.

Ikke helt riktig og presist dette. Ved å lese denne artikkelen blir man bedre opplyst. :smiley:

Når det gjelder trådstarters spørsmål, er det først og fremst tidspunktet for skaden som er interessant. Alle skader og feil og annet som oppstår etter levering, er nemlig kjøpers egen risiko. Les denne artikkelen som forklarer poenget i detalj. :yesnod:

Skal kjøper ha noe å fare med i saken i tråden her, må det først og fremst påvises med sikkerhet at det forelå "noe" med motoren ved levering, som ga seg utslag i den skaden som nå har oppstått. Det er først da at det har interesse å se på om selger "måtte kjenne til" det eller om det setter motoren vesentlig dårligere stand enn kjøperen med rette kunne påregne.

Slik verden er innrettet vil det neppe kunne påvises noen slik skadeårsak og sannsynligvis er det bare å "glemme det" fordi det å "forfølge et krav" mot selgeren i et slikt tilfelle, veldig veldig veldig fort blir mer tidkrevende og kostbart enn å få feilen reparert. :smash:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg solgte en båt og motor i fjor til kr 30.000. Jeg gjemte bort kr 5000 i huset i noen uker for å se om selger eventuelt oppdaget noe som jeg ikke visste om eller om ting skjedde som jeg ikke kunne være klar over. Jeg ville da vært innstilt på å være "snill" dersom kjøper ville spørre eller kreve noe, selvsagt avhengig av hva det var. Tror generelt slikt kan være lurt å være innstilt på å diskutere eventuelt feil og mangler som oppstår.

Tror kjøper burde ta opp saken med selger. Eventuelt kreve en liten sum for ubehaget som er opplevd. Litt penger er bedre enn ingen penger.

Mye snakk om juss...,men det er vel uaktuelt å gå rettens vei (?)

Ring selger å se om det er mulig å få en løsning.

Jussen kommer jo ikke bare til anvendelse når man skal gå rettens vei.... Er jussen klar og konsis vil jo begge parter vite om sine rettigheter og man kan få en avgjørelse på det grunnlaget.

Trolig vil mange avgjørelser man når frem til utenom rettsvesenet være basert på nettop hva jusen sier om hvilke rettigheter man har så at det vil bli snakk om jus i en slik sak er åpenbar. Jusen er vel forøvrig aldri klar og konsis og nettop det er advokatene selv de fremste eksperter på å sørge for, bare spør Skipper Worse som er konsekvent uenig med alle andre jurister! :lol:

Uansett så vil jeg mene at i en sak som dette så bør man umiddelbart ta opp forholdet med selger og søke å komme frem til en minnelig ordning eller også raskest mulig innse at man har en vanskelig sak og ikke bruke for mye negativ energi på å irritere seg over det inntrufne.

Redigert av Mouche (see edit history)

spør Skipper Worse som er konsekvent uenig med alle andre jurister! :lol:

Ikke alltid. Jeg er ofte enig med de som har rett.

Uansett så vil jeg mene at i en sak som dette så bør man umiddelbart ta opp forholdet med selger og søke å komme frem til en minnelig ordning eller også raskest mulig innse at man har en vanskelig sak og ikke bruke for mye negativ energi på å irritere seg over det inntrufne.

Der er mange blinde høner som aldri hadde funnet dette gullkornet. :thumbsup:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Her er det mye tullprat...

Ja det er det bestandig, hehe. (Det er jo f.eks. nesten ingen som driver med salg i næringsvirksomhet som kjenner til forskjellen på reklamasjon og garant, f.eks.) Og det er riktig at man har rettigheter som er hjemlet i norsk lov. Hhv. kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven. Hvilken som kommer til anvendelse avhenger av om man kjøper av privatperson eller av en profesjonell selger (næringsvirksomhet). Hva som er tilfelle her vet jeg ikke, men jeg tipper bruktkjøp fra privatperson og da er det ikke forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Jeg fant ikke helt lovteksten på lenken du postet, men sitatet ditt tror jeg kommer fra forbrukerkjøpsloven, og den tror jeg ikke kommer til anvendelse hvis selger er en privatperson.

Eg får ofte litt frysninger nedover ryggen av slike tråder. ...Og må alltid blåse litt ut. :wink:

At folk tar sjansen på å kjøpe brukt, vil nesten alltid innebære risiko, for at varen faktisk er brukt.

De som har høyere forventninger til sine kjøp, handler helst nytt. Og så har vi ennå en gruppe folk.

Eg solgte nylig en 18 år gammel amerikansk arbeidsbil. En uke etterpå fikk eg tlf fra kjøper om at han hadde funnet eit rusthull på ramma under bilen, når han hadde hatt bilen på bukk og høytrykksspylte med rotordyse. Han ville heve kjøpet. Eg spurte om det såg ut som eg hadde skjult hullet, eller om eg hadde sagt at bilen var rustfri. Tvert i mot så fortalte eg at eg aldri hadde vert under bilen å sett.

Eg har rett og slett blitt litt redd for å selge ting de siste årene. Folk forventer ofte meir av varen en prisen gjennspeiler for selger, mens kjøper selv meiner prisen gjennspeiler gjennstand som nesten ny.

Så da ligger det vel i luften at mitt svar til trådstarter, er at slike kjedelige hendelser kan forekomme. Lev med det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

(Det er jo f.eks. nesten ingen som driver med salg i næringsvirksomhet som kjenner til forskjellen på reklamasjon og garant, f.eks.)

De fleste som driver næringsvirksomhet er meget vel kjent med forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Ved garantisaker sender de bare kravet videre til produsent. Ved reklamasjon etter norsk forbrukerkjøpslovgivning derimot må de evt. dekke tapet selv. Utenlandske produsenter er ikke omfattet av norsk lovverk i motsetning til forhandlere med base i Norge.

Derimot ser vi ofte (også i denne tråden) at svært mange ikke er kjent med forskjellene på garanti og reklamasjonsrett. Garanti er som regel utstedt av produsent og vil som oftest gjelde uansett hvor i verden du kjøper varen. I praksis vil det gjerne være enklere å få utbedret feil og mangler innenfor garantitiden enn ved evt. reklamasjon etter at garantitiden er ute. Reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven, som er en juridisk prosess, vil bare kunne gjøres gjeldende i Norge overfor aktører som opererer i Norge. Bestiller man eksempelvis varer på nett fra utlandet har man heller ikke reklamasjonsrett.

De fleste som driver næringsvirksomhet er meget vel kjent med forskjellen på garanti og reklamasjonsrett.

Dessverre medfører ikke dette riktighet i følge undersøkelser som er gjort i varehandelen. Tenker da på personalet som jobber i butikkene, og det er de man møter og må forholde seg til som kunde. At innehaver av butikken trolig er mer eoppegående betviler jeg derimot ikke.

Det er en tråd her på forumet om garanti på propell, eller ikke, og snakket selv med daglig leder hos West i Oslo, og jeg er ikke overbevist om at han vet forskjellen. Han vet om tråden!

Dessverre medfører ikke dette riktighet i følge undersøkelser som er gjort i varehandelen. Tenker da på personalet som jobber i butikkene, og det er de man møter og må forholde seg til som kunde.

Blant personalet kan det sikkert være noe varierende kunnskaper, men ved reklamasjon etter endt garantitid vil virksomhetens ledelse normalt bli konferert, som i det minste burde kjenne forskjellen. Men at det eksempelvis opplyses at garantitiden er ute, er ikke nødvendigvis ensbetydende med at de samtidig avviser reklamasjonsrett etter kjøpsloven. Problemet er ofte at mange tror det foreligger den samme automatikk i å få utbedret feil ved en reklamasjonsprosess som ved garanti. Så enkelt er det dessverre ikke, selv om vi som forbrukere gjerne skulle ønske at det var slik.

@Mouche og @Cruiseliner: Fullstendig uavhengig av hva påståtte undersøkelser måtte vise; min erfaring er helt konsekvent det motsatte. Og om ledelsen er mer opplyst er de samtidig tilsvarende tilbøyelige til å handle mot bedre vitende. Dog har jeg ikke så svart belte i shopping at jeg kan påberope meg noen form for statistisk signifikans her.

To ting har jeg iallefall lært: Det ene er at hvis jeg spør om noe kan jeg i verste fall få et negativt svar. Hvis jeg ikke spør i det hele tatt kan jeg iallefall ikke forvente noe positivt utfall.Det andre er at hvis man snakker med folk på en hyggelig måte og forklarer på en allright måte sakens natur så er det lettere å få positivt svar på en forespørsel.

Redigert av nopain99 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...