Jump to content

Valg av anker til Boström 37

kvikkas

Recommended Posts

Jeg har en Boström 37, med original ankerrulle (som stikker ut på siden av baugen, uten at jeg har peiling virker det ikke som tidenes mest solide løsning).

En av de neste oppgraderingene blir ankerspill med vinsj. Jeg ser 15kg anker er det som typisk anbefales til båter på denne størrelsen (Boströmen veien 8,5 tonn) - men da fristes jeg instinktivt til å velge 20kg anker.

Hvis ingen får meg fra det, vil fordyre prosjektet endel. Forstag med rulle sitter så langt fremme at det kanskje må et baugspyd til for å løse plassering av anker og rulle, og jeg finner få (og dyre) baugspyd som tar 20kg anker.

Hva skal til for å ligge trygt? Mange snakker om å legge flere anker osv, jeg tenker at det heller må være bra å ha ét man kan stole på - gjerne med daumann/fokatting, etc men helst ikke flere kjettinger og vinsjer. Er 20kg overkill?

Utrolig brett felt å bli klok på, dette. Jeg ser Watski skriver at det anbefales "kort kjetting inntil ankeret" på Rockna-ankerene... rart.

Jeg finner ingen norsk Manson Supreme-forhandler, men fra butikker i utlandet ser det ut som de ligger langt under Rocka/Spade (bügel fant jeg ikke i pris - Er det noen som har erfaringer med Manson Supreme?

Utrolig brett felt å bli klok på, dette. Jeg ser Watski skriver at det anbefales "kort kjetting inntil ankeret" på Rockna-ankerene...

Ja de anbefaler kjetting helt til ankeret med sjakkel istedet for svivel om det er det de mener, altså kjetting - svivel - kort kjetting - sjakkel - anker av den enkle grunn at ankeret sitter så godt at de har "sprengt" svivler når det er sideveis belastning.

Jeg snorkler forresten og titter på ankrer daglig og har gjort det i et par måneder snart, har sett på sikkert 100 og er enig med Careka over her ang valg av anker.

Rocna,spade, manson,bugel osv setter seg gjerne etter 1meter (mitt rocna gjør det nesten hver gang) mens det er slepespor på 5-20meter bak de fleste andre ankre bortsett fra nygenerasjons spadekonstruksjoner.

For eksempel i sjøgress så er man ikke ankret men "mooret" om man drar et anker mer enn en meter ca før det setter seg.

Det som har overrasket meg er det store antall Deltaankre som ligger på siden på bunnen og ikke graver seg ned, bruce for å nevne det siden det er populært graver seg ned men somregel liggende lett på siden med 2 av 3 "vinger" nede i bunnen.

Jeg hadde heller tatt et 15kilo rocna før et 25kilos delta om jeg skulle føle trygghet

Veldig bra med tips fra en som faktisk har sett noen ankere i arbeid!!

Hva betyr det å "moore"?

Ellers er jeg veldig interessert i erfaringer med Manson, jeg fant dem ikke til salgs i Norge, men prisene lå såpass langt under rockna/spade (sleit med å finne bugel i det hele tatt...) at det er et fristende kjøp fra utlandet hvis ankerene gjør jobben.

Bügel-tipset er interessant. Har planer om å installere ankervinsj i baugen, og hadde egentlig bestemt meg for et 20kg Rocna, men Bügel ser ut til å ha gjort det bra i tester og koster langt mindre. Eneste bekymring jeg sitter igjen med er at det tilsynelatende er snakk om en rekke forskjellige ankre produsert over samme lest, så det er vanskelig å finne vettig info om materialkvalitet etc. Noen tanker om Rocna vs. Bügel?

(Eller stikker jeg hånda inn i et vepsebol nå ... ?)

Det som har overrasket meg er det store antall Deltaankre som ligger på siden på bunnen og ikke graver seg ned, bruce for å nevne det siden det er populært graver seg ned men somregel liggende lett på siden med 2 av 3 "vinger" nede i bunnen.

Jeg hadde heller tatt et 15kilo rocna før et 25kilos delta om jeg skulle føle trygghet

Pussig, er du sikker på at du ikke mener CQR? Jeg har Delta (25kg) på en båt på 10T, og er megt godt fornøyd. Vi ligger nesan alltid på anker - etnen på svai eller til kai og ankeret sitter for det meste svært godt.

Men tidligere hadde vi CQR og det fungerte dårlig, la seg for det meste på siden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...