mormalv Startet 13.August.2012 Link til dette innlegget Startet 13.August.2012 Hei! Noen som sitter med informasjon om Enes 32? Vurderer en 76 modell med et svært beist av en diesel. Ford Mermaid Turbo Plus (250HK) Den trenger litt oppussing, men det gjør ikke noe da jeg er glad i holde på med sånt. Regner med motoren er like gammel som båten, og skjønner at den kan være et risikoprosjekt sånn sett. Vi er på utkikk etter en båt som tåler litt sjø og har endel faste sengeplasser. Har Nidelv 24 i dag, og på Trondheimsfjorden blir det fort ruskete med dertil rullinga snekker er kjent for. Trenger større båt for så lite penger som mulig! hehe Denne Enes'en virker bred og solid. (3,5 meter bred) Noen som har mer info om disse? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Det ligger jo noen båter av denne type på Finn. Mange av disse er selvbyggerbåter og bilder bør absolutt være med når du spør om informasjon. Når det gjelder motoren, så har Mermaid en Dover og en Dorset motor på 250hk og det er en del forskjell på disse to. Se om du finner ut mer om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 13.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Her er båten. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27718390 Noe av innredningen ser jo hjemmelaget ut, men er mest sjøegenskaper jeg er ute etter. Og skrog overbygg ser jo bra ut på bilder i alle fall. Eneste jeg har fått opplyst fra selger om motoren er at det er en Ford Turbo Plus. Ligger på lista her, men vet ikke om det er Dover eller Dorset foreløpig. http://www.mermaid-marine.co.uk/marine-diesel-engines/out-of-production-mermaid-marine-engines Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Du får vel en god og solid båt, sett i forhold til investeringen på 150 000,- En ny 32' idag er vel over millionen. Er ikke sikkert båtgleden øker proposjonalt.....? Har tidligere i livet jobbet med en av konstruktørene/byggerne av båten, og det er folk fra skipsbygging/konstruksjon. Synes dette ser ut som et greit prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 13.August.2012 Link til dette innlegget Svart 13.August.2012 Dette var jo en svært rimelig båt. Siden motoren er så gammel, er det nok en Dorset motor. Så vidt jeg vet var dt maks man belastet disse motorene med (250). Det er jo enda en båt av samme type tilsalgs på Finn. Den du har vurdert er jo et mye bedre valg, ut fra bildene og beskrivelsen. Kjenner en som har en slik båt og han sier den er veldig god i sjøen. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Takk for svar begge to! Tror det er mye båtglede for pengene ja! Egentlig så vi etter en billig Nidelv 28 eller en Summer Family til rundt 200 tusen. Denne er jo endel større og bredere. Vil tro det er merkbart bedre plass. Ser for meg en litt annen løsning på uteplassen. Flytte bysse og ha sittegruppen helt bakerst i stedet for på siden. Det mangler passasjersete i kjøreretningen. Under dekk er det vel badet som trenger litt shine. Denne har ligget ut lenge, og prisen har dalt jevnt og trutt. Tror nå han vil bli kvitt den raskt. Får flere bilder snart fra selger. Den andre Enes'n hadde noen rare løsninger og så generelt mer sliten ut, og til høyere pris. Hadde jeg hatt penger hadde jeg nok kjøpt den med flybridge som ligger ut til underkant av 400K. Så fin ut. Høres lovende ut med tanke på sjøegenskaper. Så var det å frakte dette droget fra Kristiansand til Trondheim da.... Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Å frakte båten er jo enkelt. Den går på engen kjøl, en flott rundtur der du får nyte Vestlandet på veien. Bare sjekk grundig at tanker er rene og at det ikke er noe rusk eller vann i vannutskiller. Hvis båten har lagt lenge på sjøen, må den gjøres rein under og spesielt må propellen være fri for rur mm. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Hehe, jo har tenkt tanken gitt. Men det tar jo så lang tid, og tid er jo ikke noe man har i overflod av. Har en ferieuke igjen, og den skal brukes på Tyrkiatur har fruen bestemt . Så var det dette med fremmed båt og så lang tur... NorLines går jo rute fra Kristiansand til Trondheim, men har ikke sjekket pris. De skal sikkert haa 10-20K for å ta den på dekk. Også var det det med å selge båten man har fra før i dagens marked. Er skikkelig positiv her nå Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Leste i en tråd her inne om en som kjøpte båt langt unna. Han fikk selgeren til å gå det første havstrekket. Dermed følte han seg sikker på at alt var som det skulle med filter og dieseltanker osv. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 15.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Det er også en mulighet ja . Første vi må gjøre er å dra for å se på båten. Og ideelt sett burde jeg ha kvitta meg med den jeg har. Dersom flere har info om Enes eller Ford Turbo Plus motoren er det supert. Eneste jeg vet om disse motorene er at de ryker noe grassalt ved oppstart. Stemmer det at Turbo Plus ikke har termostat? Høres ikke bra ut med "småkjøring" da. Maskina blir jo aldri varm... Sitér dette innlegget Link to post
grønningen Svart 15.August.2012 Link til dette innlegget Svart 15.August.2012 Tror de tåler mye bank, har selv ford king 180hk. Røyklegger halve haugalandet når det er litt kaldt i været. Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post
mormalv Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Stemmer det at denne Turbo + varianten ikke har termostat? Høres jo ut som den aldri blir driftsvarm da uten at man kjører hardt. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 20.August.2012 Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Jeg har 180 hk som er av samme motorserie, men likevel med noen andre løsninger. Det er samme instruksjonsbok til 180 hk som til Turbo Plus. På side 41 i instruksjonsboken står det beskrevet om kjølesystemet. Der står at termostat ikke er montert på toppen der den er montert på de andre motorene i serien. Når du leser på nederst på side 42 står det : "NB! På Turbo-Plus motorene sitter det en termostat inne i de innvendige rørledningene." Motorene er marinisert av forskjellige og kan variere i valg av komponenter mm. Min motor er marinisert av Sabb og termostaten er treveis som er montert i slangen til kjølevannet. termostat skal det være ut fra det man her kan lese, men valg av plassering kan variere. Instruksjonsboken finner du her i dokumentarkivet, der den kan lastes ned. Spør hvis du ikke finner den. Sitér dette innlegget Link to post
mormalv Svart 20.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2012 Fant verkstedmanualen. Takk skal du ha for utfyllende svar. Da er det mest sannsynlig termostat da, noe annet hadde vært litt rart i en fritidsbåt. Men tror disse Turbo + variantene hovedsaklig ble brukt i yrkesfartøyer etter det jeg har googlet meg frem til. Dette er jo uansett en gammel motor, så mange flere års levetid kan man jo ikke påregne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.