Jump to content

Hva er SAKTE FART egentlig?

eiaro

Recommended Posts

Nå blir det vel fartsbegrensning flere steder hvor det tidligere har vert skiltet med "Sakte fart".

Men hvis det er mye strøm f.eks. kan en fartsbegrensning være vanskelig å overholde, der vil det fortsatt skiltes med "Sakte fart".

For meg betyr "Sakte fart" akkurat det samt at hastigheten tilpasses de rådende forhold. Skiltingen brukes mange steder hvor det er trangt og uoversiktelig, så da er det et viktig poeng at farten faktisk er lav. Så får man jo bruke sin sunne fornuft i forhold til hekksjø, mange steder hvor det er skiltet "Sakte fart" vil det også være naturlig å unngå hekksjø.

Men med sterk strøm i mot må mange opp i en hastighet hvor det blir betydelig hekksjø.

Det dere snakker om nå burde være dekket av § 2 som er generell fartsbegrensing:

Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade for andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg, badende, eller omgivelsene forøvrig.

Jeg ble fortalt en gang at begrepet "Sakte fart" på sjøen tilsvarte en kvart (1/4) av marsjfart. Dette var fra tiden da båtene hadde en marsjfart på 10-15 knop og sakte fart skulle da være i området 3-4 knop.

Nå som båtene har en marsjfart på både 30 og 40 knop, så blir 1/4 av dette ganske dumt. Synes faktisk at "no wake zone" er en god betegnelse. Sakte fart bør bety at du ikke skal lage bølger etter deg.

Jeg ble fortalt en gang at begrepet "Sakte fart" på sjøen tilsvarte en kvart (1/4) av marsjfart. Dette var fra tiden da båtene hadde en marsjfart på 10-15 knop og sakte fart skulle da være i området 3-4 knop.

Nå som båtene har en marsjfart på både 30 og 40 knop, så blir 1/4 av dette ganske dumt. Synes faktisk at "no wake zone" er en god betegnelse. Sakte fart bør bety at du ikke skal lage bølger etter deg.

Det er jeg helt enig i!

Så får heller jollene kjøre i plan, som de er lagd for! Da plager de folk mye mindre enn om de legges i halvplan!

Og før kverulantene begynner: jeg er klar over at regelverket ikke er slik i dag, men det er altså slik jeg mener det burde være....

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Og hvorfor blir det værre å stille dette spørsmålet enn å faktisk besvare det han spør om?

Hvorfor? Det handler om å tenke, ett poeng flere har vært innom. Å kun satse på en "no wake sone" eller "ikke bølger sone" er ikke det samme som "sakte fart". En planene båt kan, for å sette det litt på spissen, passere i 50 knop uten å lange plagsomme bølger. Derfor kommer en i den situasjonen at en må vurdere selv hva som er sakte fart for å kunne seile skade- og ulempefritt i forhold til andre, i det farvannet en seiler i, og i mange tilfeller vil det bare være styrefart. Stor fart i seg selv kan selvfølgelig være en fare for en selv andre uten at det handler om bølger/hekksjø.

Hekksjø er definitivt noe som er av/på avhengig av pådrag

En seilbåt, kan fint kjøre 6-7-8-9 knop, uten å plage noen med hekksjø, dvs bølge, en jolle på 14 fot, i 6-7, lager overaskende mye, sistnevnte er da automatisk forbudt fart i no wake soner i usa

For de fleste vil en no wake sone være tilnærmet tomgang, avhenig av skrogfart og endel faktorer, seilbåter og lignende vil kunne kjøre mye fortere.

Opptil ca 4.5 knop, lager jeg ikke en krusning, men fra 6-7 begynner jeg dra med meg mye, til jeg er i plan hvor det går motsatt vei.

I usa driter de da om du er i 120 fot seilbåt, og kan dra 10 knop der, sålenge du ikke lager bølger.

Kystverkets hovedkontor juridisk avdeling har utarbeidet "Veiledning om utarbeiding av lokale fartsforskrifter".

Her står det blant annet:

"Sakte fart" skilt formidler kun informasjon om den alminnelige plikt til å avpasse farten etter forholdene, og innebærer ikke innføring av nye fartsrestriksjoner. Det vil kun være en opplysning til sjøfarende om at det i det aktuelle farvannet er forhold som tilsier at spesielle hensyn må tas, jf. fartsforskriften § 2.

Slike skilt kan settes opp etter søknad til kystverket (krever tillatelse fra kystverkets regionkontor) og krever ikke høring osv. Da i motsetning til skilter med fartsbegrensning som har en omfattende prosess før fartsbegrensningen er gyldig.

Redigert av Johannes (see edit history)

Det er jeg helt enig i!

Så får heller jollene kjøre i plan, som de er lagd for! Da plager de folk mye mindre enn om de legges i halvplan!

Og før kverulantene begynner: jeg er klar over at regelverket ikke er slik i dag, men det er altså slik jeg mener det burde være....

Og hvis du kommer planende med en jolle i USA i en No-Wake zone så kan jeg garantere deg et sheriffen starter blålys og sirener!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Vet en ikke hva sakte fart betyr bør en faktisk holde seg på landjorden. Selvfølgelig kan det meste diskuteres, men en forventer at de fleste vet at havet er vått og stort.

Ser at "hold deg på landjorden" å "skaff deg campingvogn" er argumenter som stadig vender tilbake i forskjellige tråder. Jeg undres over om kua Pettersand noensinne har vært kalv? I en tråd som etterhvert har fått over 20 innlegg må det nok være rom for å konkludere med at dette tema fortjener en debatt.

Kjører lite båt her hjemme pga dårlig tilgang på båtplasser... Spørsmålet kommer fra Egersund, og så langt har verken Egersund Havnevesen som har laget regelen eller Rogaland Politidistrikt som skal håndheve den klart å avklare spørsmålet.

Hvis du kommer inn fra Nordragabet og skal til byen så treffer du første sakte fart ved Grunnesundholmen. Etter sigende skal man da kjøre i sakte fart helt til broen til Eigerøy hvorpå 5 knop blir gjeldene, en distanse på 3-4 sjømil. Hvis du har kjørt dette strekket så vet du at sakte fart er langt fra det samme for alle og jeg ser helt bort fra unger som leker seg med Steadyer... Jeg snakker om båter som gjør glatt 30 knop, halvplanere som gir det de kan, fiskebåter på full marsj... Turister og Kystvakten daffer somregel i det jeg vil kalle fornuftig fart i forhold til skilting og regelverk...

Siden mange henger seg opp i hva jeg gjør og mitt sjømannskap... Jeg tøffer i 5-6 knop helt til farten settes til 5 kn og da overholder jeg den grensen.

Ser at "hold deg på landjorden" å "skaff deg campingvogn" er argumenter som stadig vender tilbake i forskjellige tråder. Jeg undres over om kua Pettersand noensinne har vært kalv? I en tråd som etterhvert har fått over 20 innlegg må det nok være rom for å konkludere med at dette tema fortjener en debatt.

Nå skrev "kua" ikke det, selv om argumentene du nevnte kan være et poeng for noen. Antall innlegg i en tråd her på BPen sier lite om kvaliteten problemstillingen, selv om de fleste innlegg i denne tråden var fornuftig nok.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...