Los Endos Startet 13.August.2012 Del på Facebook Startet 13.August.2012 Hei dere! Tenkte å spørre dere hvordan dere ville forholdt dere til følgende case som jeg var ute for i helgen: Vi var i Tjøme skjærgården fra fredag til søndag, og hadde en fantastisk helg. På naboodden lå det et par snekker, og det var fredelig og idyllisk. Alle hadde med seg barn, men det var rolig og fredelig. Så får de to snekkene besøk av en ny båt, og jeg kjenner også familien i den nye båten litt. De er hyggelige, men har en veldig annerledes barneoppdragelse enn de fleste andre vi kjenner. Plutselig var det jollekjøring som kom i sentrum. Guttungen som kjørte Riben med 9,9 hk er 11 år, og helt tydelig ikke moden nok for å kjøre denne båten. Det som man på kjøringen, som var en typisk herjekjøring, men voldsomme rattutslag, brå gassbevegelser hvor bånn gass var mest populært. Det kom frem senere at motoren i tillegg er gjort om til å yte 15 hk. Så til det egentlige spørsmålet. Jeg har tre barn hvor den eldste er 11 år. Vi prøver å oppdra dem til å respektere lover og regler, og det innebærer maks 10 knop på gummijolla. Vi begrenser også jollekjøringen mye, fordi det blir mye støy, og når man ligger i en fredelig uthavn passer det seg ikke når det ellers er stille og rolig. Jeg ble temmelig irritert for å si det slik, men fikk ikke lov (av min bedre halvdel) til å ta opp denne ulovlige kjøringen med vedkommende far. Sikkert like greit for han hadde nok aldri forstått hva jeg mente. Men hvordan skal man reagere overfor uvettige foreldre som tillater slikt? Det er utrolig respektløst overfor andre foreldre som forsøker å lære barna sine riktig oppførsel og fart på sjøen. Nå lot jeg ikke dette ødelegge helgen for meg, men jeg kjenner at jeg blir irritert bare jeg tenker på det… Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hmm ikke lett dette.. pr definisjon er jollen lovlig så sant den ikke er målt til over 10 knop av myndighetene... Hva du lærer dine og andre lærer sine er også ikke lett og ta stilling til.. jeg får litt sånn angiversamfunn følelse når gud og en hver mann skal henge seg opp i hva andre foreldre tillater.. Det blir som naboen til der jeg var vokst opp (på landet) synes det var svært problematisk at man bedrev traktor.bil og motorcross kjøring fra ung alder.. (9 år) Mens poltimesteren ikke så problemet og mente det var bedre at vi kjørte og herjet der enn nedi i byen på et gatehjørne.. Ikke helt sammenlignbart men.. Folk tolerer åpenbart mindre og mindre i samfunnet generellt.... Samtidig forstår/respekterer jeg at du har annet syn og vil oppdra dine håpefulle anderledes.. BORN TO BE FREE.. (gjelder ikke norge) hehe Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
tkb Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Har vært i lignende situasjon, og jeg sa klart i fra hva jeg mente! Dette er grunnleggende oppførsel i havn sammen med andre båter. De for som veps helt innerst i gjestehavnen på Kjerringøy Far til ungene prøvde først å spøke det vekk, men ble ganske raskt enig. At barn under 16 kjører over 10 knop der det passer, reagerer jeg ikke på, dersom de har fått tilstrekkelig opplæring, og oppfører seg! I havna vår er det en utrolig bra kultur blant ungene/ ungdommen, og det er morro å se Redigert 13.August.2012 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Hmm ikke lett dette.. pr definisjon er jollen lovlig så sant den ikke er målt til over 10 knop av myndighetene... Det er vel slik at det er ulovlig for barn under 16 å kjøre båter som KAN går fortere enn 10 knop. Dvs at så lenge båten kan gå fortere enn 10 knop er den ulovlig for de under 16. En jolle med 15 hk kan jo lett gå over 10 knop.... Ang jollekjøringbså er ikke jeg så opptatt av at barn ikke får kjøre dem, men idiotkjøring og konstant bråking blir jeg sliten av. Kk Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 En jolle med 15 hk kan jo lett gå over 10 knop.... Bare for å legge til, mer enn 8 meter, og/eller mer enn 10hk og/eller over 10 knop (og det gjelder som sagt om båten er i stand til det) er ulovlig dersom man er under 16. Er enig med trådstarter at dette er irriterende, sliter ofte med det samme sjøl. Og det gjelder jo ikke bare jollekjøring. Argumentene/klagingen fra podene blir møtt med "det kan jeg ikke gjøre noe med, andre har andre regler selv om det er aldri så tullete/galt. Våre regler er slik! Punktum" Jeg ville vel forsøkt å si fra på en høflig måte, men det avhenger vel litt av situasjonen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Reglene sier KAN gå over 10 knop. Det hjelper altså ikke at ungene behersker seg. Og alle tre kriterier skal være oppfylt, dvs max 8 mter, 10 hester og maks fart båten KAN gå ikke over ti knop. Så ei gummijolle med 6 hester som planer kan ikke brukes av noe under 16 år. Vi har aldri tillatt ungene våre å bryte loven. Derfor kjører den minste kun jolla i Sverige. Han har fått god opplæring, om jeg skal si det selv Det skal nok være ganske grov kjøring før jeg hadde reagert på andres ungers kjøring. Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wankel Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 <10 hk + <10 knop, Det er egentlig en dårlig utformet regel som er vanskelig å forholde seg til. Demaller fleste gutter kjøper seg 9,9 hk, og forholder seg til den delen av bestemmelsen. Alle båter som planer går pr def over 10 knop, og de fleste joller planer med 9,9. Det blir for meg systemfeil, og en dårlig utformet regel. Da får man dele opp og f eks si at alle under 13 kun kan kjøre 6 hk, og de mellom 13 og 16 kan kjøre 9,9, og de mellom 16 og 18 kan ha på en 20 hk. Mye lettere å kontrollere for de som skal det. Det er jo også helt latterlig at de over 16 kan kjøpe og kjøre båt som går 50-60 knop. Det har de færreste forutsetninger til, også av oss voksne!! Lag enkle lover som er mulig å etterleve, og kontrollere - lettere for alle parter ! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 En hyggelig prat med de foresatte mener jeg er beste fremgangsmåte. Jeg er selv påpasselig med å minne mine barn på at de ikke skal kjøre jolla slik at de plager andre. Det inkluderer også hyl og roping. Men jeg skjønner også at mange barn har det så gøy at formaningene ikke alltid huskes når leken står på. Derfor har jeg stor toleranse ovenfor andres barn, og har vent meg til at dette er en av skjærgårdens naturlige lyder. En skal også huske at barn kan trenge litt ekstra lek og moro mens de er på båtferie. Jr som er veldig forsiktig av seg fikk tilrop av en voksen i hjemmehavna. Ikke kjørte han veldig fort, men nok til at det sikkert var litt over grensen. Det har medført at han ikke lengre synes det er morsomt å kjøre jolle der, og jeg sliter stadig mer med å motivere han til å bli med ned i havna. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Windy37GM Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Min sønn på 10 kjører vår gummijollle på 2,85 m med 4HK. Den gjør 16knop med han alene i. Han håndterer den på linje med oss med store båter, slakker av før båter som ligger fortøyd i uthavn, kjører tilogmed påhengern varm etter å ha sett at det gjør jeg med våre KAD'er. Legger til sidelengs, baugen inn, bakker inn osv. Jeg vet det er ulovlig, men opplever at dette lærer han såpass mye av(+at det er litt nostalgi ute og mhp egen oppvekst) dette at jeg lar det gå. Dobbeltmoralsk så det holder. Hva andre gjør får være andres sak, men uvettig kjøring skjer i alle aldre. Fra 4-90. Jeg mener alder og skipperferdigheter ikke henger sammen, og vet jeg bryter loven. mvh Bavaria32sport Lagelig til for hogg Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
quantumduck Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Men hvordan skal man reagere overfor uvettige foreldre som tillater slikt? Det er utrolig respektløst overfor andre foreldre som forsøker å lære barna sine riktig oppførsel og fart på sjøen. Å klage på støy og uvettig kjøring som er til plage må da være lov? Ser ikke problemet med det, tvert imot. (Men generelt kan du jo ikke forvente at andre skal følge dine normer for barneoppdragelse.) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Har også bedrevet dobbeltmoralsk oppdragelse av våre barn, men de har vokst opp uten å påføre hverken seg selv eller andre noen skade og blitt riktig så flinke med båt. Kjøring til sjenanse for andre har de dog aldri bedrevet og ville nok vurdert å henstille til andre foreldre å legge om barns kjørevaner under gitte foriutsetninger og forhold. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
altmuligbåt Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Uvettig kjøring kan jeg si fra på men jolle støy.... Nei nå må folk snart forstå at de ikke er alene i denna verden. -Nå får jeg ikke lov til og lage bølger ( har nesten ikke noe og si hvor det er)(har en princess 50) - jeg får ikke lov til og kjøre fort. (med min Nordkapp med 350 hk Yamaha) - jeg får ikke lov til og kjøre vannskuter ( ja da har 2 av di og) - og ikke agregat.. Og nå klager folk på joller også... Skal jeg være helt ærlig så begynner jeg og forstå folk som gir blanke. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Velkommen til Baatplassen psykosen. Den ultimate hensynsfullhet er å senke eget skip i møte med andre som kanskje ikke liker det du mener er normalt hensynsfull oppførsel. Du vet det ikke, men du blir dømt nord og ned uten hverken påtale eller mulighet til å forsvare deg. Og Jante nevner vi ikke her.. Grav båten ned i hagen. For setter du den i hagen kan det hende noen ikke liker det Bastplassen er i ferd med å bli som gubbene på krakken i båthavna. En gjeng ufordragelige fortåsegpåere som vet best sjøl, aldri gjør feil og driter ut andre over en lav sko. Og avviker du og har for fin båt må du ikke komme her. Kan jo hende du både kjører for fort, trangt og svært. Du kan jo lage bølger som velter porselensdukkene til kona i snekka. Og skal du på do i havna bør du slippe deg saaaaaakte så du ikke lager uønsket lyd. For naboen vil ha havna for seg jøl og er sur fordi det er folk rundt dem Heldigvis er ikke Baatplassen representativ for båtfol flest. De fleste koser seg på sjøen og er flinke på vannet. Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 I Kristiansund er det en gjeng 10-12åringer som driver svinkjøring i havnebassenget med slike små RIB'er med 9,9(15)Hk motorer. Kommer du med en båt innenfor fartsgrensene som er 5knop, svirrer de rundt deg som insekter. Sjøveisregler, såsom vikeplikt osv, har de null peiling på.Hva skjer om en slik blir pårent og ødelagt av en større båt selv om den store båten rent juridisk har vikeplikten? F. eks. kan en tresnekke på 5+ tonn i 5 knop hverken svinge eller stanse på en femøring... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Lett å forstå trådstarters frustrasjon og irritasjon Deler også KongKing's syn på saken: "Ang jollekjøringbså er ikke jeg så opptatt av at barn ikke får kjøre dem, men idiotkjøring og konstant bråking blir jeg sliten av." Når min lokale "Paradisbukt" blir invadert av håpefulle som bare mååå kjøre i plan inne blandt alle badene... ja da reiser nakkehåra seg. Min personlige mening er at foreldre som sitter å ser på dette uten å ta affere gjør en dårlig vurdering. (kulpen er ca 100x100m) Har selv 3 poder som alle har erfaring med 5, 8 og 9,9/15 hk. Ville bare satt pris på at andre hadde tilsnakket mine poder på en sakelig måte dersom de hadde "gått over streken" Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Nå dreier det seg om tre litt forskjellige ting her; 1. ulovlig kjøring i forhold til alder, motorstørrelse, fart, lengde på båt etc 2. støy til sjenanse 3. kjøring som medfører fare for liv og helse eller en eller annen kombinasjon av disse så det kommer litt an på! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Framtia Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Enig, men i mitt hode er det slik at 1 er relativt underordnet så lenge 2 og 3 ikke blir et resultat. Mine barn har fått bruke jolla til tross for at den potensielt går en god del raskere enn regelverket tillater. Og straffen for det er jeg fullt beredt på å ta, det er ikke aktuelt å ha med egen liten påhengsmotor bare for at de skal kunne putre litt rundt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Nu til dags er det slik at ulovlig jollekjøring kan gi to års utsettelse på Båtførerprøven. Ikke bare "far betaler" lenger. Kan være greit å kjenne til. http://www.tryggferdsel.no/konsekvens-uten-batforerproven.html Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Å klage på støy og uvettig kjøring som er til plage må da være lov? Ser ikke problemet med det, (Men generelt kan du jo ikke forvente at andre skal følge dine normer for barneoppdragelse.) Støtter den, i ungdommen fikk andre ungdommer lov til ting jeg ikke fikk lov til... Blodigt urettferdig syntes jeg men det gikk over... Mine foreldre respekterte og andre foreldres valg. Til neste sommer får min sønn som er da 4,5 år sin første gummijolle med motor hvor jeg har trådløs dødmannsknapp . Han er "flink" men litt ufokusert til å kjøre vår båt nå som jeg håper han vokser seg av over vinteren... ;) kjekt for han å kunne "rase" rundt oss når vi er ute og kjører. Det er slikt de lærer av... Om andre har meninger om det får de holde for seg såsant han ikke sjenerer de utover at de får mas av egene barn om jolle... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 takk for info Bitteliten, var ikke klar over det. Blir de stoppet etter å ha grisekjørt (les over 10 knop) er det bare vel fortjent. Blir de stoppet etter å ha putret rundt i 3-5 knop viser det hvor tullete denne regelen kan håndheves. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Tips om båt til de aller minste. En liten el påhenger. Denne krabaten surra rundt i gjestehavna i Hankø i fjor til manges fornøyelse Redigert 13.August.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 (redigert) Tips om båt til de aller minste. En liten el påhenger. Denne krabaten surra rundt i gjestehavna i Hankø i fjor til manges fornøyelse Tanken har streifet meg Med tanke på sikkerhet og evt problemer med å starte jollemotoren som ikke er lettest i lav alder... så mulig han først ender opp med det... Enklere for han nå da han bare vrir om nøkkelen og setter båten i gear , utrolig hvor fort de små lærer... Minuset med flinke småtasser er at båtnøkklene må gjemmes så de ikke tar seg enn "tur" Redigert 13.August.2012 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Og har du agregat er det bare å lade i vei Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 Og har du agregat er det bare å lade i vei He he ja men da hyler vel de samme som hyler for jollelyd så da er man like langt der ;) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2012 Del på Facebook Svart 13.August.2012 De hyler uansett. Poenget er ikke hva de hyler på. Bare at det er noe å hyle på Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.