Jump to content

Enes 32, erfaringer om båttypen

mormalv

Recommended Posts

Hei!

Noen som sitter med informasjon om Enes 32?

Vurderer en 76 modell med et svært beist av en diesel. Ford Mermaid Turbo Plus (250HK)

Den trenger litt oppussing, men det gjør ikke noe da jeg er glad i holde på med sånt.

Regner med motoren er like gammel som båten, og skjønner at den kan være et risikoprosjekt sånn sett.

Vi er på utkikk etter en båt som tåler litt sjø og har endel faste sengeplasser. Har Nidelv 24 i dag, og på Trondheimsfjorden blir det fort ruskete med dertil rullinga snekker er kjent for.

Trenger større båt for så lite penger som mulig! hehe

Denne Enes'en virker bred og solid. (3,5 meter bred)

Noen som har mer info om disse?

Her er båten.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27718390

Noe av innredningen ser jo hjemmelaget ut, men er mest sjøegenskaper jeg er ute etter. Og skrog overbygg ser jo bra ut på bilder i alle fall.

Eneste jeg har fått opplyst fra selger om motoren er at det er en Ford Turbo Plus.

Ligger på lista her, men vet ikke om det er Dover eller Dorset foreløpig.

http://www.mermaid-marine.co.uk/marine-diesel-engines/out-of-production-mermaid-marine-engines

Dette var jo en svært rimelig båt. Siden motoren er så gammel, er det nok en Dorset motor. Så vidt jeg vet var dt maks man belastet disse motorene med (250).

Det er jo enda en båt av samme type tilsalgs på Finn. Den du har vurdert er jo et mye bedre valg, ut fra bildene og beskrivelsen. Kjenner en som har en slik båt og han sier den er veldig god i sjøen.

Lykke til.

Takk for svar begge to! Tror det er mye båtglede for pengene ja! Egentlig så vi etter en billig Nidelv 28 eller en Summer Family til rundt 200 tusen.

Denne er jo endel større og bredere. Vil tro det er merkbart bedre plass. Ser for meg en litt annen løsning på uteplassen. Flytte bysse og ha sittegruppen helt bakerst i stedet for på siden. Det mangler passasjersete i kjøreretningen. Under dekk er det vel badet som trenger litt shine.

Denne har ligget ut lenge, og prisen har dalt jevnt og trutt. Tror nå han vil bli kvitt den raskt.

Får flere bilder snart fra selger.

Den andre Enes'n hadde noen rare løsninger og så generelt mer sliten ut, og til høyere pris. Hadde jeg hatt penger hadde jeg nok kjøpt den med flybridge som ligger ut til underkant av 400K. Så fin ut.

Høres lovende ut med tanke på sjøegenskaper.

Så var det å frakte dette droget fra Kristiansand til Trondheim da.... :worry:

Hehe, jo har tenkt tanken gitt. Men det tar jo så lang tid, og tid er jo ikke noe man har i overflod av. Har en ferieuke igjen, og den skal brukes på Tyrkiatur har fruen bestemt :giggle: .

Så var det dette med fremmed båt og så lang tur...

NorLines går jo rute fra Kristiansand til Trondheim, men har ikke sjekket pris. De skal sikkert haa 10-20K for å ta den på dekk.

Også var det det med å selge båten man har fra før i dagens marked.

Er skikkelig positiv her nå :lol:

Det er også en mulighet ja :yesnod: .

Første vi må gjøre er å dra for å se på båten. Og ideelt sett burde jeg ha kvitta meg med den jeg har.

Dersom flere har info om Enes eller Ford Turbo Plus motoren er det supert. Eneste jeg vet om disse motorene er at de ryker noe grassalt ved oppstart.

Stemmer det at Turbo Plus ikke har termostat? Høres ikke bra ut med "småkjøring" da. Maskina blir jo aldri varm...

Jeg har 180 hk som er av samme motorserie, men likevel med noen andre løsninger. Det er samme instruksjonsbok til 180 hk som til Turbo Plus.

På side 41 i instruksjonsboken står det beskrevet om kjølesystemet. Der står at termostat ikke er montert på toppen der den er montert på de andre motorene i serien. Når du leser på nederst på side 42 står det :

"NB! På Turbo-Plus motorene sitter det en termostat inne i de innvendige rørledningene."

Motorene er marinisert av forskjellige og kan variere i valg av komponenter mm. Min motor er marinisert av Sabb og termostaten er treveis som er montert i slangen til kjølevannet.

termostat skal det være ut fra det man her kan lese, men valg av plassering kan variere.

Instruksjonsboken finner du her i dokumentarkivet, der den kan lastes ned. Spør hvis du ikke finner den.

Fant verkstedmanualen. Takk skal du ha for utfyllende svar. :smiley:

Da er det mest sannsynlig termostat da, noe annet hadde vært litt rart i en fritidsbåt.

Men tror disse Turbo + variantene hovedsaklig ble brukt i yrkesfartøyer etter det jeg har googlet meg frem til.

Dette er jo uansett en gammel motor, så mange flere års levetid kan man jo ikke påregne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...